×
4,5/5 van 124.674 beoordelingen

St. Marien

St. Marien Weißenfels

St. Marien

In het hart van Weißenfels, Sachsen-Anhalt, staat trots de Marienkirche (lokaal bekend als St. Marien). Deze indrukwekkende kerk is een prachtig voorbeeld van laatgotische architectuur en weerspiegelt de rijke geschiedenis van dit charmante Duitse stadje. De evangelische stadskerk, met haar weelderig versierde koor, domineert het marktplein en nodigt bezoekers uit om een reis door de tijd te maken en eeuwen van architectonische evolutie en religieus erfgoed te verkennen.

De Historische Weefsel van de Marienkirche

De oorsprong van de Marienkirche gaat terug tot 1158, toen het voor het eerst werd genoemd in historische documenten als de stadskerk van de marktnederzetting. De kerk werd ingewijd in 1351, waarmee haar lange aanwezigheid in Weißenfels begon. Ondanks aanzienlijke schade tijdens de Hussietenoorlogen in 1430, werd de kerk herbouwd in de laatgotische stijl, te beginnen met het rijkelijk versierde koor, dat een van de meest opvallende kenmerken blijft.

Het vijfbeukige schip van de kerk, gebouwd in een soberder stijl, begon rond 1455-56, zoals bepaald door dendrochronologisch onderzoek. De evolutie van het venstertracering van oost naar west weerspiegelt de architectonische trends van die tijd, met steeds modernere vormen. De zijbeuken, met hun tweezijdige polygonale afsluitingen, en de verschillende ontwerpen van de noordelijke en zuidelijke steunberen en arcades, wijzen op mogelijke veranderingen in de bouwplannen in de loop der tijd.

In het begin van de 16e eeuw werd een sacristie met een stergewelf en figuratieve sluitstenen toegevoegd aan de noordzijde van het koor. De westtoren, oorspronkelijk bedekt met een schilddak tussen 1530 en 1535, kreeg tussen 1718 en 1722 een elegante barokke toevoeging met pilasters en een sierlijke koepel, na een verwoestende stadsbrand.

Architectonische Wonderen van de Marienkirche

Bezoekers die de Marienkirche betreden, worden verwelkomd door spitsboogportalen aan zowel de noord- als zuidzijde van het schip, ontworpen in de kenmerkende kielboogvorm. De sacristiedeur aan de noordzijde van het koor weerspiegelt dit ontwerp, wat zorgt voor een samenhangende esthetiek in de hele kerk.

Binnenin wordt het ruime koor, hoewel relatief eenvoudig gedecoreerd, bekroond met een netgewelf versierd met talrijke sluitstenen en wapenschilden uit de late 15e eeuw. Het koor eindigt in een oostelijke polygonale afsluiting, waarbij vijf zijden van een decagoon worden gebruikt, wat een unieke geometrische flair aan de structuur toevoegt.

Het schip wordt ondersteund door eenvoudige achthoekige pilaren, waarbij de oostelijkste arcades iets smaller en lager zijn. De netgewelven van de zijbeuken, daterend van rond 1520, rusten op maskerkonsoles uit de bouwperiode van het schip. Interessant genoeg werd het gewelf van het hoofdschip nooit in steen voltooid; in plaats daarvan werd tussen 1655 en 1660 een houten tongewelf geïnstalleerd, wat een warme, rustieke charme aan het interieur toevoegt.

De zijbeuken en de westzijde zijn bekleed met galerijen, die samen met het meubilair van de kerk dateren van 1670 tot 1684 toen de kerk werd omgebouwd tot een hofkerk. Deze galerijen, samen met het algemene ontwerp van de kerk, creëren een gevoel van grandeur en historische continuïteit.

Speurtochten in Weißenfels

Ontdek Weißenfels met de digitale speurtocht van myCityHunt! Los puzzels op, beheers teamtaken en verken Weißenfels op een spannende en interactieve manier!

