De Koninklijke Sint-Mariakerk, zoals ze in de lokale taal bekend staat, is een prachtig voorbeeld van architectonisch vernuft en historische betekenis in Schaarbeek, België. Deze indrukwekkende kerk in Romaanse-Byzantijnse stijl, gelegen aan het Koninginplein, is niet alleen een plaats van aanbidding maar ook een baken van cultureel erfgoed en artistieke pracht.
Het ontstaan van de Koninklijke Sint-Mariakerk gaat terug tot de 19e eeuw, tijdens het bewind van Koning Leopold I. De koning zag Brussel als een stad van prestige, vergelijkbaar met andere Europese hoofdsteden. Deze visie omvatte de ontwikkeling van de noordoostelijke voorstad van Brussel, met de uitbreiding van de Koninklijke Straat voorbij de kleine ring. Het creëren van de koninklijke route, die de koninklijke residentie in Laken verbond met het Koninklijk Paleis van Brussel, was een belangrijk onderdeel van dit stedelijke ontwikkelingsplan. Op deze route, aan het begin van de Paleizenstraat, werd een stuk grond gereserveerd voor de bouw van een grote kerk.
De snel groeiende bevolking van Schaarbeek maakte de oprichting van een nieuwe parochie noodzakelijk. In 1839 stichtte Kardinaal Sterckx een parochie gewijd aan Onze-Lieve-Vrouw-Tenhemelopneming. Aanvankelijk werd een tijdelijke kapel gebouwd aan de Sint-Servaaisstraat (nu het Koninginplein) en geopend voor aanbidding in 1840. Echter, het plan voor een grotere, permanente kerk was al in gang gezet. Er werd een wedstrijd gehouden voor architecten, en uit tien voorstellen werd het ontwerp van Louis van Overstraeten, geïnspireerd door de Basiliek van San Vitale in Ravenna, Italië, gekozen. De achthoekige architectuur van de kerk harmonieerde perfect met haar locatie, open aan drie zijden en prominent zichtbaar vanaf de prestigieuze 2.000 meter lange Koninklijke Straat.
De bouw van de Koninklijke Sint-Mariakerk begon in augustus 1846. Gezien de verwachte lange bouwperiode werd besloten dat de kerk zou worden geopend voor aanbidding zodra het eerste galerijniveau was bereikt, met een tijdelijk dak geïnstalleerd. De tijdelijke kapel bleek al snel onvoldoende voor de groeiende parochie, die was uitgegroeid tot 7.000 leden. De plotselinge dood van architect Louis van Overstraeten in 1849 bemoeilijkte de zaken, maar zijn schoonvader, Louis Roelandt, nam het project over.
De bouw kende talrijke onderbrekingen en uitdagingen, waaronder financiële moeilijkheden en het overlijden van sleutelfiguren. Ondanks deze tegenslagen werd aanzienlijke vooruitgang geboekt. Het tijdelijke dak werd geïnstalleerd in 1852 en de kerk werd geopend voor aanbidding op 15 augustus 1853. De verstedelijking van het omliggende gebied versnelde met de opening van de Koninginnenstraat in 1858 en de Koninklijke Sint-Mariastraat in 1870.
De bouw van het koor werd hervat in 1859 en de drie portalen aan de Koninklijke Straat werden ook in deze periode gebouwd. De toren begon vorm te krijgen onder leiding van architect Henri Detrille. Gedurende de bouw grepen verschillende commissies en autoriteiten, waaronder de Commissie van Monumenten en het Ministerie van Justitie, in met suggesties en observaties, wat vaak vertragingen veroorzaakte. Na de dood van Roelandt in 1864 volgde Gustave Hansotte hem op als hoofdarchitect.
