TICKETS
BOEK HIER!
per persoon
€ 12,99
Tickets
Tickets

Weserbrücke

Weserbrücke Porta Westfalica

Weserbrücke

Over de rustige wateren van de Weser-rivier strekt zich de Weserbrug (lokaal bekend als Weserbrücke) in Porta Westfalica, Noordrijn-Westfalen, Duitsland uit. Deze brug is een bewijs van menselijke vindingrijkheid en veerkracht. Gelegen in het schilderachtige Weser-doorbraakdal, is de brug meer dan slechts een functionele constructie; het is een stuk geschiedenis dat door de eeuwen heen is geëvolueerd en de industriële erfenis en oorlogsstrijd van de regio weerspiegelt.

De Beginjaren: De Kettingbrug

Het verhaal van de Weserbrug begint in 1865 met de bouw van de eerste brug, een kettingbrug, tussen Barkhausen en Hausberge. Deze brug, met een overspanning van 87,9 meter, werd aanvankelijk gebouwd om de ijzergieterij van Porta Westfalica te bedienen. De brug maakte het mogelijk om kolen via een paardentram van het treinstation Porta Westfalica naar de ijzergieterij in Barkhausen te vervoeren. Voor de komst van de brug moesten kolen met een veerboot over de Weser worden gebracht, wat een omslachtig en kostbaar proces was.

Hoewel de ijzergieterij in 1868 stopte vanwege hoge transportkosten, bleef het smalspoor op de brug nog jaren bestaan. De brug speelde ook een cruciale rol bij het verbinden van het treinstation met het in 1896 ingewijde Kaiser Wilhelm Monument. Hiervoor werd een weg aangelegd tot aan de rivier op een dijk. De brug werd 's nachts gesloten en overdag werd er tol geheven.

Helaas kwam de brug tragisch ten einde tijdens de laatste fase van de Tweede Wereldoorlog. Op de ochtend van 4 april 1945 blies een sloopteam van het Pioneer Ersatzbataillon 6 in Minden de brug op om de oprukkende geallieerde troepen te vertragen. Het naderende Amerikaanse leger legde kort daarna een pontonbrug iets ten noorden van de vernietigde brug aan.

De Tweede Weserbrug: Een Wonder van Na de Oorlog

Na de Tweede Wereldoorlog werd er op dezelfde locatie een nieuwe brug gebouwd. Deze tweede Weserbrug, voltooid in 1954, was een holle kokerliggerbrug van staal, met een lengte van 247,8 meter, drie openingen en een maximale overspanning van 106,2 meter. Destijds was het de grootste volledig gelaste stalen bovenbouw in Duitsland, met voor het eerst een orthotrope dekplaat.

De bouw van deze brug was een opmerkelijke prestatie. De bovenbouw werd ter plaatse samengesteld en het oostelijke landhoofd werd versterkt om de brug te ondersteunen. Daarnaast werd er een oprit gebouwd om toegang te bieden tot het Kurfürst Hotel. De brug lag net ten zuiden van de oude kettingbrug, maar nog steeds ten noorden van het treinstation. In de beginjaren bood de brug ook onderdak aan het trolleysysteem van Minden.

Het Moderne Tijdperk: De Derde Weserbrug

De huidige Weserbrug, de derde versie, werd geopend op 9 december 1995. Deze moderne brug werd ten zuiden van het Porta treinstation gebouwd, op een nieuwe locatie, om verkeersopstoppingen in de wijk Barkhausen te verminderen. De oude brug en haar opritten werden daarna verwijderd.

De huidige Weserbrug is een samengestelde stalen brug met een holle kokerligger bovenbouw. Het bestaat uit twee aparte, volledig gesloten stalen holle kokers, die met kopbouten aan de voorgespannen betonnen dekplaat zijn bevestigd. Dit ontwerp zorgt voor de sterkte en duurzaamheid van de brug, waardoor deze het continue verkeer door het doorbraakdal van de Porta Westfalica kan verwerken.

Hoewel de brug voldoet aan de moderne transportbehoeften, herinnert het ook aan het historische en industriële verleden van de regio. De verlenging van de B65-snelweg over de zuidelijke brug naar het westen en de voorgestelde tunnel door de Wiehen-heuvels naar het zuiden richting de A30-snelweg werden stopgezet vanwege burgerprotesten in de planningsjaren na 1970.

Ontdek Porta Westfalica en Omgeving

Bezoekers van de Weserbrug in Porta Westfalica krijgen meer te zien dan alleen een technisch wonder. De omgeving is rijk aan natuurlijke schoonheid en historische betekenis. Het Kaiser Wilhelm Monument, gelegen op de Wittekindsberg, biedt adembenemende uitzichten op de Weser-rivier en het omliggende landschap. Dit monument, opgedragen aan keizer Wilhelm I, is een populaire toeristische bestemming en een symbool van Duitse eenheid en trots.

De Weser-rivier zelf is een paradijs voor buitenliefhebbers. Of je nu geïnteresseerd bent in varen, vissen of gewoon een ontspannen wandeling langs de oevers, de rivier biedt een rustige ontsnapping aan de drukte van het dagelijks leven. Het weelderige groen en de glooiende heuvels die de rivier omringen, vormen een schilderachtige achtergrond voor elke activiteit.

Voor degenen die dieper in de geschiedenis van de regio willen duiken, bieden de nabijgelegen steden Barkhausen en Hausberge een kijkje in het verleden. Van charmante vakwerkhuizen tot lokale musea, deze steden bieden een rijke culturele ervaring die de historische betekenis van de Weserbrug aanvult.

Samenvattend is de Weserbrug in Porta Westfalica niet zomaar een brug; het is een levend stuk geschiedenis dat de evolutie van een regio heeft meegemaakt. Van zijn bescheiden begin als kettingbrug voor de ijzergieterij tot zijn huidige status als moderne verkeersader, de brug staat als een bewijs van menselijke veerkracht en vindingrijkheid. Terwijl je over deze iconische structuur reist, neem een moment om na te denken over de verhalen die het herbergt en de reis die het door de eeuwen heen heeft ondernomen.

Andere bezienswaardigheden in Porta Westfalica

2 jaar
365 dagen/jaar inwisselbaar
3.734
in meer dan 3.734 steden

Geef je dierbaren een spannende ervaring

myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.

Koop cadeaubonnen

Wat onze klanten over ons zeggen