De Klosterkirche Mariä Himmelfahrt, oorspronkelijk bekend als de Ehemalige Zisterzienser-Klosterkirche St. Mariä Himmelfahrt, is een architectonisch juweel gelegen in het hart van Fürstenfeldbruck, Beieren, Duitsland. Deze voormalige Cisterciënzer kloosterkerk is een voorbeeld van de grootsheid van de Zuid-Duitse barokarchitectuur en wordt vaak het Beierse Escorial genoemd vanwege zijn monumentale ontwerp en historische betekenis.
De geschiedenis van de Klosterkirche Mariä Himmelfahrt is net zo rijk en complex als zijn architectuur. De eerste steen werd gelegd op 5 augustus 1700, onder de bescherming van keurvorst Max Emanuel van Beieren. De oorspronkelijke plannen werden gemaakt door Giovanni Antonio Viscardi, een beroemde hofarchitect uit München. De bouw werd echter in 1701 gestopt en in 1716 hervat onder leiding van Johann Georg Ettenhofer. Het koor werd in 1723 voltooid en het schip werd in 1741 ingewijd. Tegen 1747 was de gevel klaar en de toren werd in 1745 voltooid. De interieurdecoraties gingen door tot 1766, waardoor de kerk een meesterwerk werd dat meer dan zes decennia in beslag nam.
Tijdens de Beierse secularisatie van 1802/03 werd het klooster ontbonden, maar de kerk werd van de sloop gered door te worden omgebouwd tot koninklijke hofkerk in 1816. In 1923 huurde de Benedictijner abdij van Ettal het klooster, en de monniken bleven tot 1950. Sinds 1953 dient de kerk als parochiekerk voor het westelijke deel van Fürstenfeldbruck. Na de bouw van de moderne parochiekerk van St. Bernhard in 1964, werd de Klosterkirche Mariä Himmelfahrt een hulpkerk, voornamelijk gebruikt voor bruiloften en speciale diensten. Uitgebreide renovaties vonden plaats van 1965 tot 1978 om de kerk in zijn oorspronkelijke pracht te herstellen.
Het exterieur van de Klosterkirche Mariä Himmelfahrt is adembenemend. De kerk is 87 meter lang en 32 meter breed, met een dakhoogte van 43,5 meter en een toren die 70 meter hoog reikt. De toren is strategisch geplaatst in de hoek tussen het koor en het schip. De gevel is een vijf-assige, drie verdiepingen hoge constructie met drie orden van zuilen: Toscaans, Ionisch en Corinthisch. Deze zuilen staan voor dubbele pilasters, wat een rijke en gedetailleerde kroonlijst creëert. De tweede verdieping is bekroond met een balustrade, en voluten verbinden elegant de tweede verdieping met de enkel-assige geveltop. De geveltop nis herbergt een koperen beeld van Salvator Mundi, geflankeerd door beelden van Sint Bernardus en Sint Benedictus. Een uniek kenmerk van de kerk zijn de schuine bases van de zuilen, wat bijdraagt aan zijn onderscheidende charme.
Het interieur van de kerk is even indrukwekkend. De indeling omvat een vijf-traveeën schip en een vier-traveeën koor. De ritmisch gerangschikte traveeën, waarbij de eerste twee traveeën van het schip samengedrukt zijn en de vijfde travee uitgebreid is als een transept, creëren een dynamische ruimtelijke ervaring. Massieve muurpilaren versierd met vier halve zuilen elk verdelen het interieur, met kruisgewelven die de kapellen tussen de pilaren overspannen. Een triomfboog met een gordijnmotief leidt naar het koor, dat eindigt in een vijfzijdige apsis. Het hele interieur wordt omgeven door een attiekzone en kroonlijst, met tongewelven die het schip en het koor overspannen. Hoge, smalle galerijen boven de zijkapellen voegen toe aan het monumentale gevoel van de ruimte, die doet denken aan de late Renaissance maar doordrenkt is met barokke weelde.
De interieurdecoratie van de Klosterkirche Mariä Himmelfahrt is een lust voor het oog. Het stucwerk in het koor, gemaakt door Pietro Francesco Appiani tussen 1718 en 1723, bevat ingewikkelde bandwerk, acanthus- en bladmotieven, schelpen, putti en bloemenmanden. Jacopo Appiani zette de decoratie voort in het schip van 1729 tot 1731, met toevoeging van traliewerk, vazen en draperieën. De fresco's van Cosmas Damian Asam, voltooid in 1723 en 1731, tonen complexe iconografische scènes uit het leven van Sint Bernardus en de geschiedenis van het klooster. Het hoogaltaar, ontworpen tussen 1759 en 1762, is een delicate kolomstructuur die de koorvensters in zijn architectonische compositie opneemt. Beelden van heiligen en ingewikkelde houtsnijwerken verfraaien het geheel verder.
Bezoekers van de Klosterkirche Mariä Himmelfahrt mogen het hoogaltaar, een meesterwerk van barokke kunst, niet missen. De zijaltaren in de kapellen van het schip zijn gewijd aan verschillende heiligen, elk versierd met prachtige altaarstukken en gemarmerde zuilen. De preekstoel, gelegen op de eerste linkerpijler van het schip, heeft fijne rococo-decoraties en symbolen van de vier evangelisten. De kerktoren herbergt een vierklokken bronzen beiaard, wat bijdraagt aan de auditieve pracht van de kerk.
Het orgel op de westelijke galerij is een zeldzaam juweel, het enige bijna intacte tweeklaviers instrument uit de eerste helft van de 18e eeuw in Zuid-Beieren. Gemaakt door Johann Georg Fux in 1736/37, heeft het 27 registers met 1505 klinkende pijpen, waarvan sommige hergebruikt zijn van de oudere gotische voorgangerkerk.
De Klosterkirche Mariä Himmelfahrt is niet zomaar een kerk; het is een levend museum van barokke kunst en architectuur, een plek waar geschiedenis, kunst en spiritualiteit samenkomen. Of je nu een kunstliefhebber, een geschiedenisliefhebber of een spirituele zoeker bent, een bezoek aan deze prachtige kerk zal je versteld doen staan van zijn schoonheid en grandeur.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.
Koop cadeaubonnen