De interieurdecoratie van de kerk vorderde gestaag, met de installatie van een communiebank, een hoogaltaar en een beeld van de Maagd Maria door Joseph Geefs in 1865. Het orgel, vervaardigd door Devolder, werd in de galerij geïnstalleerd en de interieurdecoratie bleef evolueren. Ondanks financiële moeilijkheden werd de bouw van de koepel hervat in 1875 en het tijdelijke dak werd in 1876 vervangen door een nieuwe structuur. Tegen 1883 waren alle middelen uitgeput, maar een openbare wedstrijd en een loterij, gelanceerd in 1887 onder het beschermheerschap van Koningin Marie-Henriette, zorgden voor de nodige fondsen om de bouw te voltooien. De laatste werkzaamheden werden in 1888 voltooid, wat het einde markeerde van een 46 jaar durende bouwreis.
Het interieur van de Koninklijke Sint-Mariakerk is op zichzelf al een wonder. De glas-in-loodramen, gemaakt door Jean-Baptiste Capronnier, werden vanaf 1887 geïnstalleerd. Biechtstoelen werden toegevoegd in 1894 en een nieuwe klok, vervaardigd door Felix Van Aerschot, werd in 1899 geïnstalleerd, hoewel deze later werd verwijderd door Duitse bezetters tijdens de Tweede Wereldoorlog. Gedurende de 20e eeuw bleef de kerk worden verfraaid met passende meubels, vooral in de secundaire kapellen. De communiebank, geïnstalleerd in 1905, en de orgels van Jean-Émile Kerkhoff, toegevoegd in 1907, zijn opmerkelijke kenmerken.
Eén van de meest significante meubelstukken is de preekstoel, gemaakt door Séraphin De Martelaere. Geïnspireerd door het werk van Giovanni Pisano uit de 14e eeuw voor de Kathedraal van Pisa, heeft de marmeren preekstoel hoogreliëf koperen panelen, kolommen en bustes van kerkvaders en evangelisten. Dit meesterwerk contrasteert met de traditionele houten preekstoelen die vaak in Belgische kerken te vinden zijn.
Het heiligdom, herontworpen vanaf 1900, heeft een meesteraltaar in fijn bewerkt koper, ter vervanging van het oorspronkelijke altaar. Het uitgebreide retabel en de predella tonen scènes uit het leven van de Maagd Maria, vooral haar Tenhemelopneming, gemaakt door M. Wilmotte. De deur van het tabernakel is versierd met een bas-reliëf van de zegenende Christus, omringd door traditionele evangelische symbolen, en versierd met email en edelstenen. Het altaar wordt bekroond met een ciborie ondersteund door dubbele kolommen.
Op 14 oktober 1902 werd de kerk plechtig ingewijd op het feest van Onze-Lieve-Vrouw van de Rozenkrans. Het hoogaltaar werd gezalfd en voorzien van relikwieën die door Kardinaal Goossens, aartsbisschop van Mechelen, tijdens een pontificale mis werden overgebracht van het oude altaar. Een herdenkingsplaquette aan de muur markeert deze belangrijke gebeurtenis.
De Koninklijke Sint-Mariakerk, met haar unieke architectuur, historische betekenis en artistieke decoraties, werd onmiddellijk een belangrijk herkenningspunt in het stedelijke landschap van Brussel. Echter, de kerk heeft ook voortdurend te maken gehad met onderhoudsuitdagingen. In 1907 waren dringende reparaties nodig vanwege vallende stenen, en gedurende de 20e eeuw veroorzaakte waterinfiltratie aanzienlijke schade, wat doorlopend restauratiewerk noodzakelijk maakte. Grote reparaties werden uitgevoerd in 1923, en in 1927 ontstonden zorgen over de grote glas-in-loodramen. Elke keer moesten de kerkautoriteiten financiële hulp zoeken bij de staat of lokale gemeenten, vaak met vertragingen bij het ontvangen van ondersteuning.
Ondanks deze uitdagingen blijft de Koninklijke Sint-Mariakerk een symbool van veerkracht en toewijding. Haar muren echoën de verhalen van de talloze individuen die hebben bijgedragen aan haar bouw en onderhoud, waardoor het een gekoesterde historische en culturele schat in Schaarbeek is. Bezoekers van deze prachtige kerk worden niet alleen getrakteerd op haar architectonische schoonheid, maar ook op een diepgaand gevoel van de rijke geschiedenis en de blijvende geest die ze belichaamt.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.
Koop cadeaubonnen