De Kathedraal van Chioggia, plaatselijk bekend als de Cattedrale di Santa Maria Assunta, is een historisch en spiritueel baken in het schilderachtige stadje Chioggia, Italië. Deze indrukwekkende kathedraal, de belangrijkste plaats van aanbidding in Chioggia, dient als de moederkerk van het lokale bisdom en staat als een getuigenis van het rijke religieuze en architectonische erfgoed van de stad.
De oorsprong van de Kathedraal van Chioggia gaat terug tot het begin van de 12e eeuw, na de verplaatsing van de bisschoppelijke zetel van Malamocco in 1110. De oorspronkelijke Romaanse kerk, gebouwd rond 1090, bevond zich nabij de Porta di Santa Maria, ten zuiden van de stad. Tragisch genoeg werd deze eerste structuur verwoest door een mysterieuze brand in de nacht tussen Kerstmis en Sint-Stefanusdag in 1623. De oorzaak van de brand blijft tot op de dag van vandaag onbekend.
Na de brand begon in 1624 de bouw van de huidige kathedraal. De beroemde architect Baldassare Longhena werd aangesteld om het nieuwe gebouw te ontwerpen. Longhena maakte een belangrijke wijziging door de oriëntatie van de middeleeuwse kerk om te keren, zodat de hoofdingang uitkwam op de belangrijkste doorgangsweg van de stad. Deze aanpassing vereiste dat het priesterkoor naar het oosten gericht was, wat leidde tot de unieke plaatsing van het hoogaltaar in het midden van het koor, waardoor de priester de Mis kon vieren met het gezicht naar de opkomende zon.
Het exterieur van de Kathedraal van Chioggia wordt gekenmerkt door zijn eenvoud, met zichtbare bakstenen die een rustieke charme uitstralen. De gevel onderscheidt zich door zijn zadeldakontwerp, met nissen waarin beelden van de patroonheiligen van de stad, Felix en Fortunatus, staan. Deze beelden werden gered uit het Heiligdom van de Madonna della Navicella, dat werd verwoest door Oostenrijkse troepen in het begin van de 19e eeuw. Boven de hoofdingang voegt een bas-reliëf van een Venetiaanse leeuw uit de late 15e eeuw een vleugje historische betekenis toe.
Naast de kathedraal, aan de linkerkant, ligt de Sagraeto, een voormalig kerkhof dat is omgevormd tot een openbare tuin versierd met sculpturen uit verschillende tijdperken. Onder deze sculpturen bevindt zich een bronzen beeld van een badende putto van Amleto Sartori, gemaakt in de 20e eeuw. De balustrade van de tuin, met uitzicht op het Perottolo-kanaal, bevat beelden waaronder een afbeelding van de Madonna en Kind uit het begin van de 18e eeuw.
Rechts van de kathedraal staat de indrukwekkende Romaanse campanile, een klokkentoren die een hoogte van 56 meter bereikt en wordt bekroond met een achthoekige koepel. De bouw van de campanile begon in 1347, na de instorting van de vorige toren. De klokkentoren herbergt zes klokken, gestemd in D majeur, met de grootste klok die een indrukwekkende 1300 kilogram weegt. Een bas-reliëf uit de 14e eeuw dat de Maagd Maria met het Christus Kind en de patroonheiligen afbeeldt, siert de ingang, terwijl de klok van de toren, geïnstalleerd in 1686, een diameter van meer dan vier meter heeft.
Het interieur van de Kathedraal van Chioggia is ontworpen in een Latijns kruisvormig patroon, met drie schepen gescheiden door pilasters in compositiestijl. De kathedraal beslaat 33 meter in breedte, 66 meter in lengte en 30 meter in hoogte. De zijbeuken herbergen zes altaren, elk versierd met opmerkelijke kunstwerken. Opvallende altaren zijn onder andere het Altaar van Johannes de Doper, met een schilderij van Francesco Rosa, en het Altaar van de Aartsengel Michaël, met een schilderij van Palma il Giovane.
