TICKETS
BOEK HIER!
per persoon
€ 12,99
Tickets
Tickets

Murrtalviadukt

Murrtalviadukt Backnang

Murrtalviadukt

Het Murrtalviaduct, lokaal bekend als het Murrtalviadukt, is een prachtig voorbeeld van ingenieurskunst en historische ontwikkeling in de schilderachtige regio van Backnang, Baden-Württemberg, Duitsland. Deze indrukwekkende constructie, die het rustige Murrdal overspant, is niet zomaar een brug, maar een verhaal van veerkracht, innovatie en architectonische pracht die zich door de decennia heen heeft ontwikkeld.

Het Eerste Murrtalviaduct (1938–1945)

Het oorspronkelijke Murrtalviaduct werd tussen 1937 en 1938 gebouwd als onderdeel van de Reichsstraße 14 om een omleiding voor de stad Backnang te creëren. Deze eerste structuur was een wonder van zijn tijd, met twee opeenvolgende bogen en opritbruggen op de heuvel. Zowel de bovenbouw als de ondersteunende boogconstructie waren gemaakt van gewapend beton, met een indrukwekkende boogoverspanning van 105 meter. Met een breedte van 9 meter was het smaller dan de huidige brug, maar het werd gevierd als een van de grootste gewapend betonnen boogbruggen in Duitsland. Het in Stuttgart gevestigde bedrijf Baresel kreeg de opdracht voor de bouw. Tragisch genoeg werd de brug op 19 april 1945 door Wehrmacht-eenheden opgeblazen om de oprukkende geallieerde troepen te vertragen.

Het Tweede Murrtalviaduct (1949–2011)

Na de Tweede Wereldoorlog leidde de noodzaak om kritieke infrastructuur te herstellen tot de snelle wederopbouw van het Murrtalviaduct. Vanaf 1948 werd de brug op dezelfde locatie herbouwd, waarbij enkele overgebleven delen van zijn voorganger werden gebruikt. De nieuwe structuur bestond uit een mix van oude en nieuwe elementen, met de bovenbouw van de opritbrug in gewapend beton, terwijl de twee hoofdboogconstructies van staal waren. Het brugdek was een samengestelde staalconstructie en in 1949 was het viaduct weer volledig operationeel.

Tussen 1983 en 1985 onderging de brug een verbredingsproject om de toenemende verkeersdruk, vooral van zware voertuigen, aan te kunnen. De breedte van de bovenbouw werd uitgebreid tot een uniforme 11,5 meter. Ondanks deze verbeteringen had de brug uiteindelijk moeite om het groeiende verkeersaanbod aan te kunnen, wat leidde tot beperkingen zoals een minimale afstand van 50 meter voor vrachtwagens. Regelmatig onderhoud werd een noodzaak en in 2009 werden plannen voor een vervangende structuur in gang gezet. De nieuwe brug, die in augustus 2011 het verkeer overnam, markeerde het einde van de dienst van het tweede Murrtalviaduct. De sloop van de oude brug begon in november 2012 en werd voltooid in mei 2013.

Het Derde Murrtalviaduct (2011)

De derde versie van het Murrtalviaduct maakte deel uit van een breder plan om de Bundesstraße 14 uit te breiden naar vier rijstroken tussen Backnang-Waldrems en Backnang-West. Ontworpen door het gerenommeerde bureau Leonhardt, Andrä und Partner, begon de bouw van de nieuwe brug in september 2009. Gelegen net ten westen van het oude viaduct, is deze nieuwe structuur 27 meter hoog, iets lager dan zijn voorganger, maar met een lengte van 419 meter, 16 meter langer.

Het nieuwe viaduct is een mooi voorbeeld van semi-integrale brugontwerp, waarbij de structuur wordt gezien als een interactief geheel in plaats van gesegmenteerde systemen. Het heeft twee grote, opeenvolgende paren bogen met overspanningen van 107,57 meter, geflankeerd door opritbruggen van respectievelijk 91,88 meter en 111,58 meter. De bovenbouw is een doorlopende tweedrager-plaatbalk met een bouwhoogte van 1,20 meter. De vier steunpunten op elke boogrib zijn gedeeltelijk verbonden met de bogen en bovenbouw met betonnen verbindingen. De bovenbouw is monolithisch verbonden met de pijlers van de opritbruggen, waardoor minimale beweging mogelijk is door de flexibiliteit van de hoge pijlers. Sommige pijlers werden 2 tot 3 meter dieper gefundeerd om de nodige hoogte en flexibiliteit te bereiken. Lagers zijn alleen aanwezig bij de twee landhoofden.

Het nieuwe Murrtalviaduct werd op 22 augustus 2011 voor het verkeer geopend. Met de nieuwe brug in gebruik begon de ontmanteling van de zestig jaar oude tijdelijke structuur.

Het Vierde Murrtalviaduct (sinds 2023)

In september 2016 werd de financiering goedgekeurd voor de uitbreiding van de Bundesstraße 14 naar vier rijstroken tussen Backnang-Waldrems en Backnang-West. De Regierungspräsidium Stuttgart kondigde aan dat de bouw van de tweede rijbaan in de richting medio 2018 zou beginnen. Na verschillende vertragingen begon de brugconstructie uiteindelijk in april 2023 met een symbolische eerste spadesteek. De voltooiing van de nieuwe brug is gepland voor 2025, met de opening voor verkeer in combinatie met de vierbaansuitbreiding tot aan de aansluiting Backnang-West in 2027.

Het Murrtalviaduct is meer dan alleen een brug; het is een symbool van technische uitmuntendheid en historische betekenis. Elke versie van het viaduct vertelt een verhaal van zijn tijd, weerspiegelt de technologische vooruitgang en uitdagingen waarmee de bouwers werden geconfronteerd. Wanneer je dit architectonische wonder oversteekt, reis je niet alleen over een brug, maar door een rijk tapijt van geschiedenis en innovatie dat het landschap van Backnang blijft vormgeven.

2 jaar
365 dagen/jaar inwisselbaar
3.734
in meer dan 3.734 steden

Geef je dierbaren een spannende ervaring

myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.

Koop cadeaubonnen

Wat onze klanten over ons zeggen