Tours

Artistieke en Liturgische Schatten

De Marienkirche herbergt een reeks artistieke en liturgische schatten die de verbeelding prikkelen. Het altaar, benadrukt door een groot houten scherm met vrijstaande kolommen en rijke figuratieve decoraties, werd in 1684 gecreëerd door Andreas Griebenstein. Het hoofdpaneel toont de scène op de Olijfberg, met daaronder een reliëf van het Laatste Avondmaal. Aan weerszijden van de centrale scène staan beelden van David en Shimei, terwijl het bovenste gedeelte een stralende glorie, christelijke deugden en engelen toont.

De preekstoel, een samenwerkingswerk van Andreas Griebenstein en schilders Christian Hoffmann en Johann Christoph Goldner in 1674, is een ander hoogtepunt. De balustrade van de zandstenen mand heeft hoogreliëfs van de Verlosser en de vier Evangelisten, terwijl de trapleuning de Goede Herder en een omgekeerd stadsbeeld van Weißenfels voor de brand van 1718 toont. De houten klankbord toont een afbeelding van God de Vader met de verrezen Christus in een hemelse wolk, met de duif van de Heilige Geest aan de onderzijde.

Het grote zandstenen doopvont, ook gecreëerd door Andreas Griebenstein in 1681, heeft hoogreliëfs van Adam en Eva en herten die water drinken, wat de doop symboliseert. De balustrades van de galerijen zijn versierd met geschilderde scènes uit het Oude en Nieuwe Testament, wat een verhalend element toevoegt aan de decoratie van de kerk. In het koor is een schilderij van het Laatste Oordeel en een portret van de schenker uit het derde kwart van de 16e eeuw te vinden, samen met een kleine houten Pietà uit dezelfde periode.

Andere opmerkelijke kenmerken zijn een barok kruisbeeld en een epitaaf voor Martin Hundt († 1515) en zijn familie, met een uitgebreide Ecce Homo-afbeelding. De rijke liturgische inrichting van de kerk omvat ook een doopkan uit de Renaissance.

Het Muzikale Erfgoed van de Marienkirche

Het muzikale erfgoed van de Marienkirche wordt belichaamd in het indrukwekkende orgel, gebouwd door Friedrich Ladegast tussen 1862 en 1864. Dit instrument, met zijn 41 registers op drie manualen en pedaal, werd gerestaureerd door Thomas Hillebrand in 1999 en onderging een uitgebreide renovatie door Eule Orgelbau Bautzen van 2018 tot 2021, waarbij de oorspronkelijke dispositie werd hersteld.

Naast het grote orgel herbergt de kerk een kleiner instrument, gebouwd door Eule Orgelbau in 1953, met 4 registers op een enkel manuaal en zonder pedaal, wat de muzikale mogelijkheden van de kerk verder verrijkt.

De Marienkirche had ooit een vierdelige klokset gegoten door Johann Christoph Fischer na de brand van 1718. Tegenwoordig blijven alleen de twee middelste klokken, gestemd op d' en fis', gehuisvest in het oorspronkelijke barokke klokkenframe.

Samengevat is de Marienkirche in Weißenfels niet alleen een plaats van aanbidding, maar ook een levend museum van architectonische en artistieke geschiedenis. Haar muren, gewelven en inrichting vertellen het verhaal van de veerkracht en toewijding van een gemeenschap door de eeuwen heen. Een bezoek aan deze historische kerk biedt een diepgaand inzicht in het spirituele en culturele leven van Weißenfels, waardoor het een essentiële stop is voor elke reiziger die Sachsen-Anhalt verkent.

Andere bezienswaardigheden in Weißenfels

Speurtochten in Weißenfels

2 jaar
365 dagen/jaar inwisselbaar
5.147
in meer dan 5.147 steden

Geef je dierbaren een spannende ervaring

myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.

Koop cadeaubonnen

Wat onze klanten over ons zeggen