TICKETS
BOEK HIER!
per persoon
€ 12,99
Tickets
Tickets

William A. Irvin

William A. Irvin Duluth

William A. Irvin

Stap aan boord van de SS William A. Irvin, een majestueuze meer-freighter die aangemeerd ligt in de levendige havenstad Duluth, Minnesota. Dit indrukwekkende schip, vernoemd naar William A. Irvin, ooit een prominente figuur binnen de United States Steel Corporation, biedt een unieke kijk op de gouden eeuw van het scheepvaartverkeer op de Grote Meren. De William A. Irvin is niet zomaar een schip; het is een drijvend museum, een eerbetoon aan de technologische wonderen en maritieme geschiedenis die een tijdperk hebben gedefinieerd.

De Geschiedenis van de William A. Irvin

De SS William A. Irvin werd te water gelaten op 21 november 1937 bij de American Ship Building Company in Lorain, Ohio. Ze begon haar eerste reis op 25 juni 1938, midden in de moeilijke tijd van de Grote Depressie. Dit schip was het eerste van een vooraanstaande klasse van vier schepen, waaronder de Governor Miller, John Hulst en Ralph H. Watson. Elk van deze schepen kostte destijds ongeveer $1,3 miljoen om te bouwen, een aanzienlijke investering.

Het schip werd vernoemd naar de vierde president van US Steel en werd gedoopt door William Irvin's vrouw, Gertrude Irvin. De William A. Irvin werd al snel het vlaggenschip van de US Steel vloot, beroemd om zijn technologische innovaties en luxueuze accommodaties. Het was niet alleen een werkpaard van de Grote Meren, maar ook een prestigieus schip dat vaak gasten van het bedrijf in zijn weelderige gastenkamers ontving.

De William A. Irvin Verkennen

Wanneer je de William A. Irvin betreedt, word je onmiddellijk teruggevoerd naar een tijd waarin meer-freighters de levensader waren van de Grote Meren-regio. Het exterieur van het schip, met zijn opvallende rode romp, staat als een trotse symbool van maritiem erfgoed. Binnenin is het schip een doolhof van historische schatten, van de met eikenhout beklede gastenkamers tot de met messing versierde machinekamer.

Een van de meest fascinerende aspecten van de William A. Irvin is zijn drielaagse boegcabine, een uniek kenmerk onder meer-freighters. Dit extra dek herbergt vier gastenkamers en een gastenlounge, allemaal zorgvuldig bewaard om de gloriejaren van het schip te weerspiegelen. De eetkamer voor gasten, gelegen waar normaal gesproken het tweede luik zou zijn, is een bewijs van de dubbele rol van het schip als zowel een freighter als een drijvend hotel.

De Machinekamer

Het hart van de William A. Irvin bevindt zich in de machinekamer, een wonder van vroege 20e-eeuwse techniek. In tegenstelling tot oudere ertsschepen uit die tijd, die afhankelijk waren van enorme zuigermotoren, wordt de William A. Irvin aangedreven door tandwiel-stoomturbine motoren. Deze motoren, gevoed door kolen uit een zwaartekrachtgevoede bunker, genereren stoom die het schip aandrijft met snelheden tot 12,5 mph wanneer het leeg is.

De machinekamer is een wirwar van pijpen, kleppen en meters, allemaal zorgvuldig onderhouden om de operationele integriteit van het schip te behouden. De communicatie tussen de stuurhut en de machinekamer werd mogelijk gemaakt door de Chadburn telegraaf en geluidsgestuurde telefoons, wat zorgde voor een naadloze coördinatie tijdens de reizen van het schip.

Laden en Lossen

De William A. Irvin was ontworpen om tot 14.000 ton ijzererts te vervoeren, voornamelijk in de verwerkte taconietvorm. Het laden en lossen van deze enorme lading was een technisch hoogstandje, uitgevoerd via 18 luiken op het dek. Elk luik was bedekt met een stalen deksel van 5,5 ton, die met een luikkraan moest worden opgetild. De lading werd vervolgens in drie ruimen gedumpt, een proces dat meestal drie tot vier uur duurde.

Het lossen was even indrukwekkend, met behulp van Hulett-kranen die in de ruimen konden reiken en tot 15 ton erts tegelijk konden oppakken. Dit efficiënte systeem zorgde ervoor dat de William A. Irvin snel kon omkeren en terug kon keren naar de open wateren van de Grote Meren.

De William A. Irvin Vandaag

Tegenwoordig dient de William A. Irvin als museumschip, aangemeerd bij het Duluth Entertainment Convention Center. Het biedt bezoekers de kans om de rijke geschiedenis van de scheepvaart op de Grote Meren te verkennen en de grandeur van een vervlogen tijdperk te ervaren. De opname van het schip in het National Register of Historic Places in 1989 getuigt van zijn betekenis in de thema's techniek, maritieme geschiedenis en transport.

Elk jaar leent het schip ook zijn naam aan de William A. Irvin 5K-race, gehouden tijdens het Grandma's Marathon weekend. Dit evenement trekt bijna 2.000 lopers die racen langs een parcours dat begint en eindigt bij de iconische rode romp van het schip, waarmee zowel de erfenis van het schip als de geest van de Duluth-gemeenschap wordt gevierd.

Samenvattend is de SS William A. Irvin meer dan alleen een gepensioneerde freighter; het is een levend museum, een symbool van industriële kracht en een gekoesterde bezienswaardigheid in Duluth. Of je nu een geschiedenisfanaat, een maritieme liefhebber bent of gewoon op zoek bent naar een unieke ervaring, een bezoek aan de William A. Irvin belooft een onvergetelijke reis door de tijd te zijn.

Andere bezienswaardigheden in Duluth

2 jaar
365 dagen/jaar inwisselbaar
3.734
in meer dan 3.734 steden

Geef je dierbaren een spannende ervaring

myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.

Koop cadeaubonnen

Wat onze klanten over ons zeggen