De Marienkirche, plaatselijk bekend als St. Marien, is een prachtig voorbeeld van kerkelijke architectuur in het hart van Warendorf, Noordrijn-Westfalen, Duitsland. Deze rooms-katholieke kerk, vaak de Nieuwe Kerk genoemd, weerspiegelt de rijke historische en architectonische ontwikkeling van de stad.
De oorsprong van de Marienkirche gaat terug tot de overgang van de 12e naar de 13e eeuw, een periode waarin een nieuwe parochie werd opgericht ondanks de bescheiden bevolking van de stad. Deze gedurfde stap was waarschijnlijk bedoeld om de groei van de stad te stimuleren, een visie die helaas niet uitkwam zoals gehoopt. De eerste vermelding van een priester bij St. Marien dateert uit 1253. Aanvankelijk besloeg de nieuwe parochie slechts een klein deel van Warendorf en herbergde een fractie van de inwoners. Eeuwenlang bleef het overschaduwd door de moederparochie, St. Laurentius, en het stond zelfs op het punt van ontbinding, vooral na een verwoestende brand in 1741.
De oorspronkelijke Marienkirche, rond 1200 gebouwd, had een eenbeukig romaans ontwerp met een rechthoekig koor. De verwoestende brand van 1741 liet de kerk in puin achter, waarbij alleen de buitenmuren gespaard bleven. Tijdens de wederopbouw werden grotere ramen toegevoegd en kreeg de kerk een barok interieur, waarvan delen nog steeds bestaan. In 1870 werd de kerktoren verhoogd tot 56 meter en voorzien van neogotische hoektorentjes en een spits. Het interieur onderging verdere neogotische aanpassingen in 1882. Echter, in 1927 werden het koor en het schip gesloopt, waardoor alleen de toren overbleef, die nu als een ontroerende herinnering aan het rijke verleden van de kerk staat.
Speurtochten in Warendorf
Ontdek Warendorf met de digitale speurtocht van myCityHunt! Los puzzels op, beheers teamtaken en verken Warendorf op een spannende en interactieve manier!
De huidige Marienkirche, ontworpen door de architect van de Dom van Mainz, Ludwig Becker, werd in 1911 gebouwd. Dit nieuwe gebouw is een driebeukige neoromaanse basiliek met elementen van art nouveau. Aanvankelijk werden slechts twee van de geplande vier traveeën voltooid, met de resterende twee toegevoegd in de jaren vijftig. Het exterieur van de kerk wordt gekenmerkt door pilasters en rondboogfriezen, met de gevels van het transept versierd met blinde arcades en slanke kolommen, elk voorzien van een groot roosvenster. De koorapsis is op dezelfde manier verdeeld door slanke kolommen. De beoogde gevel met twee torens werd nooit gerealiseerd, waardoor de kerk een kenmerkend, maar onvolledig uiterlijk heeft.
Bij binnenkomst in de Marienkirche worden bezoekers begroet door een schip, transept en koortravee bedekt door een tongewelf in Rabitz-techniek, onderverdeeld door subtiele dwarse bogen. Deze lichte constructie maakt massieve muur- en steunberen overbodig, waardoor de structuur kan rusten op delicate muurtemplates met sierlijke kapitelen. De vierkante zuilen die de gewelven van de zijbeuken en de lichtbeuk ondersteunen, dragen bij aan de architectonische elegantie van de kerk. De zeven-traveeën koorapsis wordt verlicht door rechthoekige ramen die de vijf Glorievolle Geheimen van de Rozenkrans uitbeelden, met extra ramen met bloemmotieven en engelfiguren, vervaardigd door het atelier van kerkenschilder Friedrich Stummel.
Het hoofdaltaar, gemaakt in 1958 van Jura-marmer, toont de negen engelenkoren aan de voorkant. Het bijbehorende tabernakel staat nu op een voetstuk, aangezien het altaar is gebruikt als post-conciliair vieringsaltaar. Een crucifix uit 1725, oorspronkelijk onderdeel van de oude Marienkirche, vervangt nu het eikenhouten crucifix uit 1958 in het linker transept. Het interieur herbergt ook een vereerd beeld van de Tenhemelopneming van Maria, lokaal bekend als de Patronale, een afbeelding van de Maagd op de maansikkel omringd door engelen, God de Vader en de Heilige Geest.
Onder de oudste kunstwerken bevindt zich een piëta uit circa 1430, uitgehouwen uit Baumberger zandsteen, gelegen in een kapel onder het orgelbalkon. De 15e-eeuwse paaskaarsenstandaard, ook uit Baumberger zandsteen, werd overgebracht van de oude kerk. De 14 staties van de kruisweg, in expressionistische stijl gemaakt door kunstenaar Hubert Hartmann, en een beschermmantel Madonna in het zuidelijk transept, dragen bij aan het rijke artistieke erfgoed van de Marienkirche.
De kerk beschikt ook over een koorbank in barokstijl en een altijd brandende lamp uit de periode na de wederopbouw van 1741, beschilderd in blauw en wit door een lokale kunstenaar in de 20e eeuw. Een stenen reliëf dat een monstrans met aanbiddende engelen uitbeeldt, daterend uit 1760, en een uniek 18e-eeuws vastendoek dat de kruisiging uitbeeldt, verrijken verder de collectie historische artefacten van de Marienkirche.
In de afgelopen jaren heeft de Marienkirche verschillende moderne verbeteringen ondergaan. De communiebank uit 1958 is vervangen door een verplaatsbaar altaareiland en een mobiel vieringsaltaar. De oorspronkelijke kerkbanken zijn vervangen door een verscheidenheid aan blauwe, oranje en houten stoelen om een flexibelere inrichting van de kerkruimte mogelijk te maken. Het huidige orgel, gebouwd in 1959 door de firma Kreienbrink, verkeert in een slechte staat en wacht op uitgebreide renovatie.
De Marienkirche, met haar mix van historische en moderne elementen, staat als een levendig symbool van het religieuze en culturele erfgoed van Warendorf. Haar rijke geschiedenis, architectonische schoonheid en diverse kunstwerken maken het een must-see bestemming voor iedereen die dit charmante Duitse stadje bezoekt.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.