In het charmante stadje Bad Salzuflen, gelegen in het hart van Noordrijn-Westfalen, Duitsland, staat de Kerk van de Opstanding (plaatselijk bekend als Auferstehungskirche). Dit moderne architectonische wonder is niet alleen een plek voor aanbidding, maar ook een symbool van gemeenschapszin en artistieke expressie. De Kerk van de Opstanding is de jongste evangelische kerk in de stad en getuigt van het blijvende geloof en de culturele rijkdom van de regio.
Het idee voor de Kerk van de Opstanding ontstond als reactie op het groeiende aantal kerkgangers, vooral kuurgasten die tijdens de zomermaanden naar Bad Salzuflen kwamen. Om deze groeiende gemeenschap te huisvesten, werd een stuk grond verworven aan de Gröchteweg in het westen van de stad. De bouw begon met het leggen van de eerste steen op 13 juli 1964. Deze steen draagt de inscriptie: "Ik leef, en gij zult leven" (Johannes 14:19), wat de missie van de kerk van hoop en vernieuwing samenvat.
De kerk werd ontworpen door de lokale architect Heinrich Loos, met belangrijke bijdragen van het kunstenaarskoppel Hans-Helmuth von Rath en Margarete von Rath, evenals de gemeenschapsdominee Eberhard Schendel. Hun gezamenlijke inspanningen culmineerden in de inwijding van de kerk op 1 mei 1966, een dag gemarkeerd door een feestelijke dienst geleid door regionale superintendenten Smidt en Klose.
Het ontwerp van de Kerk van de Opstanding is een moderne interpretatie van traditionele kerkelijke architectuur. De parabolische vorm symboliseert de opstanding van Jezus Christus, die afdaalt in de dood en weer opstaat tot leven. Het hoofdschrijn biedt plaats aan 310 kerkgangers, met nog eens 110 zitplaatsen in de galerij. De ruimte kan verder worden uitgebreid door het openen van scheidingswanden naar de aangrenzende gemeenschapsruimte, waardoor er nog eens 80 zitplaatsen bijkomen.
In 1995 werd het kerkcomplex uitgebreid met een modern gemeenschapscentrum en een jeugdkelder, ontworpen door architect Maria Winkler en het kantoor van Loos. Deze uitbreiding is uitgegroeid tot een centrum voor diverse gemeenschapsactiviteiten, waaronder regelmatige kunsttentoonstellingen. Opmerkelijk is dat een fotovoltaïsch systeem discreet is geïnstalleerd op het oostelijke dak, wat bijdraagt aan de duurzaamheidsinspanningen van de kerk.
De 29 meter hoge toren is een opvallend kenmerk, bekroond met een verticale betonnen plaat versierd met een kruis. Dit kruis is 's nachts verlicht, wat een dubbel visueel effect creëert: een donker kruis tegen een lichte achtergrond en een licht kruis tegen een donkere achtergrond, wat de boodschap van de kerk van licht in de duisternis symboliseert.
Speurtochten in Bad Salzuflen
Ontdek Bad Salzuflen met de digitale speurtocht van myCityHunt! Los puzzels op, beheers teamtaken en verken Bad Salzuflen op een spannende en interactieve manier!
Het interieur van de kerk is net zo doordacht ontworpen als het exterieur. Het altaar, de preekstoel en het doopvont zijn gemaakt van licht Obernkirchen zandsteen. De parabolische vorm van het altaar, gecombineerd met een zwarte marmeren plaat, roept het lege graf van Christus op. De preekstoel, met het Christogram ☧, is zo geplaatst dat hij de gemeente directer aanspreekt.
Het doopvont is bijzonder opmerkelijk, met een koperen deksel met een visvormige handgreep. Ingebed is een steen uit de Jordaan, waarvan wordt aangenomen dat het de plaats is van de doop van Jezus. De christelijke doopformule "In de naam van de Vader, en van de Zoon, en van de Heilige Geest" is rondom het doopvont gegraveerd.
