In het schilderachtige stadje Güstrow in Mecklenburg-Vorpommern, Duitsland, staat de Gertrudenkapelle als een opmerkelijk bewijs van de rijke geschiedenis en culturele erfenis van de regio. Deze voormalige kapel, nu een beschermd monument, heeft door de eeuwen heen aanzienlijke veranderingen ondergaan, van een middeleeuwse gebedsplaats tot een ontroerend gedenkteken en tentoonstellingsruimte gewijd aan het werk van de beroemde kunstenaar Ernst Barlach.
De Gertrudenkapelle, oorspronkelijk gewijd aan Sint-Gertrudis van Nijvel, verscheen voor het eerst in historische documenten in 1430. Toen bekend als de capella beate Gertrudis extra muros opidi Gustrow, bevond het zich buiten de Hageböker Poort van Güstrow. De kapel diende waarschijnlijk als onderdeel van een ziekenhuis of een pelgrimshospitaal, waar reizigers en zieken zowel geestelijke als fysieke troost vonden. Religieus gezien was het een bijkapel van de parochiekerk van St. Maria in Güstrow en viel het onder de jurisdictie van het bisdom Cammin.
Het architectonische ontwerp van de Gertrudenkapelle doet denken aan andere middeleeuwse ziekenhuis kapellen in de regio, zoals die in Klein Grönau en nabij Dassow. Echter, het onderscheidt zich door zijn lengte en de unieke constructie van de zijmuren, die een houten raamwerk met een bakstenen bekleding hebben. De rechthoekige, enkelbeukige structuur heeft een plat houten plafond en het oostelijke uiteinde wordt gemarkeerd door een ondiepe, driezijdige apsis. Het huidige uiterlijk van de oostelijke muur, met drie tweeramen, dateert uit 1937. De solide westelijke gevel is versierd met vijf lange, rondboogvormige dubbele nissen, wat bijdraagt aan zijn onderscheidende charme.
Door de eeuwen heen heeft de Gertrudenkapelle periodes van verwaarlozing en herbestemming gekend. In de 18e eeuw werd het geassocieerd met een begraafplaats, die na de Reformatie bekend werd als de Gertruden-Kirchhof. Verschillende mausolea werden langs de begraafplaatsmuur gebouwd en de kapel zelf werd gebruikt voor begrafenissen. Echter, tegen het midden van de 19e eeuw was het in onbruik geraakt en vervallen, en diende het af en toe als mortuarium en opslagplaats voor grafdelversgereedschap.
In 1931 verwierf de stad Güstrow de kapel en de ongebruikte begraafplaats van de kerk. Aanvankelijke pogingen om de kapel te restaureren waren niet succesvol, maar met de opkomst van het nationaalsocialistische regime in 1933 werd een nieuwe bestemming voor het gebouw bedacht. De kapel werd omgevormd tot een Nazi Ahnenhalle (Voorouderhal), bedoeld om de raciaal geïdealiseerde familiegeschiedenissen te verheerlijken die door de Nazi-ideologie werden gepromoot. Uitgebreide renovaties werden uitgevoerd, waaronder de reconstructie van het dak, de langsgevels en de westelijke gevel. De kapel werd plechtig ingewijd als Ahnenhalle op 30 augustus 1937, met een buste van Hitler en plaquettes met de namen van de oudste families van Güstrow.
Met de val van het Nazi-regime in 1945 bleef de Ahnenhalle leeg. In 1949 besloot de gemeenteraad van Güstrow de kapel om te vormen tot een gedenk- en tentoonstellingsruimte voor Ernst Barlach, een prominente Duitse beeldhouwer en schrijver. Barlachs voormalige metgezel, Marga Böhmer, speelde een cruciale rol in deze transformatie en maakte uiteindelijk haar thuis in de omgebouwde bovenverdieping van de kapel. De kapel werd ontdaan van zijn Nazi-symbolen en behield zijn architectonische staat van 1937. Op 31 oktober 1953 werd het officieel ingewijd als het Barlach Gedenkteken, waar Barlachs sculpturen worden tentoongesteld en als een blijvend eerbetoon aan zijn artistieke nalatenschap dient.
Sinds 1994 maakt de Gertrudenkapelle deel uit van de Ernst Barlach Stichting. Van 2006 tot 2007 onderging het gebouw aanzienlijke renovaties, waaronder een nieuw dak en structurele verbeteringen. Tijdens deze restauratie werden delen van de oorspronkelijke muurschilderingen herontdekt en een gedeelte dat de Geseling van Jezus uitbeeldt werd zorgvuldig gerestaureerd. In 2008-2009 werd een bezoekerspaviljoen ontworpen door architect Diethelm Hoffmann toegevoegd, met sanitaire voorzieningen en een museumwinkel.
Tegenwoordig is de Gertrudenkapelle een van de drie musea in Güstrow die gewijd zijn aan het leven en werk van Ernst Barlach. Het herbergt een collectie van zijn houten sculpturen en beeldhouwwerken, die bezoekers een diepgaand inzicht bieden in zijn artistieke reis. In de buurt toont Barlachs voormalige atelierhuis bij de Inselsee extra sculpturen, modellen en grafisch werk, terwijl een aangrenzend tentoonstellingsforum verdere kunstwerken en een grafiek kabinet met tekeningen, prenten en manuscripten bevat.
De Gertrudenkapelle staat symbool voor veerkracht en transformatie, en weerspiegelt de turbulente geschiedenis van Güstrow en de blijvende erfenis van Ernst Barlach. Een bezoek aan deze historische plek biedt een unieke mix van middeleeuwse architectuur, ontroerende gedenktekens en inspirerende kunst, waardoor het een essentiële stop is voor iedereen die de culturele schatten van Mecklenburg-Vorpommern verkent.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.
Koop cadeaubonnen