Gelegen in het pittoreske stadje Göppingen in Baden-Württemberg, Duitsland, staat de Oberhofenkirche als een bewijs van eeuwenlange architecturale evolutie en historische betekenis. Deze protestantse kerk, gebouwd tussen 1436 en 1490, is het op één na oudste gebouw in het centrum van Göppingen, na de nabijgelegen Heiligkreuzkapelle. Tegenwoordig is het een van de twee belangrijkste protestantse kerken in de stad en biedt het een inkijkje in de rijke religieuze en culturele geschiedenis van de regio.
De oorsprong van de Oberhofenkirche gaat terug tot de overblijfselen van verschillende voorgangerstructuren, waaronder een Romeinse villa rustica uit de 2e of 3e eeuw na Christus en vier kleinere houten kerken. De gedocumenteerde geschiedenis van de kerk begint in 1275, toen het voor het eerst werd genoemd als de eerste parochiekerk van Göppingen. Gelegen buiten de stadsmuren, werd deze laatgotische hallenkerk tussen 1436 en 1490 herbouwd door Graaf Ulrich V van Württemberg, die het transformeerde tot een collegiale kerk.
Een belangrijke reliekeninventaris uit ongeveer 1400, bewaard in Schwäbisch Gmünd, wijst op het belang van de kerk in die tijd. In 1514 werd er een predikatuur opgericht binnen de kerk, wat de prominente rol ervan in het religieuze landschap van Zuidwest-Duitsland markeert. De kerk heeft een vlak dak boven het schip, oorspronkelijk gepland als driebeukig, een gewelfd transept, een verhoogd polygoon koor en twee flankerende koortorens. Deze torens werden pas in 1884 voltooid toen August von Beyer, de bouwmeester van de Ulmer Münster, stenen helmen toevoegde, waardoor de torens een hoogte van 50 meter bereikten.
Tijdens de Reformatie bleef de Oberhofenkirche aanvankelijk katholiek vanwege de aanwezigheid van de collegiale kanunniken. De rol van de kerk veranderde echter na de ontbinding van het collegiale kapittel begin 1535. Gelegen buiten de stad en binnen een kerkhof, werd het voornamelijk gebruikt voor begrafenissen en af en toe als vervangende locatie tijdens bouwwerkzaamheden aan de in 1619 gebouwde renaissancistische Stadtkirche.
De kerk beleefde een korte heropleving van het katholieke kapittel door jezuïeten van 1636 tot 1649 onder Oostenrijks bewind, dat eindigde met de Vrede van Westfalen. Vervolgens waren er restauratie-inspanningen nodig vanwege structurele instabiliteit, wat culmineerde in de volledige vernieuwing van de daken van het koor en het schip in 1687.
Binnen de Oberhofenkirche kunnen bezoekers genieten van belangrijke laatgotische koorbanken en sierlijke barokke epitafen, waarvan sommige rond 1770 vanuit de Stadtkirche zijn verplaatst. De noordelijke koormuur van de kerk heeft fresco's uit de oorspronkelijke bouwperiode, terwijl het zuidportaal een afbeelding uit 1470 toont van de stichting van de kerk, inclusief het enige overgebleven beeld van het ongeschonden kasteel Hohenstaufen, ontdekt in 1938.
De Zillenhardt-kapel in de kerk herbergt de grafmonumenten van de schenkende familie uit het nabijgelegen kasteel Zillenhart. Het barokke stucplafond van het schip, daterend uit 1686, werd gecreëerd tijdens structurele versterkingsinspanningen. Een houten crucifix uit 1510 siert het koor, en in 1938 creëerde kunstenaar Walter Kohler glas-in-loodramen die het leven van Christus uitbeelden, aangevuld met extra ramen door zijn zoon Wolf-Dieter Kohler in 1983.
De glas-in-loodramen in het koor, gemaakt door Walter en Wolf-Dieter Kohler, zijn een hoogtepunt van de Oberhofenkirche. Het centrale raam van Walter Kohler, geïnstalleerd in 1938, toont Christus' reis van lijden naar heerschappij, inclusief symbolische afbeeldingen van Judas, de wolf in schaapskleren en de staat die onbedoeld het kruis verheft. De creatie van dit raam tijdens een roerige periode in de geschiedenis voegt toe aan de betekenis ervan.
De bijdragen van Wolf-Dieter Kohler in 1983 flankeren het werk van zijn vader, waarbij de scheppende kracht van God, het vredesverbond en de belofte van verlossing aan de linkerkant worden geïllustreerd, en het werk van de Heilige Geest en de uiteindelijke vereniging van bruid en bruidegom aan de rechterkant. Samen vormen deze ramen een samenhangend verhaal dat bijbelse thema's verweeft met historische context.
De geschiedenis van de klokken van de kerk weerspiegelt het gevarieerde gebruik door de eeuwen heen. Na de bouw van de Stadtkirche en het einde van de Dertigjarige Oorlog werd de grootste klok in 1653 overgebracht naar de Stadtkirche. De overgebleven klokken werden voornamelijk gebruikt voor begrafenissen, aangezien de torens door blikseminslag waren beschadigd en meer dan 300 jaar met tijdelijke daken waren afgedekt. De zuidelijke toren werd zelfs in het begin van de 19e eeuw gebruikt als telegraafstation.
Sinds de restauratie van de kerk als parochiekerk in 1902, is het huidige klokkenspel, gegoten door de Stuttgartse klokkengieterij Heinrich Kurtz in 1950, de derde set binnen 35 jaar, waarbij eerdere klokken waren gevorderd voor oorlogsdoeleinden.
Concluderend is de Oberhofenkirche in Göppingen niet alleen een plaats van aanbidding, maar ook een schatkamer van geschiedenis, kunst en veerkracht. De muren en ramen vertellen verhalen van geloof, strijd en artistieke triomf, waardoor het een must-see is voor iedereen die het rijke culturele erfgoed van Baden-Württemberg wil verkennen.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.
Koop cadeaubonnen