In het hart van Ingolstadt, Beieren, staat de indrukwekkende Liebfrauenmünster, lokaal ook bekend als Münster Zur Schönen Unserer Lieben Frau. Dit imposante bouwwerk is een getuigenis van de rijke geschiedenis en architectonische bekwaamheid van de late gotische periode, en betovert bezoekers met zijn machtige structuur en boeiende verleden.
De oorsprong van Liebfrauenmünster gaat terug tot het begin van de 15e eeuw. Voordat deze monumentale kerk werd gebouwd, stond er een houten kerk op deze plek. In 1407 werd besloten om een nieuwe, grotere kerk te bouwen toen Ingolstadt werd verdeeld in twee parochies. Liebfrauenmünster was bedoeld om de bovenste parochie te dienen, in tegenstelling tot de lagere parochiekerk van St. Moritz.
De bouw van de kerk begon in 1425, gefinancierd door Hertog Lodewijk VII van Beieren, die het als zijn grafkerk zag. Maar het lot besliste anders; Lodewijk stierf in gevangenschap en werd uiteindelijk begraven in de Abdij van Raitenhaslach. Desondanks waren zijn bijdragen aan de kerk significant. In 1438 schonk hij een waardevol Mariabeeld, dat, hoewel vernietigd in 1801, de kerk zijn naam gaf, wat vertaald "De Mooie Kerk van Onze Lieve Vrouw" betekent. De bouw duurde een eeuw en werd voltooid in 1525. Oorspronkelijk waren de twin torens bedoeld om 86 meter hoog te worden, maar financiële beperkingen lieten ze onafgemaakt op respectievelijk 62 en 69 meter.
Een van de meest opvallende kenmerken van Liebfrauenmünster is het late gotische hallenkerk ontwerp. De architectuur van de kerk is een mix van traditionele gotische elementen met unieke lokale aanpassingen. De twin torens, hoewel onafgewerkt, staan diagonaal opgesteld, wat de kerk een onderscheidend uiterlijk geeft. De buitenkant van de kerk wordt gekenmerkt door zijn rode bakstenen constructie, met ingewikkelde witte stenen details die de gotische ramen en deuropeningen benadrukken.
De eerste bouwfase omvatte de creatie van zes rechthoekige kapellen rond de kooromgang en de sacristie aan de noordzijde. Het zuidoostelijke portaal, gedateerd 1430, dient als de hoofdingang en is een getuigenis van de vroege bouwfase van de kerk. De dakstructuur, voltooid in 1491, is een origineel kenmerk dat het vakmanschap van die periode toont.
Bij het betreden van Liebfrauenmünster worden bezoekers verwelkomd door een uitgestrekte, met licht gevulde ruimte. Het interieur is een harmonieuze mix van hoge zuilen, gewelfde plafonds en ingewikkeld steenwerk. De indeling van de kerk als een getrapte hal met een verhoogd middenschip creëert een gevoel van grandeur en openheid. Het ribgewelf van het schip en de zijbeuken, voltooid in het begin van de 16e eeuw, heeft een modern netwerkstructuur die naadloos de individuele traveeën verbindt.
Een van de hoogtepunten van het interieur is het hoogaltaar, gemaakt door Hans Mielich in 1572 ter herdenking van de 100e verjaardag van de Beierse Staatsuniversiteit. Dit kleurrijke meesterwerk is versierd met meer dan negentig schilderijen die verschillende scènes uit de evangeliën uitbeelden, en dient als een visueel tegengewicht tegen de Lutherse beeldenstorm. Het altaar is een drieluik met dubbele zijvleugels, die verschillende afbeeldingen tonen afhankelijk van de liturgische kalender. De achterkant van het altaar toont de Disputatie van St. Catharina met de geleerden.
De glas-in-loodramen van de kerk zijn een ander opmerkelijk kenmerk. Vooral het Annunciatie-raam, dat het hele raam achter het hoogaltaar beslaat, is bijzonder opvallend. Een van de ramen, gemaakt rond 1505, wordt toegeschreven aan het atelier van Albrecht Dürer, wat de hoge mate van kunstzinnigheid in de decoratie van de kerk aantoont.
Onder de vele schatten van Liebfrauenmünster bevindt zich de uitgebreide kerststal, die de rijke traditie van kerstkunst weerspiegelt, naar Ingolstadt gebracht door de jezuïeten uit Tirol. De kerststal, met zijn 260 figuren, dateert uit de barokperiode, met toevoegingen uit het midden van de 19e eeuw en rond 1900. De scènes beelden verschillende gebeurtenissen van de Geboorte uit, waaronder de Annunciatie, de zoektocht naar onderdak, de geboorte van Jezus, de aanbidding door de wijzen en de presentatie van Jezus in de tempel. Deze figuren worden het hele jaar door tentoongesteld in het westkoor van de kerk, gehuisvest in twee grote glazen kasten.
De zuidelijke toren van Liebfrauenmünster herbergt een schatkamer, die toegankelijk is voor het publiek als een permanente tentoonstelling. Gecreëerd in samenwerking met het Diocesaan Museum van Eichstätt, toont de schatkamer een collectie liturgische voorwerpen, waaronder het borstbeeldkruis van Hertog Stefan III, bekend als het Stephan's Kruis, gedenkstenen, relikwieën, monstransen en kostbare kelken. Deze artefacten bieden een kijkje in de rijke geschiedenis van de kerk en de religieuze praktijken van vroeger.
Een bezoek aan Liebfrauenmünster is niet alleen een reis door een verbluffend architectonisch wonder, maar ook een wandeling door de geschiedenis. De kerk staat als een testament van het blijvende geloof en de artistieke prestaties van de mensen van Ingolstadt. Of je nu een architectuurliefhebber, een geschiedenisliefhebber of een toevallige bezoeker bent, Liebfrauenmünster belooft een onvergetelijke ervaring, die je een diepere waardering geeft voor het culturele erfgoed van Beieren.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.
Koop cadeaubonnen