TICKETS
BOEK HIER!
per persoon
€ 12,99
Tickets
Tickets

Margate Lifeboat Station

Margate Lifeboat Station Margate

Margate Lifeboat Station

Margate Lifeboat Station, gelegen in het pittoreske kustplaatsje Margate in Kent, is een symbool van maritieme geschiedenis en hedendaagse heldhaftigheid. Met meer dan 160 jaar aan levensreddende traditie, is dit station niet alleen een essentiële faciliteit voor de Royal National Lifeboat Institution (RNLI), maar ook een bewijs van de moed en toewijding van zijn bemanningen. Of je nu een geschiedenisliefhebber bent, een maritieme enthousiasteling, of gewoon een nieuwsgierige reiziger, een bezoek aan dit station biedt een diepgaande blik in het verleden en heden van reddingsoperaties op zee.

De Beginjaren

Het verhaal van Margate Lifeboat Station begon in 1857 met de komst van de eerste reddingsboot, Angela en Hannah, een genereuze schenking van barones Angela Burdett-Coutts. Aanvankelijk beheerd door de lokale gemeenschap, kwam het station in 1860 onder de hoede van de RNLI. Deze overgang markeerde het begin van een gestructureerde en professionele benadering van levensredding op zee.

In 1861 vond de eerste grote upgrade plaats. Het bestaande boothuis op de stenen pier werd aangepast om aan de eisen van de RNLI te voldoen. De nieuwe reddingsboot, Quiver No.1, werd in 1866 geïntroduceerd, een 34-voet zelfrichtende boot die 34 keer werd gelanceerd en 70 levens redde tijdens zijn dienst. Deze reddingsboot was de eerste van twee die werden geleverd door het tijdschrift The Quiver, dat via abonnementen fondsen had geworven.

Uitdagingen en Innovaties

Ondanks de vooruitgang, stond het station voor verschillende uitdagingen. De locatie op de stenen pier bleek problematisch, vooral tijdens zware zeeën wanneer de lanceerpaarden worstelden tegen de felle golven. Dit probleem bereikte een hoogtepunt in 1898 toen een storm de lanceerpaarden omver wierp, wat leidde tot het verlies van vier paarden.

Als reactie hierop werd het reddingsstation in 1898 verplaatst naar Margate Jetty, waar twee hellingen werden aangelegd. De verhuizing ging echter niet zonder problemen. Een storm tijdens de bouw onthulde ontwerpfouten, waardoor aanpassingen nodig waren. Ondanks deze tegenslagen werden de nieuwe hellingen officieel geopend op 14 mei 1898, samen met twee nieuwe reddingsboten, Civil Service No.1 en Eliza Harriet.

Wereldoorlog II en Daarna

De Tweede Wereldoorlog bracht nieuwe uitdagingen en verantwoordelijkheden. Het station viel onder controle van de Royal Navy, maar het lokale RNLI-personeel bleef hun levensreddende taken uitvoeren. Schipper Edward Parker ontving de Distinguished Service Medal voor zijn moed tijdens de evacuatie van Duinkerken, wat de cruciale rol van het station tijdens de oorlog benadrukte.

Na de oorlog bleef het station zich ontwikkelen. In 1951 werd de Lord Southborough met pensioen gestuurd en werd een nieuwe all-weather reddingsboot, North Foreland (Civil Service No. 11), geïntroduceerd. Het station vierde zijn honderdjarig bestaan onder RNLI-beheer in 1960, met meer dan 1.800 geredde mensen tot die tijd.

De Storm van 1978

Een van de meest dramatische episodes in de geschiedenis van het station vond plaats op 11 januari 1978. Een hevige storm verwoestte de noordkust van Kent, waarbij het grootste deel van de ijzeren pier werd weggespoeld en het reddingsboothuis zwaar beschadigd raakte. De bemanning moest door een Royal Air Force-helikopter worden geëvacueerd om de gestrande North Foreland te lanceren. Dit evenement benadrukte de veerkracht van het station en de onwankelbare toewijding van de bemanning aan hun missie.

Moderne Tijd en Technologische Vooruitgang

Na de storm van 1978 werd een nieuw reddingsstation aan land gebouwd, voltooid in augustus 1978. De Rother-klasse reddingsboot, Silver Jubilee, werd in november 1978 geïntroduceerd, genoemd door HRH Prinses Margaret tijdens een ceremonie het volgende jaar.

De jaren 90 en 2000 zagen verdere upgrades. In 1991 verving de Mersey-klasse reddingsboot Leonard Kent de Silver Jubilee. Het station werd vergroot en gemoderniseerd in 1998, en in 1999 werd een nieuwe D-klasse reddingsboot, Tigger Too, geïntroduceerd, later vervangen door Tigger Three in 2008.

Een Bezoek om te Onthouden

Vandaag de dag opereert Margate Lifeboat Station met twee boten: de snelle B-klasse opblaasbare Atlantic 85, genaamd Colonel Stock, en een D-klasse opblaasbare genaamd Alfred Alexander Staden. Het station beschikt ook over moderne lanceer- en hersteltractoren, wat snelle responstijden in noodgevallen garandeert.

Bezoekers kunnen de rijke geschiedenis van het station verkennen en de geavanceerde apparatuur zien die wordt gebruikt in moderne reddingsoperaties. De bemanning van het station, bekend om hun moed en toewijding, heeft talloze onderscheidingen ontvangen, waaronder de RNLI zilveren en bronzen medailles voor heldhaftigheid.

Margate Lifeboat Station is niet alleen een plaats van historisch belang; het is een levend, ademend instituut dat blijft levens redden en de gemeenschap dient. Terwijl je door de gangen loopt en leert over het rijke verleden, zul je een diep respect krijgen voor de moed en inzet van de mannen en vrouwen die hier hebben gediend. Of je nu wordt aangetrokken door de geschiedenis, de heldhaftigheid, of de geavanceerde technologie, een bezoek aan Margate Lifeboat Station is een reis door de tijd en een eerbetoon aan de onsterfelijke geest van maritieme redding.

Andere bezienswaardigheden in Margate

2 jaar
365 dagen/jaar inwisselbaar
3.734
in meer dan 3.734 steden

Geef je dierbaren een spannende ervaring

myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.

Koop cadeaubonnen

Wat onze klanten over ons zeggen