De Koninklijke Kapel van Granada, lokaal bekend als de Capilla Real de Granada, is een prachtig bewijs van Spanje's rijke historische en architectonische erfgoed. Gelegen naast de Kathedraal van Granada, is deze schitterende kapel niet alleen een religieuze plek, maar ook een gekoesterd monument dat de geest van de Spaanse Renaissance belichaamt. De Koninklijke Kapel is de laatste rustplaats van de Katholieke Koningen, Ferdinand II van Aragon en Isabella I van Castilië, evenals hun dochter Johanna I van Castilië en haar echtgenoot Filips de Schone.
In 1504 kozen de Katholieke Koningen Granada als hun begraafplaats, een besluit dat werd geformaliseerd door een koninklijk decreet op 13 september van dat jaar. De bouw van de Koninklijke Kapel begon in 1505 onder leiding van Enrique Egas en ging door tot 1517. De kapel werd gewijd aan de heiligen Johannes de Doper en Johannes de Evangelist, wat de vrome aard van Ferdinand en Isabella weerspiegelde. De bouw zag bijdragen van bekende architecten zoals Juan Gil de Hontañón, Juan de Badajoz de Oudere, en Lorenzo Vázquez de Segovia.
De 16e eeuw markeerde drie verschillende fasen in de evolutie van de kapel. In het begin had het een middeleeuwse eenvoud, in lijn met het verlangen van koningin Isabella om begraven te worden in het habijt van Sint Franciscus, wat armoede en nederigheid symboliseerde. Onder keizer Karel I bloeide de pracht van de kapel, die het tempel versierde en de instelling uitbreidde, wat de humanistische idealen van de Renaissance weerspiegelde. Filips II, terwijl hij de erfenis in stand hield, begon met de bouw van El Escorial en verplaatste de helft van de koninklijke resten en de bibliotheek van de kapel naar het Algemeen Archief van Simancas.
De kapel kende een periode van verval in de 17e eeuw met barokke aanpassingen, gevolgd door een heropleving aan het einde van de 18e eeuw onder Ferdinand VI. De 19e eeuw bracht politieke onrust en economische uitdagingen, wat de relatie van de kapel met de staat veranderde. Het concordaat van 1851 bracht enige stabiliteit, wat leidde tot een reorganisatie onder koningin Isabella II. Het Restauratietijdperk wekte interesse in historisch onderzoek, artistieke restauratie en museologie, wat culmineerde in de eerste wetenschappelijke publicaties over de kapel.
De 20e eeuw zag een toename in historiografische, artistieke, archief- en muzikale interesse in de kapel. De oprichting van het kapittelmuseum in 1913 en het groeiende belang van toerisme benadrukten de spirituele betekenis van de kapel. Restauratie-inspanningen gingen door, inclusief de presentatie van de Loggia en de Sacristie-Museum en de restauratie van het hoofdaltaarstuk.
De buitenkant van de Koninklijke Kapel van Granada weerspiegelt het ontwerp van het Klooster van San Juan de los Reyes. Hoewel het aan de kathedraal vastzit, behoudt het een onafhankelijke architectuur met een enkel schip, een gotische ribgewelf, een achthoekig koor en een kleine dwarsbeuk. De muren worden ondersteund door steunberen met pinakels, versierd met waterspuwers, ramen, wapenschilden en de initialen van de Katholieke Koningen. De hoofdingang in platereske stijl heeft een rondboog omlijst door pilasters met figuren van knapen, bekroond door een fronton met de dubbelkoppige adelaar en beelden van de Maagd en Kind met de twee heilige Johannes.
Binnenin bevat het schip vier kapellen, waarbij de Kapel van het Heilige Kruis opvalt. Afgesloten door een hekwerk, bevat het een barok altaarstuk met schilderijen van de Onbevlekte Ontvangenis, Sint Jan en Sint Jozef met het Kind, en twee polychrome houten barokbeelden van José Risueño: Ecce Homo en Onze-Lieve-Vrouw van Smarten. Het koor creëert een lichtgevend effect dat gerechtigheid symboliseert, met een hiërarchische dwarsbeuk gewijd aan het mausoleum, gescheiden door een versierd hekwerk.
Het hoofd van de tempel heeft twee zijaltaren voor het hoofdaltaar, met altaarstukken gewijd aan Sint Apollonia en Sint Michaël.
In het midden van de dwarsbeuk liggen de graven van Ferdinand en Isabella door Domenico Fancelli en die van Johanna en Filips door Bartolomé Ordóñez. Het mausoleum van Fancelli, voltooid in 1517, is een afgeknotte piramide. Het liggende beeld van Ferdinand is afgebeeld in militaire kleding, terwijl Isabella's figuur eenvoudig is gekleed, met de handen zachtjes gevouwen. Aan hun voeten zijn kleine leeuwen die trouw en waakzaamheid symboliseren, met medaillons die de Doop van Christus, de Opstanding, Sint Joris en de Draak, en Sint Jacobus afbeelden. De hoeken hebben zittende beelden van de vier Latijnse kerkvaders: Sint Gregorius, Sint Ambrosius, Sint Hiëronymus en Sint Augustinus.
Onder de graven bevindt zich een kleine, sobere crypte met de koninklijke loden kisten, geïdentificeerd door initialen. De kisten van de Katholieke Koningen rusten op een stenen platform, met de kisten van Johanna en Filips en de kleine kist van Prins Miguel da Paz van Portugal op een omliggende stenen bank. Een houten crucifix in gotische stijl prijkt over de crypte. Voor hun overbrenging naar El Escorial in 1754, waren hier ook de resten van keizerin Isabella van Portugal, prinses Maria en de kinderen Ferdinand en Jan van Habsburg begraven.
Het hoofdaltaarstuk (1520-1522), gemaakt door Felipe Bigarny, is een van de vroegste platereske altaarstukken van Spanje. Het combineert gotische spitsboogelementen met renaissancenaturalisme en decoratieve rijkdom, wat de overgangsperiode tussen middeleeuwen en moderne tijd weerspiegelt. Aan weerszijden van het altaarstuk staan twee biddende beelden van de Katholieke Koningen, gesneden door Diego de Siloé.
Opgericht in 1913, toont de Sacristie-Museum de erfenis van de Katholieke Koningen. De galerij bevat werken uit de Vlaamse, Italiaanse en Spaanse scholen, waaronder schilderijen van Rogier van der Weyden, Hans Memling en een zeldzaam stuk van Sandro Botticelli (De Agonie in de Tuin). Het museum toont ook prachtige goudsmeedkunst, zoals de kronen en scepters van de Katholieke Koningen, textiel en de boeken van koningin Isabella.
De Loggia, gebouwd in 1518 voor bankieren en handel, is recent gerestaureerd en open voor bezoekers. Het biedt architectonische interesse met zijn gevel en cassetteplafonds, evenals tentoonstellingen van schilderijen en meubels.
De Koninklijke Kapel van Granada is niet alleen een historisch monument; het is een symbool van Spanje's glorieuze verleden en blijvende geest. De muren weerklinken de verhalen van de Katholieke Koningen, de opkomst van de Renaissance en de reis van het land door eeuwen van verandering. Een bezoek aan deze opmerkelijke plek biedt een diepgaand inzicht in Spanje's rijke culturele en historische weefsel.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.
Koop cadeaubonnen