In het hart van Brescia staat de Duomo Nuovo, formeel bekend als de Kathedraal van Santa Maria Assunta, als een bewijs van de rijke geschiedenis en architectonische pracht van de stad. Deze imposante kathedraal, die meer dan twee eeuwen in beslag nam om te voltooien, is een mengeling van artistieke stijlen en historische verhalen, wat het een onmisbare bezienswaardigheid maakt voor iedereen die Brescia verkent.
Het verhaal van de Duomo Nuovo begint in 1603, toen architect Agostino Avanzo de oude en vervallen paleochristelijke basiliek van San Pietro de Dom onderzocht. De behoefte aan een nieuwe kathedraal die voldeed aan de architectonische eisen van de Contrareformatie en de esthetiek van die tijd was duidelijk. Avanzo's initiële ontwerpen, een mix van Maniërisme en Classicisme, omvatten een Latijns kruisplan met drie beuken, een transept, uitstekende zijaltaren en een grote centrale koepel. Deze ontwerpen werden echter als onvoldoende beschouwd in overeenstemming met de besluiten van het Concilie van Trente.
Giovanni Battista Lantana, een pas afgestudeerde met moderne architectonische inzichten, presenteerde een herzien plan. Zijn ontwerp, geïnspireerd door Bramante's project voor de Sint-Pietersbasiliek, bevatte een Grieks kruis ingeschreven in een vierkant, met een centrale koepel omringd door vier kleinere koepels en een prominente apsis. Ondanks de aanvankelijke goedkeuring ontstonden er debatten over de locatie en het ontwerp van de kathedraal, wat leidde tot verdere herzieningen.
De bouw van de Duomo Nuovo werd gekenmerkt door intense architectonische debatten en rivaliteiten. Het initiële plan van Lantana, hoewel innovatief, kreeg tegenstand omdat het te modern was en te veel leek op de aangrenzende Duomo Vecchio. Daarom stelde Lantana een derde project voor, waarbij hij een Toscaanse orde naast de Korinthische toevoegde en een koepel boven de apsis plaatste, ondersteund door externe steunberen. Dit ontwerp werd uiteindelijk gekozen en de eerste steen werd gelegd in 1604.
De geschillen gingen echter door, vooral over het vloerplan van de kathedraal. Pier Maria Bagnadore, een rivaal van Lantana, stelde voor om het plan van het Griekse kruis te veranderen in een Latijns kruis door een westelijke beuk toe te voegen. Ondanks Bagnadore's benoeming als directeur van de werken, waren zijn aanpassingen minimaal en keerde het plan terug naar een Grieks kruis. De voortdurende conflicten en Bagnadore's controversiële gedrag leidden tot het vertrek van Lantana uit het project.
De bouw van de Duomo Nuovo kende talloze uitdagingen, waaronder lange periodes van inactiviteit. De komst van architect Lorenzo Binago in 1611 markeerde de tweede fase van de bouw. Binago, bekend om zijn werk aan Sant'Alessandro in Zebedia in Milaan, bracht een barokke visie naar het project, hoewel zijn plannen voor dubbele klokkentorens nooit werden gerealiseerd. Het uitbreken van de pest in de jaren 1630 stopte de voortgang verder, wat leidde tot een bijna 40 jaar durende onderbreking.
In de late 17e eeuw werd de bouw hervat, gesteund door legaten van pestslachtoffers. Deze periode zag de betrokkenheid van nieuwe architecten en ambachtslieden, waaronder Luca Serena en Giuseppe Antonio Torri, die bijdroegen aan het definitieve ontwerp en de voltooiing van de kathedraal. De gevel, voltooid in de 19e eeuw, is een opvallend voorbeeld van barokke architectuur, versierd met standbeelden en ingewikkelde details.
Bezoekers van de Duomo Nuovo worden begroet door de imposante gevel, met torenhoge zuilen en standbeelden van heiligen. Het interieur is even indrukwekkend, met een uitgestrekte beuk, zijkapellen en een prachtige centrale koepel. Het ontwerp van de kathedraal, een harmonieuze mix van Renaissance- en Barokelementen, weerspiegelt de evolutie van architecturale stijlen door de eeuwen heen.
Een van de hoogtepunten van de Duomo Nuovo is de collectie religieuze kunst en artefacten. De kathedraal herbergt talrijke schilderijen, sculpturen en relikwieën, elk met een verhaal van geloof en toewijding. De zijkapellen, gewijd aan verschillende heiligen, zijn versierd met prachtige altaarstukken en fresco's, die een glimp bieden van het rijke artistieke erfgoed van Brescia.
De Duomo Nuovo is niet alleen een architectonisch wonder; het is een symbool van de veerkracht en culturele erfgoed van Brescia. De lange en tumultueuze bouwgeschiedenis van de kathedraal weerspiegelt de eigen reis van de stad door periodes van conflict, pest en vernieuwing. Vandaag de dag staat de Duomo Nuovo als een baken van geloof en een bewijs van de blijvende geest van de mensen van Brescia.
Samenvattend, een bezoek aan de Duomo Nuovo is een reis door de tijd, die inzicht biedt in het architecturale, artistieke en historische erfgoed van Brescia. Of je nu een architectuurliefhebber, een geschiedenisliefhebber of een toevallige reiziger bent, de grandeur en schoonheid van de Duomo Nuovo zullen zeker een blijvende indruk achterlaten.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.
Koop cadeaubonnen