Achter het altaar hangt een kruis versierd met bergkristallen en glaselementen, dat dient als het brandpunt van het heiligdom. Aan weerszijden van het altaar bevinden zich twee hoge glas-in-loodramen. Het Opstandingsraam aan de linkerkant, nabij de preekstoel, heeft levendige, donkere kleuren met lichtere tinten die van boven naar beneden komen. Aan de rechterkant gaat het Hemelvaartsraam over van blauw aan de onderkant naar geel en wit aan de bovenkant, met een cirkelvormig motief met een driehoek en het oog van God, wat de Heilige Drie-eenheid en goddelijke alwetendheid symboliseert.
De Kerk van de Opstanding is een schatkamer van religieuze kunst. Langs de westelijke muur toont een reeks grote, kleurrijke glas-in-loodramen de Kruiswegstaties, reflecterend op het lijden van Christus en de mensheid. Elk raam vertelt een verhaal, van de triomfantelijke intocht in Jeruzalem tot de sombere Hof van Getsemane en de kruisiging.
Onder de trap die naar de orgelgalerij leidt, beeldt een sculptuur van Hans Dinnendahl het kind Jezus in een kribbe uit, zegenend de verzamelde gemeente. Boven toont een glas-in-loodraam de Ster van Bethlehem.
Bij de uitgang van de kerk illustreert een reliëf van Hans-Helmuth von Rath, Christus de Wijnstok, een wijnstok in de vorm van een kruis, met een tros van twaalf druiven, die de twaalf stammen van Israël en de twaalf apostelen vertegenwoordigen. De drie wortelstrengen van de wijnstok symboliseren de Heilige Drie-eenheid, met zeven kamers met stenen uit belangrijke bijbelse en historische plaatsen, waaronder Sinaï, de Zee van Lot, de Berg der Zaligsprekingen, Getsemane, Rome en Auschwitz.
De foyer van de kerk, ontworpen als een ruimte voor contemplatie, bevat een sculptuur van Josef Rikus, Christus de Rechter van de Wereld, die een gekroonde Christus met uitgestrekte handen toont die de stigmata laten zien. Oorspronkelijk geplaatst in het altaargebied, bevindt deze sculptuur zich nu in de foyer, vergezeld van drie kleine glas-in-loodramen die bijbelse thema's illustreren.
De Kerk van de Opstanding herbergt ook opmerkelijke muziekinstrumenten. Het Führer-orgel uit 1966, gelegen op de galerij, heeft 18 registers verdeeld over twee manualen en een pedaal, met een handmatig bediende blaasbalg. In 2014 werd een kistorgel van Henk Klop uit Nederland toegevoegd, met vier registers en een gedeelde kist.
De vier stalen klokken van de kerk, geschonken door de familie Güth, werden op 20 september 1965 ingewijd en kort daarna in de toren geïnstalleerd. Het unieke kwartet omvat een Duroktav-klok en een Sext-klok, die samen een harmonisch klanklandschap creëren. De klokken luiden om het begin van de zondagse diensten aan te kondigen, het Onze Vader tijdens de diensten, en het overlijden van een gemeenschapslid.
Vandaag de dag blijft de Kerk van de Opstanding een levendig centrum voor aanbidding en gemeenschapsactiviteiten. Het aangrenzende gemeenschapscentrum organiseert verschillende evenementen, waaronder tentoonstellingen en adviesdiensten, en vormt een hoeksteen van de lokale evangelische gemeenschap. Het open-deurbeleid van de kerk nodigt bezoekers uit om de serene ruimtes en rijke geschiedenis te verkennen, en biedt een plek van troost en inspiratie voor iedereen die binnenkomt.
Tot slot is de Kerk van de Opstanding in Bad Salzuflen meer dan alleen een plaats van aanbidding. Het is een symbool van geloof, gemeenschap en artistieke expressie, dat iedereen die het bezoekt uitnodigt om de unieke mix van moderne architectuur, historische betekenis en spirituele diepgang te ervaren.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.