Santa María Magdalena, plaatselijk bekend als Iglesia de la Magdalena, is het meest opvallende voorbeeld van Romaanse architectuur in Tudela, Navarra, Spanje. Dit indrukwekkende gebouw, met zijn rijke geschiedenis en unieke architectonische kenmerken, nodigt bezoekers uit om terug in de tijd te stappen en de fascinerende lagen van zijn verleden te ontdekken. Gebouwd in het midden van de 12e eeuw, heeft de kerk tal van transformaties ondergaan, maar behoudt ze de essentie van haar oorspronkelijke Romaanse ontwerp, wat een glimp biedt van de middeleeuwse periode van de Spaanse geschiedenis.
Santa María Magdalena is een sobere maar prachtige Romaanse structuur met een intrigerend onregelmatig schip en een verschoven as, waarschijnlijk volgend op de lay-out van een eerdere Mozarabische kerk. Het schip, verdeeld in zeven secties en ongeveer 25 meter lang, wordt versterkt door robuuste, prismatische steunberen. Een spits tongewelf bedekt het schip, ondersteund door sterke dwarsbogen en versierde kapitelen. In tegenstelling tot de meeste Romaanse kerken uit die tijd, is de apsis van Santa María Magdalena vlak in plaats van halfrond, wat bijdraagt aan haar architectonische uniekheid.
De kerk heeft twee opmerkelijke deuren: de hoofdingang aan de voet van het schip en een zijdeur (nu ongebruikt) aan de linkerkant. Naast de hoofdingang staat de toren, een bepalend kenmerk van het silhouet van de kerk. Door de eeuwen heen zijn er verschillende kapellen toegevoegd, zoals de Kapel van Santa Ana in de 16e eeuw. Het hoofdaltaarstuk, een Platereske meesterwerk van de beeldhouwer Domingo de Segura, dateert uit de 16e eeuw en is gewijd aan Maria Magdalena.
De geschiedenis van Santa María Magdalena is nauw verweven met de geschiedenis van Tudela zelf. De oorsprong van de kerk gaat terug tot de islamitische overheersing van de regio, toen het diende als een Mozarabische tempel voor christelijke aanbidding. De eerste geregistreerde vermelding van de parochie dateert uit 1119, kort na de herovering van Tudela. De huidige Romaanse structuur werd gebouwd in de tweede helft van de 12e eeuw, mogelijk tussen 1150 en 1160, en werd voltooid in het begin van de 13e eeuw.
In de 16e eeuw onderging de kerk aanzienlijke renovaties, waaronder de toevoeging van de zijaltaren van Santa Ana, Nuestra Señora de la Esclavitud, en de Doopkapel. De 17e eeuw zag de bouw van de barokke kapellen van Ánimas en de Santo Cristo, die in 1986 werden verwijderd om de grandeur van het oorspronkelijke Romaanse ontwerp te onthullen. Het hoofdaltaarstuk, dat de hele apsis bedekt, is een 16e-eeuws werk dat de kunst van die periode toont.
Speurtochten in Tudela
Ontdek Tudela met de digitale speurtocht van myCityHunt! Los puzzels op, beheers teamtaken en verken Tudela op een spannende en interactieve manier!
De toren van Santa María Magdalena, gelegen aan de noordkant van de kerk en links van de hoofdingang, is een Romaanse structuur die grotendeels los staat van het hoofdgebouw van de kerk. Het is niet erg hoog en bestaat uit drie vierkante secties. De eerste sectie heeft twee kleine ramen voor verlichting, terwijl de tweede sectie vier rondboogvensters heeft, één aan elke kant. De derde sectie heeft acht dubbele boogramen, twee aan elke kant, en huisvest de vijf klokken van de kerk. De toren wordt bekroond met een laag piramidedak. Binnen leidt een wenteltrap van steen, die tegen de klok in draait, naar de tweede sectie, terwijl een moderne ijzeren ladder toegang geeft tot de derde sectie.
