In het hart van de charmante wijk Villingen in Villingen-Schwenningen, Baden-Württemberg, staat een prachtig monument dat eeuwen van geschiedenis en architectonische evolutie weerspiegelt: de Villinger Münster, ook wel bekend als de Minster van Onze Lieve Vrouw. Dit indrukwekkende bouwwerk, met zijn torenhoge spitsen en gedetailleerde afwerking, is niet alleen een plaats van aanbidding, maar ook een baken van cultureel erfgoed en artistieke pracht.
De oorsprong van de Villinger Münster gaat terug tot 1130, toen de bouw in romaanse stijl begon. Deze eerste fase legde de basis voor wat een grootse architectonische reis zou worden. Echter, de loop van de geschiedenis veranderde in 1271 toen een verwoestende stadsbrand een herbouw noodzakelijk maakte, waardoor de gotische stijl zijn intrede deed. Tegen 1284 was de transformatie voltooid en stond de Münster als een gotisch wonder.
In de 15e en 16e eeuw werden er verdere verbeteringen aangebracht met de toevoeging van twee 50 meter hoge torens, die bijdroegen aan de grandeur en verticaliteit van het gebouw. Deze torens, met hun ingewikkelde ontwerpen en imposante aanwezigheid, zijn sindsdien iconische herkenningspunten in Villingen geworden.
De 18e eeuw bracht een golf van barokke invloeden naar de Villinger Münster. Johann Martin Hermann droeg aanzienlijk bij aan deze transformatie, met name door het creëren van een stucplafond en een hoogaltaar in 1738. Het gotische roosvenster werd vervangen door een spitsboogvenster, en het tongewelf werd vervangen door een stucplafond, vervaardigd door de lokale stucwerker Ignatius Bürkner in 1701.
De apostelbeelden van Anton Joseph Schupp, gemaakt tussen 1715 en 1719, sieren de zijmuren en voegen een vleugje barokke kunst toe. Het koorscherm, gemaakt door de lokale smeden Johann Stern en Caspar Speth in 1724, was een andere opmerkelijke toevoeging, hoewel er nu slechts resten van te vinden zijn in het Franciscaner Museum.
De 19e eeuw bracht puriteinse hervormingen met zich mee die leidden tot de verwijdering van talrijke inrichtingen, waaronder 70 standbeelden, 10 glas-in-loodramen, 60 epitafen en het koorscherm in 1829. Het barokke hoogaltaar werd ook verwijderd in 1857, waarbij de gotische preekstoel achterbleef, waarvan de maker onbekend is.
In het begin van de 20e eeuw kreeg de Villinger Münster twee gekoppelde dubbele altaren in de kapellen onder de torens. Deze altaren, gemaakt door de gebroeders Moroder en voorzien van altaarstukken van Martin Feuerstein, voegden een nieuwe laag artistieke diepte toe aan de kerk.
Ondanks de onrust van de Tweede Wereldoorlog bleef de Münster relatief ongeschonden, met slechts schade aan de noordelijke ramen. Een uitgebreide renovatie van 1978 tot 1982 blies de kerk nieuw leven in, met nieuwe vloeren, banken en ramen ontworpen door Elmar Hillebrand, evenals een nieuwe priesterbank, ambo en altaar voor vieringen door Klaus Ringwald. Ringwald ontwierp ook de bronzen hoofd- en zuidportalen, die een eigentijdse toets aan het historische gebouw toevoegden.
De Villinger Münster herbergt een opmerkelijk orgel, gebouwd in 1983 door de Sandtner orgelbouwmaatschappij uit Dillingen. Dit instrument, met zijn mechanische speelactie en elektrische registeractie, beschikt over meerdere koppelingen en een 1600-voudig elektronisch settersysteem, samen met een crescendo-rol. Het ingewikkelde ontwerp en het krachtige geluid van het orgel maken het tot een middelpunt van het muzikale erfgoed van de kerk.
De Münster beschikt over een beiaard met negen klokken, waaronder een historische klok uit de 14e eeuw die zich in de lantaarn van de zuidelijke toren bevindt. Acht van deze klokken werden in 1954 gegoten door de F. W. Schilling gieterij, met een extra klok gegoten in 1985 door de klokkengieterij van Karlsruhe. Zeven van de luidklokken bevinden zich in een houten klokkenstoel in de zuidelijke toren, terwijl de twee laagst gestemde klokken in een stalen klokkenstoel in de noordelijke toren hangen.
Een extra auditieve pracht wordt toegevoegd door een beiaard met een bereik van es1 en as1 tot a5. Gegoten door de Perner klokkengieterij in 2006, bevat deze beiaard een klok uit de oorspronkelijke beiaard van de Münster uit 1909 van Grüninger. Met in totaal 51 klokken is deze beiaard een van de grootste in Zuid-Duitsland, en biedt een symfonie van geluiden die door de stad weerklinken.
Naast zijn architectonische en historische betekenis is de Villinger Münster een levendig centrum van gemeenschapsleven. Het herbergt niet alleen reguliere kerkdiensten, maar ook concerten, met een focus op sacrale muziek. Deze mix van spirituele en culturele activiteiten maakt de Münster tot een dynamisch en integraal onderdeel van het culturele landschap van Villingen.
De Münster is ook geassocieerd met opmerkelijke persoonlijkheden, zoals Ewald Huth, een koordirigent en organist die werd geëxecuteerd vanwege zijn kritiek op het nationaalsocialisme, en Stephan Rommelspacher, een bekende kerkmusicus, koordirigent en organist.
Samengevat is de Villinger Münster meer dan alleen een kerk; het is een levend monument voor het rijke weefsel van geschiedenis, kunst en gemeenschap. De muren en torens echoën de verhalen van eeuwen geleden, terwijl de voortdurende rol in het culturele en spirituele leven van Villingen ervoor zorgt dat het een vitaal en geliefd herkenningspunt blijft voor toekomstige generaties. Een bezoek aan dit prachtige bouwwerk is niet alleen een reis door de tijd, maar ook een ervaring van de blijvende schoonheid en veerkracht van menselijke creativiteit en geloof.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.
Koop cadeaubonnen