De St. Vincentiuskerk in Dinslaken, gelegen in het hart van Noordrijn-Westfalen, Duitsland, is een fascinerende mix van historische betekenis en architectonische pracht. Deze rooms-katholieke parochiekerk, gewijd aan Sint Vincentius van Valencia, staat trots als een beschermd monument en een getuigenis van eeuwenlange religieuze en culturele erfgoed.
De oorsprong van St. Vincentius gaat terug tot een bescheiden kapel die voor het eerst werd genoemd in 1390. In 1436 bevestigde de hertog van Kleef de scheiding van Dinslaken van de moederkerk in Hiesfeld, en een jaar later werd de eerste vermelding van een parochiepriester in Dinslaken opgetekend. In het midden van de 15e eeuw werd de oorspronkelijke parochiekerk gebouwd, een laatgotische driebeukige hallenkerk met een karakteristieke 5/8 koorsluiting. De imposante toren, geflankeerd door twee kapellen sinds 1492 en 1512, kreeg in 1924 een nieuwe barokke kap. Hoewel gedeeltelijk verwoest in 1945, werd de overgebleven structuur opgenomen in een uitgebreide, moderne heropbouw in de jaren 1950, ontworpen door de gerenommeerde Keulse kerkarchitect Otto Bongartz.
De moderne St. Vincentiuskerk, voltooid tussen 1950 en 1951, heeft een vlakgedekte bakstenen hal met een paraboolvormige koorboog gericht naar het westen. Het ontwerp integreert op ingenieuze wijze de oostelijke traveeën en het veelhoekige oostelijke koor van de voorgangerkerk, gebouwd van veldgebakken stenen. De gotische sectie zag zijn vloer verhoogd tijdens de wederopbouw, en het veelhoekige deel werd omgevormd tot een doopkapel. Deze naadloze blend van oud en nieuw creëert een unieke architectonische verhaallijn die bezoekers en kerkgangers betovert.
Speurtochten in Dinslaken
Ontdek Dinslaken met de digitale speurtocht van myCityHunt! Los puzzels op, beheers teamtaken en verken Dinslaken op een spannende en interactieve manier!
Het hoofdaltaar in het nieuwe westkoor is een meesterwerk, met een gesneden retabel uit de periode na 1470, vervaardigd in een Brusselse werkplaats. De schrijn en de binnenzijden van de vleugels tonen Passiescènes, terwijl de buitenzijden de vier Evangelisten afbeelden. De stipes en predella van het altaar, versierd met figuren, werden in 1853 gebouwd door Christoph Stephan. De schrijn kreeg tussen 1852 en 1854 een nieuwe polychrome afwerking, met de schilderijen gerestaureerd in 1883. Het neogotische baldakijn werd verwijderd tijdens de restauratie van 1950-1952, waardoor de oorspronkelijke schoonheid van het altaar weer zichtbaar werd.
De oorsprong van het Triomfkruis, met een groot crucifix, is onderwerp van discussie. Ooit werd gedacht dat het een Rijnlandse werk uit circa 1400 was, maar recente publicaties suggereren dat het meer overeenkomt met Maaslandse kruisen uit het bisdom Luik, daterend van 1310-1340. Na schade opgelopen tijdens de Tweede Wereldoorlog, is het kruis meerdere keren zorgvuldig gerestaureerd, meest recent in 2010, waarbij resten van een oudere kleurstelling op het corpus werden onthuld.
Het orgel in St. Vincentius, geïnstalleerd in 1999 door de orgelbouwwerkplaats Romanus Seifert uit Kevelaer, is een Frans-romantisch instrument met 33 registers op twee manualen en pedaal. Het tweede manualewerk (Récit) is zwelbaar, en het orgel heeft mechanische speeltracturen en elektrische registertracturen, uitgerust met een 800-voudig elektronische setzersysteem. Het ingewikkelde koppelingssysteem verhoogt de veelzijdigheid van het orgel, waardoor het een muzikaal juweel binnen de kerk is.
Sinds 1985 zijn de zogenaamde Drie Kruisen, laatgotische sculpturen gemaakt van Baumberger zandsteen, bewaard onder een beschermend dak nabij de kerktoren. Afkomstig uit een werkplaats in Wesel, markeerden deze sculpturen ooit het einde van een pelgrimsroute die in 1501 werd opgericht. Na te zijn afgebroken in 1588 en opnieuw opgericht in Dinslaken in 1652, hebben de sculpturen uitgebreide restauraties ondergaan en worden ze nu veilig opgeslagen na de renovatie van de toren.
St. Vincentius herbergt verschillende andere opmerkelijke artefacten, waaronder neogotische zijaltaren: het Maria-altaar door Ferdinand Langenberg (1891/1892) en het Jozefaltaar door Christoph Stephan (circa 1853). De 15e-eeuwse kelkvormige doopvont, gemaakt van zandsteen, is zwaar gerestaureerd na oorlogsschade. De kleurrijke paaskaarsenstandaard, vervaardigd in 1682, en twee gesneden engelen uit de late 15e eeuw voegen toe aan het rijke artistieke erfgoed van de kerk. Een beeld van Sint Vincentius met een kerkje in zijn hand, gesneden uit eikenhout in het begin van de 16e eeuw, is een ander hoogtepunt.
De kerktoren herbergt zes klokken, waarvan er twee (Vincentius en Maria) in 1785 werden gegoten door de klokkengieterij Petit. De kleinste klok, waarschijnlijk gegoten in Nederland, en de grootste klok, toegevoegd in 1954, vullen het ensemble aan. In 2007 werden twee klokken van de gesloopte Christuskirche in Dinslaken geschonken aan St. Vincentius, waardoor het auditieve landschap van de kerk werd verrijkt.
Samenvattend is de St. Vincentiuskerk in Dinslaken niet alleen een plaats van aanbidding, maar ook een levend museum van geschiedenis, kunst en architectuur. De muren echoën de verhalen van eeuwen geleden en nodigen bezoekers uit om de rijke schakering van geloof en cultuur die dit opmerkelijke heiligdom definieert, te verkennen en te overdenken.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.