Stap terug in de tijd en dompel jezelf onder in de rijke geschiedenis van de Stockton en Darlington Railway No. 1, liefdevol bekend als Locomotion. Deze baanbrekende stoomlocomotief, oorspronkelijk Active genoemd, heeft een bijzondere plaats in de spoorweggeschiedenis, aangezien het de eerste was die een passagierstrein op een openbare spoorlijn trok. Gebouwd in 1825 door de gerenommeerde ingenieurs George en Robert Stephenson bij hun bedrijf Robert Stephenson and Company, is Locomotion No. 1 een getuigenis van het vernuft en de visie die de Industriële Revolutie vooruit hielpen.
In het begin van de 19e eeuw stond de wereld aan de vooravond van een transportrevolutie. Op 23 juni 1823 richtten George Stephenson, zijn zoon Robert, en zakenlieden Edward Pease en Thomas Richardson Robert Stephenson and Company op in Newcastle. Dit bedrijf werd al snel een baken van innovatie in de locomotiefbouw. In november van datzelfde jaar plaatste de Stockton en Darlington Railway Company een belangrijke bestelling voor vier stationaire motoren, wat de weg vrijmaakte voor de creatie van Locomotion No. 1.
Op 16 september 1824 bestelde de Stockton en Darlington Railway Company een paar stoomlocomotieven, elk geprijsd op £550 (ongeveer £55.577 vandaag de dag). De eerste van deze locomotieven, Active, later omgedoopt tot Locomotion No. 1, zou al snel geschiedenis schrijven door de eerste stoomlocomotief te worden die een passagierstrein op een openbare spoorlijn trok. Het ontwerp was een culminatie van George Stephenson's ervaringen met zijn eerdere Killingworth-locomotieven, waarbij verschillende baanbrekende innovaties werden geïntegreerd.
Het ontwerp van Locomotion No. 1 was een wonder van zijn tijd. Met een gewicht van 6,6 ton beschikte de locomotief over een middenfluitketel die een paar verticale cilinders met een diameter van 9 inch aandreef. Deze cilinders waren half in de ketel ingebed en genereerden hogedrukstoom bij 50 psi. De stoom werd vervolgens via een blastpipe in de schoorsteen uitgestoten, waardoor de locomotief vooruit werd geduwd. Een van de belangrijkste innovaties was het gebruik van koppelstangen om de aandrijfwielen te verbinden, waardoor de kans op wielslip op de ijzeren rails werd verminderd.
Ondanks het baanbrekende ontwerp had Locomotion No. 1 zijn beperkingen. De middenfluitketel bood een lager verwarmingsoppervlak-tot-waterverhouding in vergelijking met latere meerfluitketels, wat de algehele efficiëntie beïnvloedde. Desalniettemin kon het een maximale snelheid van ongeveer 15 mph (24 km/u) bereiken, een opmerkelijke prestatie voor die tijd.
In september 1825 begon Locomotion No. 1 aan zijn historische reis van Newcastle naar Darlington. Op 26 september, de dag voor de grote opening van de Stockton en Darlington Railway, onderging de locomotief een proefrit tussen Shildon en Darlington. De volgende dag, 27 september 1825, markeerde een monumentaal moment in de spoorweggeschiedenis. Bestuurd door George Stephenson zelf, trok Locomotion No. 1 de eerste trein op de Stockton en Darlington Railway, met elf wagons met steenkool, het passagiersrijtuig Experiment, en nog eens twintig wagons gevuld met passagiers, gasten en arbeiders.
De trein, met een geschat gewicht van 80 metrische ton en een lengte van 400 voet, bereikte een maximale snelheid van 12 mph (19 km/u) en voltooide de eerste 8,7 mijl van de reis naar Darlington in twee uur. Dit historische evenement toonde niet alleen het potentieel van stoomtractie aan, maar legde ook de basis voor de toekomst van het spoorwegvervoer.
Locomotion No. 1 bleef meerdere jaren dienstdoen bij de Stockton en Darlington Railway, maar het kende ook zijn uitdagingen. Op 1 juli 1828 leed de locomotief een catastrofale ketelontploffing bij het station Aycliffe Lane, wat resulteerde in de tragische dood van de machinist, John Cree. Ondanks deze tegenslag werd de locomotief herbouwd en weer in gebruik genomen, en bleef het in bedrijf tot 1850.
Met de snelle vooruitgang in locomotieftechnologie raakte Locomotion No. 1 binnen een decennium verouderd. Echter, vanwege zijn historische betekenis werd het bewaard. In 1857 werd de locomotief omgebouwd tot een stationaire motor en later gerestaureerd voor tentoonstelling. Door de jaren heen vond het een permanente plek op verschillende locaties, waaronder Darlington Bank Top spoorwegstation en het Head of Steam museum. Tegenwoordig bevindt het zich in het Locomotion museum in Shildon, waar het bezoekers blijft inspireren en onderwijzen over de vroege dagen van spoorwegtechniek.
De erfenis van Locomotion No. 1 strekt zich verder uit dan alleen zijn fysieke aanwezigheid. Het is trots afgebeeld op het wapen van Darlington en de emblemen van zijn voetbal- en rugbyclubs, wat het rijke spoorwegerfgoed van de stad symboliseert. In 2025, als onderdeel van de vieringen ter gelegenheid van de 200e verjaardag van de Stockton en Darlington Railway, zal Locomotion No. 1 terugkeren naar Darlington voor uitgebreide bezoeken, zodat toekomstige generaties de historische betekenis ervan kunnen waarderen.
Voor degenen die de magie van vroege stoomtractie willen ervaren, werd in 1975 een werkende replica van Locomotion No. 1 gebouwd. Deze replica, die ooit operationeel was in het Beamish Museum, bevindt zich nu in het Head of Steam museum in Darlington, waar bezoekers een kijkje kunnen nemen in het verleden en de wonderen van vroege spoorwegtechniek in actie kunnen zien.
Samengevat is Locomotion No. 1 meer dan alleen een vroege stoomlocomotief; het is een symbool van menselijk vernuft, vastberadenheid en vooruitgang. Het verhaal is een getuigenis van de transformerende kracht van innovatie en de blijvende erfenis van degenen die durfden te dromen van een wereld verbonden door spoorwegen. Een bezoek aan Locomotion No. 1 is niet alleen een reis door de geschiedenis, maar ook een inspirerende herinnering aan de grenzeloze mogelijkheden die voor ons liggen.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.
Koop cadeaubonnen