Gelegen in het pittoreske stadje Rottenburg am Neckar, staat de Rottenburgse Kathedraal, lokaal bekend als Dom St. Martin, als een baken van historische rijkdom en architectonische pracht. Dit indrukwekkende bouwwerk, gewijd aan St. Martin van Tours, dient als de kathedraal voor het bisdom Rottenburg-Stuttgart en blijft bezoekers van over de hele wereld boeien met zijn rijke geschiedenis en gedetailleerde ontwerp.
De oorsprong van de Rottenburgse Kathedraal gaat terug tot ongeveer 1280, toen een bescheiden vroeggotische kapel gewijd aan Onze Lieve Vrouw werd gebouwd op de markt van de stad. Destijds bevond de parochiekerk zich in het dorp Sülchen buiten de stad en was gewijd aan St. Martin. In 1424 werd de kapel vervangen door een grote gotische stadskerk, die de naam en toewijding van St. Martin van de Sülchenkerk overnam. Deze driebeukige basiliek werd gebouwd met een onregelmatig grondplan om rekening te houden met de bestaande straatindeling en de basis van de romaanse toren, die nog steeds in het koor van de kerk uitsteekt.
De meest opvallende artistieke toevoeging aan de kerk kwam met de bouw van de laatgotische opengewerkte spits, die nog steeds het meest prominente kenmerk van de kathedraal is. Met een hoogte van 58 meter is de toren een iconisch symbool van Rottenburg geworden. Echter, de stadsbrand van 1644 maakte een uitgebreide reconstructie noodzakelijk, die culmineerde in een barokke inwijding door de in Rottenburg geboren hulpbisschop van Konstanz, Georg Sigismund Müller, op 8 september 1655. Tijdens deze periode werd de kerk in barokstijl herbouwd, werden de kolommen versterkt en werd een tongewelf geïnstalleerd, hoewel het onregelmatige grondplan onveranderd bleef.
In 1821, met de oprichting van een bisdom voor het Koninkrijk Württemberg, werd Rottenburg, als stad met de hoogste katholieke bevolking, aangewezen als bisschopszetel. Ondanks aanvankelijke weerstand van de eerste bisschop, Johann Baptist von Keller, werd de parochiekerk van St. Martin verheven tot de status van kathedraal terwijl het bleef dienen als de parochiekerk van de stad. Hoewel de architectonische onregelmatigheden en de kleine omvang als onwaardig voor een bisschopskerk werden beschouwd, zijn er geen nieuwe bouwplannen gerealiseerd. De kathedraal onderging belangrijke renovaties tussen 1998 en 2002, onder toezicht van Rottenburgse architect Johannes Manderscheid, waaronder de renovatie van de sacristie.
De onderste niveaus van de toren werden oorspronkelijk gebouwd in 1280 als onderdeel van de Onze Lieve Vrouwe kapel. Toen de kerk vanaf 1424 werd uitgebreid, werd deze massieve toren behouden, wat een off-center koor ten opzichte van de centrale as van het schip noodzakelijk maakte. De bovenste niveaus, gebouwd vanaf 1486, hebben een ingewikkelde opengewerkte piramide, waarschijnlijk beïnvloed door de toren van de Freiburger Münster. Dit is een van de weinige gotische spitsen die tijdens de gotische periode voltooid werden. Meester-steenhouwer Hans Schwarzacher kreeg in 1486 de opdracht om de toren te bouwen. De toren werd ook beschadigd tijdens de stadsbrand van 1644, maar een grote renovatie van 1961 tot 1969 herstelde zijn oorspronkelijke uiterlijk.
De achthoekige spits rijst boven een vierkante schacht die in verdiepingen is verdeeld door kroonlijsten. Elk van de acht taps toelopende zijden is verdeeld in acht zones, versierd met maaswerk. De laagste zone aan de westzijde toont twee dansende ridderfiguren, terwijl de oostzijde de scène van St. Martin die zijn mantel deelt, uitbeeldt. De spits wordt bekroond met een monumentale dubbele bekroning. Tijdens de renovatie van 2001-2003 werd de twee meter dikke muur van de begane grond geopend naar het schip, waardoor deze vroeggotische ruimte werd omgevormd tot een sacramentkapel. De tabernakelstele is zichtbaar vanuit zowel het schip als de zijbeuk door twee smalle openingen.
