De Kathedraal van Évora, lokaal bekend als Sé Catedral de Évora, is een indrukwekkende rooms-katholieke kerk gelegen in de historische stad Évora in Portugal. Gelegen op het hoogste punt van de stad, staat deze imposante structuur als een getuigenis van de rijke geschiedenis en architectonische bekwaamheid van de regio. Erkend als een UNESCO-werelderfgoed in 1988, trekt de Kathedraal van Évora bezoekers van over de hele wereld, die graag de gotische pracht en historische betekenis ervan willen verkennen.
De oorsprong van de Kathedraal van Évora gaat terug tot de 12e eeuw, na de christelijke herovering van de stad van de Moorse heerschappij in 1166 door Geraldo Sem Pavor, ook bekend als Gerald de Onverschrokken. De eerste bouw van de kathedraal begon in 1186 en werd voltooid in 1204. Deze vroege structuur was echter relatief bescheiden in vergelijking met het grootse bouwwerk dat er nu staat.
Tussen 1280 en 1340 onderging de kathedraal aanzienlijke uitbreiding en transformatie, waarbij de vroege gotische bouwstijl werd aangenomen die veel van het huidige uiterlijk kenmerkt. Door de eeuwen heen werden verschillende toevoegingen en wijzigingen aangebracht, waaronder de gotische kloosters in de 14e eeuw, de Manuelijnse kapel van de Esporão in het begin van de 16e eeuw en een prachtige barokke hoofdkapel in de 18e eeuw. Deze lagen van architectonische evolutie maken de Kathedraal van Évora de grootste middeleeuwse kathedraal in Portugal en een uitstekend voorbeeld van gotische architectuur in het land.
De buitenkant van de Kathedraal van Évora is een lust voor het oog. De voorgevel, gebouwd van roze graniet, vertoont een opvallende gelijkenis met de kathedraal van Lissabon. Geflankeerd door twee massieve torens voltooid in de 16e eeuw, heeft de façade een narthex, of ingangsgalerij, die de hoofdpoort omsluit. Boven de narthex verlicht een groot raam met gotisch maaswerk het interieur van de kathedraal.
Elke toren heeft een unieke conische spits, waarvan er één versierd is met middeleeuwse gekleurde tegels. De buitenmuren van de kathedraal zijn versierd met kantelen en decoratieve boogfriezen, wat bijdraagt aan het fortachtige uiterlijk. De lantaarn toren boven het kruispunt is bijzonder schilderachtig, met een rij ramen die het dwarsschip verlichten met natuurlijk licht. Het ontwerp van deze toren doet denken aan andere kerken in de Duero-vallei, zoals de kathedraal van Zamora en de Torre del Gallo van de oude kathedraal van Salamanca.
De spitsboogvormige hoofdportaal is een meesterwerk van Portugese gotische beeldhouwkunst. Marmeren zuilen zijn versierd met standbeelden van de apostelen, uitgevoerd in de jaren 1330 door beeldhouwers Meester Pero en Telo Garcia. Deze vrijstaande gotische sculpturen zijn zeldzaam in Portugal en voegen een uniek charme toe aan de ingang van de kathedraal.
Bij binnenkomst in de Kathedraal van Évora worden bezoekers verwelkomd door een groot Latijns kruisontwerp, met een hogere middenbeuk geflankeerd door twee zijbeuken, een dwarsschip en een apsis met drie kapellen. Het kruispunt van het dwarsschip wordt bekroond door een koepel ondersteund door pendentieven en een achthoekige lantaarn. De dwarsschepen worden verlicht door twee gotische roosvensters, waarvan één de morgenster en de andere de mystieke roos voorstelt.
De grote middenbeuk heeft een puntig tongewelf, met wit mortel die de kale hoge muren, pilaren en gewelven accentueert. In de eerste twee traveeën nabij de ingang kunnen bezoekers het Manuelijnse hoogkoor bewonderen, ontworpen door architect Diogo de Arruda in het begin van de 16e eeuw. Het hoogkoor is versierd met koorbanken in maniëristische stijl, gesneden uit eikenhout in 1562 door beeldhouwers uit Antwerpen, met mythologische reliëfs en scènes uit het hofleven.
Een van de hoogtepunten van de kathedraal is het oude orgel, het oudste nog werkende orgel in Portugal, daterend uit ongeveer 1544 en vervaardigd door Heitor Lobo. Dicht bij de ingang herbergt het kleine doopkapel een fresco dat de doop van Christus afbeeldt, 18e-eeuwse azulejos en 16e-eeuwse Manuelijnse smeedijzeren hekken.
In de centrale middenbeuk staat een groot barok altaar, met een polychrome gotische beeld van een zwangere Maagd Maria (Nossa Senhora do O) uit de 15e eeuw. Tegenover de Maagd staat een polychrome renaissance beeld van de aartsengel Gabriël, toegeschreven aan Olivier van Gent uit de 16e eeuw.
De hoofdkapel, herbouwd tussen 1718 en 1746, toont de Romeinse barokstijl die werd geprefereerd door koning Jan V en zijn architect João Frederico Ludovice. De polychrome marmeren decoratie en geschilderde altaren van de kapel, hoewel stilistisch verschillend van het middeleeuwse interieur, zijn een elegant meesterwerk. Het hoofdaltaar heeft beeldhouwkundige decoratie door de Italiaan Antonio Bellini en een gekruisigde Jezus door de Portugese beeldhouwer Manuel Dias, gebaseerd op een tekening van Vieira Lusitano. Het schilderij van het hoofdaltaar werd uitgevoerd door de Italiaan Agostino Masucci.
De gotische kloosters, gebouwd tussen 1317 en 1340, weerspiegelen de invloed van de kloosters van de kathedraal van Lissabon. Ondanks hun laat-gotische maaswerk, geeft het gebruik van graniet ze een zware, imposante uitstraling. Elke hoek van de kloostergalerij heeft een marmeren gotische beeld van een van de vier evangelisten. De Capela do Fundador, de grafkapel van bisschop D. Pedro, de bouwer van de kloosters, herbergt zijn graf met een liggend figuur, een beeld van de aartsengel Gabriël en een gepolychromeerd beeld van Maria. De bovenverdieping van de kloosters biedt een grandioos uitzicht op de kathedraal en het omliggende landschap.
Het Kathedraalmuseum is een schatkamer van historische artefacten en kunstwerken. Hoogtepunten zijn onder andere de scepter van kardinaal-koning Henrique, een 16e-eeuws goudsmidwerk in Manuelijnse stijl, en een gotisch ivoren beeld van Maria uit de 13e eeuw, waarvan de buik opent in een drieluik dat scènes uit haar leven toont. Het museum herbergt ook het 17e-eeuwse reliekschrijn van Santo Lenho, waarvan wordt aangenomen dat het stukken van het kruis van Christus bevat, versierd met 1426 echte edelstenen. Daarnaast kunnen bezoekers een collectie canonicals uit de 17e en 18e eeuw bewonderen en schilderijen van gerenommeerde kunstenaars zoals Gregório Lopes, Cristóvão de Figueiredo en Garcia Fernandes.
De Kathedraal van Évora is niet alleen een plaats van aanbidding; het is een levend museum dat eeuwen van geschiedenis, kunst en cultuur omvat. De torenhoge aanwezigheid en ingewikkelde details maken het een must-see bestemming voor iedereen die de betoverende stad Évora verkent.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.
Koop cadeaubonnen