Gracieus gelegen boven de kalme wateren van Lilla Värtan, verbindt de Lilla Lidingöbron op moderne wijze de drukke stad Stockholm met het rustige eiland Lidingö. Deze brug, speciaal ontworpen voor voetgangers, fietsers en de Lidingöbanan-tram, is een toonbeeld van innovatief ontwerp en ingenieurskunst. Met zijn strakke lijnen en doordachte architectuur biedt het niet alleen een transportmiddel, maar ook een ervaring van schilderachtige schoonheid en moderne gemakken.
Het verhaal van de Lilla Lidingöbron is nauw verweven met zijn voorganger, de Oude Lidingöbrug, die op 20 mei 1925 werd ingehuldigd. Na bijna een eeuw dienst werd de oude brug als economisch onrendabel beschouwd om te repareren. Daarom besloot de gemeenteraad van Lidingö in oktober 2012 om een nieuwe brug te bouwen. Tegen augustus 2014 waren de plannen voor de nieuwe brug vormgegeven en werd hij officieel Lilla Lidingöbron genoemd, als aanvulling op de Stora Lidingöbron, of Nieuwe Lidingöbrug, die in 1971 werd voltooid.
De Lilla Lidingöbron werd tot leven gebracht door het gerenommeerde Britse architectenbureau Knight Architects, specialisten in brugontwerp. Hun visie was om een brug te creëren die visueel harmonieerde met de aangrenzende wegbrug en tegelijkertijd de 750 meter lange oversteek minder eentonig maakte voor voetgangers. Het resultaat is een brug die niet alleen zijn functionele doel dient, maar ook de esthetische aantrekkingskracht van de omgeving versterkt. De steunpilaren van de brug zijn ontworpen om uitgelijnd te zijn met die van de naburige wegbrug, wat de navigatie voor boten eronder vergemakkelijkt.
Speurtochten in Lidingö
Ontdek Lidingö met de digitale speurtocht van myCityHunt! Los puzzels op, beheers teamtaken en verken Lidingö op een spannende en interactieve manier!
De bouw van de Lilla Lidingöbron begon in de herfst van 2018, ten noorden van de Oude Lidingöbrug, die in gebruik bleef totdat de nieuwe brug voltooid was. Met een lengte van meer dan 750 meter, ondersteund door 16 pijlers en 15 overspanningen, is de brug een technisch hoogstandje. Met een breedte van meer dan 16 meter biedt de brug plaats aan dubbele sporen voor de Lidingöbanan en een royale 7,4 meter voor voetgangers en fietsers. De hoogte van de brug varieert van 5,5 meter aan de Stockholmse kant tot 7 meter aan de Lidingö-kant, waardoor boten er zonder openingmechanisme onderdoor kunnen varen, in tegenstelling tot zijn voorganger.
De bouw van de Lilla Lidingöbron bracht verschillende uitdagingen met zich mee, vooral bij de fundering van de pijlers. De gemiddelde waterdiepte in Lilla Värtan is ongeveer 20 meter, met nog eens 20 meter om de vaste rotsbodem te bereiken. Dit vereiste het gebruik van 198 stalen palen, elk met een diameter van 800 millimeter. De bovenbouw van de brug werd gebouwd met behulp van het Movable Scaffolding System (MSS), een methode ontwikkeld in Oostenrijk voor de bouw van grote bruggen in de Alpen. Deze techniek houdt in dat een bekistingssysteem van de ene pijler naar de andere wordt verplaatst, waardoor de bouw van de brugoverspanningen efficiënt verloopt.
Aan de Lidingö-kant zijn er plannen om een klein park te creëren, bekend als Lidingö Brostrand of Brotorget. Dit gebied zal veilige verkeersverbindingen bieden van en naar de nieuwe brug, evenals mogelijkheden voor varen en recreatie. Daarnaast zijn er plannen om het kleine tempelachtige wachthuisje van Ivar Tengbom, bekend als Vindarnas Tempel, te herbouwen. Dit wachthuisje stond sinds 1925 op de oude brug en diende tot eind jaren zestig als windschuilplaats.
De Lilla Lidingöbron is een indrukwekkende structuur met een lengte van 750 meter en een breedte van 16 meter. De doorvaarthoogte varieert van 5,5 meter aan de Stockholmse kant tot 7 meter aan de Lidingö-kant. De brug werd in opdracht van de gemeente Lidingö gebouwd door het Zwitserse bedrijf Implenia, dat ook de sloop van de oude brug uitvoerde. De totale kosten van het project bedroegen 727 miljoen Zweedse kronen en de brug is ontworpen om een levensduur van 120 jaar te hebben.
De Lilla Lidingöbron opende officieel zijn voetgangers- en fietspaden op 11 oktober 2022, met de Lidingöbanan-tram die gepland stond om in mei 2023 over de brug te gaan rijden. Echter, door technische problemen werd de tramlijn vertraagd tot 26 mei 2024. Ondanks deze vertragingen is de brug snel een geliefd herkenningspunt geworden, met adembenemende uitzichten over de omliggende wateren en het stadsgezicht.
Of je nu een lokale bewoner bent of een bezoeker van Stockholm, de Lilla Lidingöbron is een must-see. De combinatie van functionaliteit, schoonheid en technische uitmuntendheid maakt het een symbool van moderne Zweedse infrastructuur. Maak dus een ontspannen wandeling of een snelle fietstocht over deze opmerkelijke brug en ervaar de naadloze mix van stedelijk gemak en natuurlijke schoonheid die het biedt.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.