Het halfronde priesterkoor wordt verlicht door twee grote gebogen ramen en is versierd met pilasters. Het hoogaltaar, vervaardigd door Alessandro Tremignon, is versierd met putti en inlegwerk met Marianistische scènes aan de ene kant en scènes ter ere van de patroonheiligen aan de andere kant. Het omringende koor, daterend uit de late 16e eeuw, kwam oorspronkelijk uit de Abdij van de Camaldolesi van Santa Maria Maddalena delle Cistercensi in Este en werd in 1691 naar de kathedraal verplaatst.
Links van het priesterkoor bevindt zich de kapel gewijd aan de patroonheiligen Felix en Fortunatus. De muren van de kapel zijn versierd met wapenschilden van adellijke families en een reeks schilderijen die het martelaarschap en de dood van de heiligen uitbeelden. Het altaar bevat een schilderij van Fra Massimo da Verona, en de zilveren urn eronder, ontworpen door Aristide Naccari, bevat de relieken van de twee martelaren. Een standbeeld van de heiligen, gemaakt door Luigi Tomaz in 1980, staat voor de kapel en wordt tijdens het patroonsfeest in processie gedragen.
Rechts van het priesterkoor bevindt zich de Kapel van het Heilig Sacrament, versierd in barokstijl met stucwerk van Gerolamo Gasperi. De kapel herbergt twee schilderijen van Michele Schiavon, die de Parabel van het Banket en de Ontmoeting van Jezus en de Kanaänitische Vrouw uitbeelden. Het altaar, ontworpen door Longhena, bevat een schilderij van het Laatste Avondmaal door Martino Tagier.
Toegankelijk vanuit de Kapel van het Heilig Sacrament, is de sacristie versierd met vier grote schilderijen, waaronder werken van Alvise Benfatti en Andrea Vicentino. Deze schilderijen, daterend uit de late 16e eeuw, kwamen oorspronkelijk uit het Heiligdom van de Madonna della Navicella.
In het midden van het schip, bevestigd aan een pilaar, staat de monumentale preekstoel, gemaakt in 1677 door Bartolomeo Cavalieri en Domenico Negri. De marmeren balustrade van de preekstoel is versierd met bas-reliëfs die scènes uit het leven van Christus uitbeelden, terwijl de baldakijn erboven is gemaakt van verguld koper, toegevoegd in 1682.
Het doopvont in barokstijl, gelegen aan het begin van de linker zijbeuk, werd aan het begin van de 18e eeuw gebouwd door Alvise Tagliapietre. De achtergrond achter het doopvont bevat een bas-reliëf van de Doop van Jezus, omlijst door beelden die de theologische deugden Geloof, Hoop en Liefde vertegenwoordigen.
In het centrale schip, op de eerste pilaar aan de linkerkant, bevindt zich een gedenkplaat ter ere van de jonge natuuronderzoeker en dichter Giuseppe Olivi. Deze plaat, ontworpen door Melchiorre Cesarotti, inspireerde opmerkelijke dichters zoals Ugo Foscolo en Giacomo Leopardi in hun werken.
Op de cantoria in de tegengevel staat het Callido pijporgel, later aangepast door Malvestio, Ruffatti en Zanin, als een getuigenis van het muzikale erfgoed van de kathedraal. Het orgel, met zijn mechanische transmissie, heeft twee klavieren van 58 noten en een pedaalbord van 30 noten, bestaande uit 1.617 pijpen en 30 registers. De houten kast in barokstijl, geschilderd om op marmer te lijken, wordt geflankeerd door Korinthische halfzuilen en bekroond met een driehoekig fronton.
De Kathedraal van Chioggia, met zijn rijke geschiedenis, architectonische schoonheid en artistieke schatten, is een must-see bestemming voor iedereen die de regio Veneto verkent. De serene sfeer en historische betekenis bieden een kijkje in het spirituele en culturele erfgoed van Chioggia
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.
Koop cadeaubonnen