Om de oorspronkelijke stadskerk de passende grandeur van een kathedraal te geven, heeft het gebouw in de afgelopen twee eeuwen meerdere renovaties ondergaan, aangepast aan de heersende architectonische stijlen van die tijd: neogotisch (1867/1868 en 1897), neobarok (1927/1928), purisme (1955/1956) en neobarok/eclecticisme (1977/1978). De meest recente renovatie, uitgevoerd van 2001 tot 2003 door het architectenbureau Hahn Helten uit Aken, was ter viering van het 175-jarig bestaan van het bisdom. Deze renovatie omvatte de installatie van een mezzaninevloer, een modern verlichtingsconcept, nieuwe zitplaatsen en de verwijdering van laatgotische altaren om een ruimte te creëren die gotische en barokke stijlen naadloos combineert. De barokke apostelbeelden van een Rottenburgse meester uit de 17e eeuw werden behouden als kolomdecoraties.
De kathedraal beschikt over indrukwekkende orgelinstallaties van Orgelbau Sandtner uit Dillingen an der Donau. Het hoofdorgel op de westelijke galerij werd gebouwd in 1978/1979 en gerenoveerd in 2003 om te passen bij het gerenoveerde kerkinterieur. Het orgel heeft 61 registers (4.331 pijpen) op vier manualen en een pedaal, met een mechanische en elektrische tractuur (dubbele tractuur) en een elektropneumatische registertractuur. Daarnaast bevat het orgel een buisklokkenspel (25 klankstaven) geschonken door dompastoor Harald Kiebler in 2007 en een originele Schiedmayer celesta uit de jaren 1950 (61 metalen platen).
Het koororgel, gebouwd in 2003 en voltooid in 2007 dankzij talrijke donoren, heeft 14 registers op twee manualen en een pedaal, inclusief een uitgebreid register en een transmissie naar het pedaal (subbas 16'). De tractuur en registertractuur zijn elektrisch, en het orgel heeft een mobiele elektrische speeltafel in het koor, bespeelbaar vanaf de hoofdorgelconsole. Sinds 2013 kan het hoofdorgel volledig bespeeld worden vanaf de tweemanualige koororgelconsole, met individuele secties vrij selecteerbaar (liturgische centrale console, opgesteld door Hugo Mayer Orgelbau, Heusweiler).
In 2015 werd een kabinetorgel besteld door de Rottenburgse Kathedraalschool voor Zang bij de Nederlandse orgelbouwer Henk Klop (NL-Garderen). Dit instrument heeft vijf registers op één manuaal (C–f3) en is volledig uitgerust met houten pijpen (229), wat een warme en resonante klank produceert. De registers Gedeckt 8', Principal (vanaf f0) 8', Rohrflöte 4' en Octave 2' zijn verdeeld in bas en discant (bij h0/c1), terwijl het register Quinte 3' een puur discantregister is. Het kabinetorgel is regelmatig gestemd in een licht ongelijke temperatuur en afgestemd op de andere orgels in de kathedraal, waardoor gezamenlijke muzikale uitvoeringen mogelijk zijn. Het instrument heeft ook een transpositie-inrichting (+/- een halve toon).
De toren van de kathedraal herbergt elf klokken, waarbij het historische klokkenspel in 2008 werd aangevuld met twee klokken gegoten door de Bachert klokkengieterij in Karlsruhe. Sinds 2004 is er ook een sacristieklok in de kerk geïnstalleerd.
Samenvattend is de Rottenburgse Kathedraal niet alleen een plaats van aanbidding; het is een getuigenis van de rijke geschiedenis en het culturele erfgoed van Rottenburg am Neckar. De architectonische schoonheid, historische betekenis en de serene sfeer maken het een must-see bestemming voor iedereen die dit schilderachtige stadje bezoekt. Of je nu een liefhebber van architectuur, een geschiedenisfanaat of gewoon op zoek bent naar een moment van rust, de Rottenburgse Kathedraal belooft een verrijkende en onvergetelijke ervaring.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.
Koop cadeaubonnen