De Port à l'Anglais Brug, lokaal bekend als Pont du Port-à-l'Anglais, overspant de rustige wateren van de Seine en is een architectonisch juweel dat zich bevindt tussen de charmante gemeenten Alfortville en Vitry-sur-Seine in Frankrijk. Deze hangbrug, met zijn elegante ontwerp en rijke geschiedenis, is niet alleen een functionele structuur maar ook een bewijs van het vernuft en de veerkracht van de ingenieurskunst uit het begin van de 20e eeuw.
De geschiedenis van de Port à l'Anglais Brug is net zo boeiend als de structuur zelf. Lang voordat de brug werd gebouwd, was de locatie al bekend vanwege het gebruik in een innovatieve postdienst tijdens de Frans-Duitse Oorlog in 1870. Op deze plek werden de beroemde boules de Moulins – bolvormige containers die werden gebruikt om post naar het belegerde Parijs te sturen – uit de rivier gehaald, wat de strategische betekenis van het gebied in het handhaven van communicatie tijdens de oorlog benadrukte.
De naam Port à l'Anglais heeft een fascinerende oorsprong. Hij is afgeleid van de familie Langlois, die in 1280 vrijgelaten horigen waren. De familie stichtte een boerderij en een haven op hun land langs de Seine, wat het vervoer van mensen, goederen en vee over de rivier vergemakkelijkte. In de loop der tijd evolueerde de naam van port-à-Langlois naar port-à-l'Anglois, en uiteindelijk naar port-à-l'Anglais. Deze evolutie is een charmante herinnering aan de historische wortels van het gebied en de taalkundige transformaties door de eeuwen heen.
De reis naar de bouw van de Port à l'Anglais Brug begon in 1896, maar kende vele uitdagingen, waaronder veranderingen in ontwerpplannen en financiële beperkingen. Pas in 1912 werd een wedstrijd gehouden waarin verschillende voorstellen voor het ontwerp van de brug werden uitgenodigd. Het winnende ontwerp, gepresenteerd door Ferdinand Arnodin, was geïnspireerd door het rigide hangbrugsysteem uitgevonden door Albert Gisclard. Arnodin's ontwerp bestond uit een robuuste en onbuigzame structuur van kabels en gietijzeren componenten, die een onoverwinnelijk polygonale systeem vormden.
De bouw van de brug begon officieel in 1914, maar werd abrupt onderbroken door het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. Na de oorlog werd de bouw hervat in 1921 en uiteindelijk voltooid in 1928 onder de nauwgezette supervisie van hoofdingenieurs Levaillant en Chalon. De uiteindelijke structuur had een centrale overspanning van 132 meter, geflankeerd door twee zijoverspanningen van elk 56 meter, ondersteund door twee massieve pijlers en landhoofden met verankeringsblokken voor de hangkabels.
De Port à l'Anglais Brug is niet alleen een staaltje van techniek maar ook een architectonisch wonder. De pijlers, gefundeerd op perslucht, strekken zich uit in twee torenhoge metalen pylonen, elk ongeveer 26 meter hoog. Deze pylonen, ontworpen in de vorm van triomfbogen, geven de brug een majestueuze en minder industriële uitstraling. De totale lengte van de brug, exclusief de verankeringen, is 250 meter, wat het een belangrijk herkenningspunt in de regio maakt.
Gedurende zijn bestaan heeft de Port à l'Anglais Brug vele uitdagingen doorstaan en overwonnen. Het leed schade tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar werd snel gerepareerd in 1946, met aanpassingen aan de ophangingen. Tussen 1970 en 1980 onderging de brug uitgebreide renovaties, waaronder de herinrichting van toegangskruispunten in 1973. Verdere onderhoudswerkzaamheden, waaronder waterdichting en schilderwerk, werden uitgevoerd in de jaren 80. In 2016 werd een aanzienlijk budget van 3,4 miljoen euro toegewezen voor de rehabilitatie, waarbij de slijtage van de metalen componenten werd aangepakt. In 2019 werd een nieuw verlichtingssysteem geïnstalleerd, waardoor de architectonische schoonheid van de brug 's nachts werd benadrukt.
Tegenwoordig staat de Port à l'Anglais Brug als een vitale verbinding tussen Alfortville en Vitry-sur-Seine, die zowel voertuigen als voetgangersverkeer herbergt. Het ligt aan de departementale weg D148, met het westelijke einde in Vitry-sur-Seine en het oostelijke einde in Alfortville. De strategische locatie en historische betekenis maken het een populaire plek voor zowel de lokale bevolking als toeristen.
De charme en historische betekenis van de brug hebben ook een plaats gevonden in de populaire cultuur. In de jaren 1920 was het een geliefde zwemplek, zoals vermeld door Louis Aragon in zijn roman Aurélien. Deze literaire verwijzing draagt bij aan de culturele aantrekkingskracht van de brug, waardoor het een interessant punt is voor literatuurliefhebbers en geschiedenisliefhebbers.
Samenvattend is de Port à l'Anglais Brug meer dan alleen een manier om de Seine over te steken; het is een symbool van historische veerkracht, architectonische briljantie en culturele betekenis. Of je nu een geschiedenisenthousiasteling bent, een architectuurliefhebber, of gewoon een nieuwsgierige reiziger, een bezoek aan deze iconische brug belooft een reis door de tijd, met een glimp van de rijke geschiedenis en technische bekwaamheid van Frankrijk.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.
Koop cadeaubonnen