De Studienkirche Mariä Himmelfahrt in Dillingen an der Donau, Beieren, is een prachtig voorbeeld van barokke en rococo-architectuur en getuigt van de rijke kerkelijke geschiedenis van de regio. Deze indrukwekkende kerk, oorspronkelijk gebouwd als universiteitskerk voor het Jezuïetencollege, is een absolute aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in geschiedenis, architectuur of de schoonheid van heilige ruimtes.
De oorsprong van de Studienkirche Mariä Himmelfahrt gaat terug tot het begin van de 17e eeuw. De kerk werd gebouwd voor de Universiteit van Dillingen, die werd opgericht door kardinaal Otto Truchsess von Waldburg. De jezuïeten, bekend om hun educatieve inspanningen, hadden de leiding over de universiteit van 1564 tot de opheffing van de orde in 1773. De kerk zelf werd in opdracht van bisschop Heinrich V. von Knöringen gebouwd, die in 1611 de eerste steen legde. In 1617 werd de kerk ingewijd en de klokken, gegoten door Wolfgang Neidhardt in Augsburg, werden gezegend.
Het architectonische ontwerp wordt toegeschreven aan Hans Alberthal, een meesterbouwer die veel in de regio werkte. In het midden van de 18e eeuw onderging de kerk een belangrijke transformatie in de rococo-stijl, met bijdragen van gerenommeerde kunstenaars zoals Johann Georg Bergmüller en Christoph Thomas Scheffler.
De buitenkant van de Studienkirche kenmerkt zich door een elegante gevel met pilasters en grote rondboogramen die worden bekroond door een kroonlijst. Een opvallende toren rijst boven de oostelijke gevel uit, bekroond met een obeliskachtige spits. De hoofdingang, oorspronkelijk via het westportaal, verwelkomt nu bezoekers via het zuidportaal, dat dateert uit de oorspronkelijke bouw van de kerk.
Binnenin is de kerk een eenbeukige structuur, een vereenvoudigde aanpassing van de Jezuïetenkerk St. Michael in München. Dit ontwerp plaatst het op het kruispunt van renaissance- en barokke architectuurstijlen. Het schip wordt geflankeerd door vier zijkapellen aan elke kant, genesteld tussen massieve muurpilaren die doorlopen in het schip. Deze kapellen zijn bedekt met dwarse tongewelven die kruisen met het hoofdtongewelf van het schip.
Het interieur is versierd met prachtig stucwerk, gemaakt door Wessobrunner-kunstenaars rond 1750-51. De plafondfresco's, geschilderd door Christoph Thomas Scheffler, tonen de Tenhemelopneming van Maria, omringd door een hemelse schare engelen, aartsengelen, kerkvaders, profeten, martelaren en heiligen. Opmerkelijke figuren zijn onder andere St. Ulrich, de patroonheilige van het bisdom Augsburg, en jezuïetenheiligen zoals Aloysius Gonzaga en Stanislaus Kostka.
Het fresco in het koor stelt de Kroning van Maria voor, een thema dat de toewijding van de kerk benadrukt. Naast deze centrale voorstellingen illustreren de fresco's ook beschermheiligen van verschillende academische disciplines die aan de universiteit werden onderwezen, van filosofie tot theologie.
Het hoofdaltaar, een zeldzaam bewaard gebleven voorbeeld van een podiumaltaar in Duitsland, werd rond 1760 vervaardigd door Johann Anwander. Het toont een schilderij van de Tenhemelopneming door Johann Georg Bergmüller, geflankeerd door levensgrote houten sculpturen van Johann Michael Fischer. Deze figuren omvatten Ignatius van Loyola en Franciscus Xaverius, stichters van de jezuïetenorde, evenals Aloysius Gonzaga en Stanislaus Kostka.
De zijkapellen herbergen altaren die worden toegeschreven aan Joseph Hardtmuth en Johann Michael Fischer. Elk altaar is gewijd aan verschillende heiligen, zoals St. Hiëronymus, St. Ursula en St. Jozef, wat de rijke spirituele erfenis van de jezuïetentraditie weerspiegelt.
De kansel, een ander meesterwerk van Johann Michael Fischer, bevat symbolen van de evangelisten en allegorieën van de kardinale deugden. Boven de kansel rijst een baldakijn op, versierd met voorstellingen van de vier continenten, die de wereldwijde missionaire inspanningen van de jezuïeten symboliseren.
De biechtstoelen, daterend uit circa 1700, zijn versierd met ingewikkelde acanthusmotieven en bieden een glimp van het artistieke vakmanschap van die periode.
Het orgel van de kerk, gebouwd in 1871 door Balthasar Pröbstl, bevindt zich in twee neoklassieke kasten op de westelijke galerij. Het heeft mechanische sleepladen en een vrijstaande speeltafel, met unieke regionale kenmerken in de tongwerken. Gerestaureerd aan het eind van de 20e eeuw, blijft dit orgel een kostbaar muzikaal instrument dat het liturgische leven van de kerk verrijkt.
De vier klokken van de kerk, gegoten in 1616, luiden nog steeds en markeren het verstrijken van de tijd en roepen de gelovigen op tot aanbidding. Deze historische klokken, vervaardigd door de beroemde Augsburgse klokkengieter Wolfgang Neidhardt, hebben de tand des tijds doorstaan en dragen bij aan de blijvende erfenis van de kerk.
Tot slot is de Studienkirche Mariä Himmelfahrt niet alleen een historisch monument; het is een levend getuigenis van de artistieke, educatieve en spirituele inspanningen van de jezuïetenorde in Beieren. De muren echoën met eeuwen geschiedenis en nodigen bezoekers uit om terug in de tijd te stappen en de grandeur van een tijdperk te ervaren waarin geloof en kunst nauw met elkaar verweven waren.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.
Koop cadeaubonnen