In het pittoreske stadje Alphen aan den Rijn in Nederland staat de Koningin Julianabrug als een voorbeeld van moderne techniek en historische betekenis. Deze indrukwekkende constructie, gemaakt van gewapend beton en metselwerk met een stalen basculebrug, overspant de Oude Rijn, een belangrijke waterweg in de regio. De brug, vernoemd naar Koningin Juliana van Nederland, is niet alleen een functionele oversteek, maar ook een essentiële verbinding tussen verschillende delen van de stad, waarbij de wijken Hoge Zijde en Lage Zijde met elkaar verbonden worden.
Gebouwd in 1953, werd de Koningin Julianabrug aangelegd om verkeersopstoppingen te verminderen en de doorstroming van het wegverkeer te verbeteren. Destijds verzette het Provinciaal Bestuur van Zuid-Holland zich tegen de bouw, omdat het te dicht bij de Alphense Brug zou liggen. Toch was de behoefte aan betere infrastructuur om de groeiende industrialisatie en wegennetwerken te ondersteunen groter. De brug verving een veerdienst, en de veerman werd de brugwachter. Door de hoogte van de nieuwe brug hoefde deze minder vaak geopend te worden voor het waterverkeer dan zijn voorganger.
De Koningin Julianabrug bestaat uit een vast gedeelte en een beweegbaar deel, elk 14 meter lang. De basculebrug, bediend door een Panamawiel in een bovengrondse basculekelder, zorgt voor een soepele doorgang van boten langs de Oude Rijn. De rijbaan van de brug is negen meter breed, oorspronkelijk geflankeerd door trottoirs van drie meter breed aan beide zijden. Later werd het noordelijke trottoir vervangen door een fietspad, wat tegemoetkomt aan de fietsliefhebbers van de stad.
Speurtochten in Alphen aan den Rijn
Ontdek Alphen aan den Rijn met de digitale speurtocht van myCityHunt! Los puzzels op, beheers teamtaken en verken Alphen aan den Rijn op een spannende en interactieve manier!
Door de jaren heen heeft de Koningin Julianabrug verschillende uitdagingen gekend. In 2000 onthulde een technische inspectie dat het stalen brugdek en het bedieningsmechanisme in slechte staat verkeerden. Groot onderhoud werd uitgevoerd, wat de levensduur van de brug met 25 jaar zou verlengen. Echter, tegen 2010 bleek dat de stalen reparaties averechts hadden gewerkt, met ernstige roestschade aan de draaimechanismen. Een jaar later werd de situatie kritiek, waardoor het brugdek verwijderd en grondig gerenoveerd moest worden. De brug was enkele maanden gesloten voor wegverkeer, maar werd uiteindelijk heropend.
In 2014 werd een uitgebreid renovatieplan uitgevoerd. Dit omvatte het opknappen van de aanbruggen en viaducten, het plaatsen van glazen geluidschermen en het volledig vervangen van het stalen brugdek. Het nieuwe dek, gebouwd in Bergum, Friesland, was ontworpen om nog eens 50 jaar mee te gaan. Op 4 mei 2015 werd het oude brugdek verwijderd met behulp van een mobiele kraan op een ponton.
Op 3 augustus 2015 vond een ernstig incident plaats tijdens de installatie van het nieuwe brugdek. Twee mobiele kranen op pontons in de Oude Rijn verloren hun evenwicht en vielen om, waardoor het brugdek en de kranen op gebouwen langs de Hooftstraat vielen. Dit ongeval dwong 58 bewoners uit 17 huizen om te evacueren, met vier gebouwen die ernstige schade opliepen. Er werd een rampenfonds opgericht voor de getroffen bewoners, en de Oude Rijn werd enkele weken afgesloten voor scheepvaartverkeer. Onderzoeken toonden aan dat de hijsopstelling onstabiel was, wat leidde tot de onvermijdelijke instorting. Het kraanbedrijf werd verantwoordelijk gehouden en kreeg een boete van €175.000.
Na het ongeval werden het brugdek en het contragewicht in twee delen opnieuw geïnstalleerd, met kranen die op de viaducten over de Hooftstraat en de Oude Rijn stonden. Het brugdek werd uiteindelijk op 18 mei 2016 op zijn plaats gehesen en in de basculekelder aan elkaar gelast. Het wegdek boven de basculekelder, dat onherstelbaar beschadigd was, werd ook opnieuw aangelegd.
In 2018 werden scheuren en schade aan de wapening ontdekt in de betonnen constructie onder het fietspad boven de Hooftstraat. Reparatiewerkzaamheden in augustus 2021 onthulden de omvang van de schade, wat leidde tot verdere technische onderzoeken en noodzakelijke reparaties om de veiligheid en functionaliteit van de brug te waarborgen.
De Koningin Julianabrug, met zijn rijke geschiedenis en belangrijke rol in de infrastructuur van Alphen aan den Rijn, blijft een vitaal en iconisch bouwwerk. De reis van de brug, van de bouw tot het heden, weerspiegelt de uitdagingen en triomfen van het onderhouden van een cruciale verbinding in een bruisende stad. Bezoekers en inwoners kunnen de betekenis van de brug waarderen en de inspanningen die zijn gedaan om haar erfgoed voor toekomstige generaties te behouden.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.