De hoofdingang van Santa María Magdalena is een rondboog die behoort tot de geavanceerde Romaanse stijl. Intricately carved stone scenes from the New Testament, as well as various vegetal motifs and depictions of different professions (musicians, stonemasons, etc.), adorn the portal. Het timpaan toont een Pantocrator (Christus in Majesteit) omringd door de symbolen van de vier evangelisten. Het timpaan, omgeven door vier archivolten, toont de Pantocrator binnen een vierlobbig mandorla, geflankeerd door de tetramorf (de vier evangelisten) en twee knielende figuren, waarschijnlijk Maria Magdalena en Martha (of Lazarus). Het portaal doet denken aan de beroemde portalen van San Miguel de Estella en Santa María de Sangüesa. De archivolten zijn rijkelijk versierd en rusten op eenvoudige stijlen en gebeeldhouwde kapitelen. Deze deur werd beschermd door een bakstenen gevel vanaf 1708 tot een restauratie in 1986.
De zijdeur, gelegen aan de noordkant van de kerk en links van de hoofdingang, bestaat uit drie archivolten die rusten op zwaar geërodeerde kapitelen. Herontdekt in 1972, was deze deur verborgen onder een laag pleister in de huidige Kapel van Santo Cristo. Het werd onbruikbaar toen deze kapel werd gebouwd in de 17e eeuw. Archeologische opgravingen in 1986 onthulden dat deze deur ooit leidde naar een middeleeuwse begraafplaats, nu bedekt door bestrating.
Het grote altaarstuk van Santa María Magdalena, daterend uit het midden van de 16e eeuw, is een van de mooiste voorbeelden van vroege renaissancekunst in Navarra. Het retabel werd in het begin van 1551 geveild bij kaarslicht, met de meest prominente lokale meesters, waaronder Esteban de Obray, Pedro de Navascués, Pierres del Fuego, Pedro de Segura en Juan Remírez. De veiling eindigde in het voordeel van Juan Remírez, die het werk voor 264 dukaten op zich nam. Domingo de Segura, een familielid van de andere meesters, speelde een cruciale rol in de creatie ervan en voltooide het werk in 1556.
Het retabel volgt de Aragonese stijl, gemodelleerd naar het nu verloren retabel van San Felipe de Zaragoza. Het Platereske ontwerp heeft een rasterachtige structuur met meerdere compartimenten, bestaande uit een basis, vier hoofdsecties en een zolder. De secties zijn verdeeld door kolommen met samengestelde kapitelen en versierde schachten, die friezen ondersteunen versierd met grotesken en cherubijnen. Het centrale gedeelte behoudt een mandorla die doet denken aan ostensoriums van hedendaagse Aragonese retabels. De zolder is omlijst door soortgelijke kolommen en bekroond met een driehoekig fronton met een buste van de Eeuwige Vader, geflankeerd door afgeknotte piramides met bustes en kinderen aan de uiteinden.
Stilistisch behoort het retabel tot een geavanceerde renaissanceperiode, waarbij architectonische elementen worden gewaardeerd terwijl decoratieve kenmerken behouden blijven. De beelden binnen de compartimenten, hoewel gevarieerd in kwaliteit, weerspiegelen de expressieve stijl van de Aragonese beeldhouwkunst uit het midden van de 16e eeuw, met name beïnvloed door Gabriel Yoly.
Santa María Magdalena is meer dan alleen een kerk; het is een getuigenis van Tudela's rijke geschiedenis en architectonisch erfgoed. Haar muren vertellen verhalen van eeuwen geleden, waardoor het een niet te missen bestemming is voor zowel geschiedenisliefhebbers als toevallige bezoekers. Terwijl je haar schepen, kapellen en torens verkent, word je terug in de tijd getransporteerd en ervaar je de grandeur en spiritualiteit die deze opmerkelijke kerk al bijna een millennium hebben gedefinieerd.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.