In het charmante stadje Kornwestheim in Baden-Württemberg, Duitsland, bevindt zich een verborgen parel voor kunstliefhebbers en culturele ontdekkingsreizigers: het Museum im Kleihues-Bau. Dit gemeentelijke museum, dat voornamelijk Duitse kunst uit de 20e en 21e eeuw tentoonstelt, biedt een unieke combinatie van historische betekenis en hedendaagse kunst.
De oorsprong van het Museum im Kleihues-Bau gaat terug tot 1975, toen het aanvankelijk werd opgericht als de Galerie van de Stad Kornwestheim. In de beginjaren had de galerie geen eigen collectie of tentoonstellingsruimte. In plaats daarvan werden er verschillende tijdelijke tentoonstellingen gehouden in het toenmalige Culturele Huis gedurende de jaren 70 en 80.
Het keerpunt kwam in 1987 toen de stad een aanzienlijke schenking ontving van enkele honderden werken uit de nalatenschap van Manfred Henninger, een prominente Zwabische laat-impressionist. Deze genereuze gift leidde ertoe dat de gemeenteraad opdracht gaf voor de bouw van een speciaal galerijgebouw. De bekende architect Professor Josef Paul Kleihues werd belast met het ontwerp, en de bouw vond plaats tussen 1988 en 1989.
De Kleihues-Bau werd officieel geopend op 24 november 1989 met een grote staats tentoonstelling gewijd aan Philipp Matthäus Hahn. Het jaar daarop organiseerde het museum zijn eerste kunsttentoonstelling, met werken van Joseph Beuys. Latere tentoonstellingen toonden werken van bekende kunstenaars zoals Josef Paul Kleihues, A. R. Penck, Tomi Ungerer en Georg Baselitz.
Na een bijna driejarige sluiting vanaf 2000, heropende het museum in 2003 als het Museum im Kleihues-Bau. De heropening markeerde het begin van een nieuw tijdperk, met een vernieuwde focus op het uitbreiden en verfijnen van de collectie. In 2015 vierde het museum zijn 25-jarig jubileum, en in juni 2017 werd het erkend als een cultureel monument in Baden-Württemberg vanwege zijn uitzonderlijke architectonisch ontwerp en zorgvuldige planning.
De Kleihues-Bau, gelegen aan de zuidoostelijke hoek van het marktplein van Kornwestheim, is een architectonisch meesterwerk. De indeling van het gebouw bestaat uit een parallellogram met een hoek van 7 graden en een halve cirkel. De ruimte in de vorm van een parallellogram dient als de belangrijkste twee verdiepingen tellende tentoonstellingsruimte. De halfronde zaal, bekend als de galerijvergaderzaal, opent zich met grote beglazing naar de tuin en het terras, en biedt een veelzijdige ruimte voor zowel museale doeleinden als speciale evenementen.
De buitenmuren van het gebouw zijn bekleed met Cannstatter travertijn, wat het een kenmerkend en elegant uiterlijk geeft. Met bijna 400 vierkante meter tentoonstellingsruimte op de begane grond en nog eens 320 vierkante meter op de bovenverdieping, biedt het museum voldoende ruimte voor zijn diverse collectie. Een unieke trap, die smaller wordt naarmate deze omhoog gaat, verbindt de twee niveaus. De onderste tentoonstellingsruimte ontvangt natuurlijk licht via een naar het oosten gerichte schuine glazen wand, terwijl de bovenverdieping profiteert van een gebogen lichtplafond en sheddaken die licht vanuit het noorden opvangen en richten.
De collectie van het museum bevat bijna 3.000 werken, voornamelijk met Duitse kunst uit de 20e en 21e eeuw. De collectie omvat werken van kunstenaars zoals Max Ackermann, Ulrich Barnickel, Gert Fabritius, HAP Grieshaber, Manuela Tirler en Katharina Zipser. Het pronkstuk van de collectie is de ongeveer 700 werken van Manfred Henninger, een van de oprichters van de Stuttgarter Neue Sezession in 1929. Het museum krijgt ondersteuning van de Manfred Henninger Vriendenvereniging, opgericht in 2009, voor de wetenschappelijke documentatie van Henninger's nalatenschap.
Naast de kerncollectie bouwt het museum voortdurend aan een verzameling hedendaagse kunst, met een bijzondere focus op de kunstenaarscene in Zuidwest-Duitsland. Een andere opmerkelijke collectie omvat werken van bekende reclamegrafici zoals Otto Glaser en Franz Weiss, die werkten voor het wereldwijd opererende bedrijf SALAMANDER uit Kornwestheim in de 20e eeuw. Het museum herbergt ook een uitgebreide kunstbibliotheek met meer dan 2.500 volumes, een aanzienlijke foto- en filmcollectie, en een collectie gewijd aan historische schoenmode.
Het Museum im Kleihues-Bau organiseert jaarlijks meerdere tijdelijke tentoonstellingen, waarin een breed scala aan artistieke stijlen en thema's wordt getoond. Opmerkelijke eerdere tentoonstellingen zijn onder andere Joseph Beuys - Sculpturale Beelden, Josef Paul Kleihues - Museumprojecten, Günther C. Kirchberger - Schilderijen 1957-1993, Tomi Ungerer - Retrospectief 1956-1995, Georg Baselitz - Vroege Werken op Papier, Audrey Hepburn - Een Intieme Collectie door Bob Willoughby, Leni Riefenstahl - De Gecompromitteerde Esthetiek, Linda McCartney, en Shackleton – Foto's van het IJs.
Naast de tentoonstellingen publiceert het museum regelmatig catalogi en boeken die verband houden met de tentoonstellingen en collecties, en draagt zo bij aan het bredere discours over hedendaagse en historische kunst.
Samenvattend is het Museum im Kleihues-Bau niet alleen een opslagplaats van kunst; het is een bewijs van het rijke culturele erfgoed en de hedendaagse artistieke inspanningen van Duitsland. De zorgvuldig samengestelde tentoonstellingen, indrukwekkende architectuur en uitgebreide collecties maken het een must-see bestemming voor kunstliefhebbers en culturele enthousiastelingen die Kornwestheim bezoeken.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.