TICKETS
BOEK HIER!
per persoon
€ 12,99
Tickets
Tickets

Pont Henri-IV

Pont Henri-IV Châtellerault

Pont Henri-IV

De Pont Henri-IV in Châtellerault, Frankrijk, is een opmerkelijk voorbeeld van Renaissance-ingenieurskunst en getuigt van de rijke geschiedenis van de regio. Deze stenen brug overspant de Vienne-rivier nabij de samenvloeiing met de Clain en is al eeuwenlang een essentiële oversteekplaats, die de stad Châtellerault verbindt en handel en reizen in Nouvelle-Aquitaine mogelijk maakt.

De Historische Erfenis van Voorgaande Bruggen

De strategische ligging van Châtellerault bij de samenvloeiing van de Vienne en Clain rivieren heeft het sinds de eerste vermelding in historische teksten in 952 tot een belangrijke nederzetting gemaakt. Aanvankelijk beschermd door een houten toren, groeide de stad rond deze verdedigingsstructuur aan de rechteroever van de Vienne. De eerste bekende brug, gemaakt van hout, werd aan het begin van de 11e eeuw gebouwd. In 1058 schonk Hugues I de La Rochefoucauld, de burggraaf van Châtellerault, een boog van de brug aan de kanunniken van de Sint-Nicolaas Collegiale Kerk in Poitiers, zodat zij daar een molen konden aanmeren voor het heil van zijn ziel en die van zijn familie.

In de tweede helft van de 12e eeuw versterkte de stad haar verdediging met stadsmuren en bouwde het castrum novum, of nieuw kasteel, in de wijk Châteauneuf aan de linkeroever van de Vienne. In deze periode werd ook de eerste stenen brug gebouwd, wat de veiligheid aanzienlijk verbeterde en de doorvoer van goederen over de brug bevorderde, waardoor de tolinkomsten voor de burggraaf toenamen. Rond 1350, in de vroege stadia van de Honderdjarige Oorlog, werd de brug versterkt met torens aan beide uiteinden. Echter, tegen het einde van de oorlog in 1453 was de brug in verval geraakt.

In 1466 waren reparaties nodig om de brug tegen overstromingen te versterken, wat leidde tot het gebruik van zand en andere materialen om de houten pijlers te beschermen. Tegen het einde van de 15e eeuw was de brug een vitaal onderdeel van het koninklijk domein onder koning Lodewijk XI, die belangrijke routes van Picardië, Guyenne, Bretagne, Normandië en Lyonnais met elkaar verbond, en Parijs met Bordeaux en Spanje. Ondanks inspanningen om de brug te onderhouden, veroorzaakte een overstroming in 1556 aanzienlijke schade, wat koning Hendrik II ertoe bracht de herbouw in steen te bevelen. Helaas werd het project na zijn plotselinge dood in 1559 stopgezet.

De Bouw van de Pont Henri-IV

Begin 1564 verzochten de inwoners van Châtellerault Catherine de Medici, regentes voor haar zoon Karel IX, om de brug in steen te herbouwen. De koning stuurde twee meester-architecten, Laurent Joguet en Gaschon Belle, om de beste locatie en materialen voor de nieuwe brug te bepalen. Joguet was bekend om zijn werk aan de fundamenten van het Tuilerieënpaleis, terwijl Belle had bijgedragen aan het Hôtel de Soissons in Parijs. Hun plannen werden in december 1564 gepresenteerd en in 1565 begon de bouw serieus.

De nieuwe brug zou iets stroomopwaarts of stroomafwaarts van de oude worden geplaatst, met steen afkomstig uit de Damassault-steengroeve in Bonneuil-Matours. De stenen werden over de weg en via het water naar de bouwplaats vervoerd. Ondanks onderbrekingen door de religieuze conflicten van die tijd, waaronder botsingen tussen katholieken en protestanten in 1569, ging het project verder onder toezicht van meester-architect Robert Blondin vanaf 1575. Echter, de godsdienstoorlogen en financiële moeilijkheden vertraagden de voltooiing van de brug.

Tegen 1582 was de brug nog steeds niet voltooid en het gebrek aan fondsen in de koninklijke schatkist vereiste reparaties aan de bestaande houten brug. In 1586 werden fondsen die bestemd waren voor het Château de Chenonceau omgeleid naar het brugproject en werd extra hout uit lokale bossen gehaald. De moord op koning Hendrik III in 1589 bemoeilijkte de zaken verder, maar zijn opvolger, Hendrik IV, bleef het project steunen. Tegen het einde van de 16e eeuw was de Pont Henri-IV eindelijk voltooid, als symbool van veerkracht en koninklijke ambitie.

De Pont Henri-IV Vandaag de Dag Verkennen

Vandaag de dag blijft de Pont Henri-IV een vitaal onderdeel van de infrastructuur van Châtellerault en een prachtig voorbeeld van Renaissance-architectuur. De elegante bogen en stevige stenen constructie van de brug weerspiegelen de technische bekwaamheid van die tijd. Bezoekers kunnen over de brug wandelen en genieten van het pittoreske uitzicht op de Vienne-rivier en de charmante stad Châtellerault. De brug herinnert ook aan de historische betekenis van de stad en haar rol in het verbinden van verschillende regio's van Frankrijk.

Als je over de Pont Henri-IV loopt, stel je dan de ontelbare reizigers, handelaren en soldaten voor die in de loop der eeuwen de brug hebben overgestoken. De brug faciliteerde niet alleen handel en communicatie, maar speelde ook een cruciale rol in de verdediging en ontwikkeling van de stad. De bouw en het onderhoud ervan waren een bewijs van de veerkracht en vastberadenheid van de gemeenschap om uitdagingen te overwinnen, van oorlogen tot natuurrampen.

Of je nu een geschiedenisliefhebber bent, een architectuurliefhebber of gewoon een reiziger die de verborgen parels van Nouvelle-Aquitaine wil verkennen, de Pont Henri-IV in Châtellerault biedt een fascinerende blik in het verleden. De blijvende aanwezigheid en historische betekenis maken het een must-see bestemming, die je uitnodigt om terug in de tijd te stappen en de erfenis van deze opmerkelijke brug te ervaren.

2 jaar
365 dagen/jaar inwisselbaar
3.734
in meer dan 3.734 steden

Geef je dierbaren een spannende ervaring

myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.

Koop cadeaubonnen

Wat onze klanten over ons zeggen