Dortmund Centraal Station, lokaal bekend als Dortmund Hauptbahnhof, is een symbool van de rijke geschiedenis en moderne levendigheid van de stad. Als het belangrijkste treinstation in Dortmund, fungeert het als een druk knooppunt voor reizigers, met dagelijks ongeveer 130.000 passagiers die door zijn poorten gaan. Dit station is niet alleen een doorgangspunt, maar ook een herkenningspunt dat de geest van Dortmund belichaamt door historische betekenis te combineren met hedendaagse functionaliteit.
De oorsprong van Dortmund Centraal Station gaat terug tot 15 mei 1847, toen de Keulen-Minden Spoorwegmaatschappij (CME) het eerste station ten noorden van het stadscentrum opende. Slechts twee jaar later sloot de Bergisch-Märkische Spoorwegmaatschappij (BME) zich aan, en vestigde een eindstation dat Dortmund verbond met grote steden zoals Elberfeld (nu Wuppertal), Soest en het Ruhrgebied. Deze samenwerking markeerde het begin van Dortmund's prominente rol als spoorwegknooppunt.
In 1910 werd het oorspronkelijke station vervangen door een groot nieuw gebouw op de huidige locatie. Dit nieuwe station, ingehuldigd op 12 december 1910, was een van de grootste in het Duitse Rijk op dat moment. De naam Dortmund Hauptbahnhof werd officieel aangenomen op 1 oktober 1912. Helaas werden het station en een groot deel van Dortmund verwoest tijdens de Tweede Wereldoorlog, vooral tijdens een luchtaanval op 6 oktober 1944, die het station in puin legde.
Na de oorlog werd het station in 1952 herbouwd met een meer utilitair ontwerp. Ondanks zijn bescheiden uiterlijk, bevatte het nieuwe gebouw belangrijke glas-in-loodramen met motieven die scènes uit Dortmund's industriële verleden uitbeeldden. Deze ramen, die staalwerkers, een hoogovenarbeider, een brouwer en een bruggenbouwer toonden, werden later vervangen door replica's en de originelen werden verplaatst naar het Hattinger Industriemuseum Henrichshütte.
In de jaren 50 werd Dortmund Centraal Station ook de locatie van een tragisch ongeluk. Op 18 december 1954 veroorzaakte een verkeerd uitgelijnde wissel een botsing tussen twee treinen, wat resulteerde in 15 doden en 71 gewonden. Deze gebeurtenis blijft een somber hoofdstuk in de geschiedenis van het station.
Het einde van de 20e en het begin van de 21e eeuw zag verschillende ambitieuze plannen voor de transformatie van Dortmund Centraal Station. In 1997 werd een futuristisch Ufo-ontwerp voorgesteld, dat een complex van 80.000 vierkante meter met een 55 meter hoog gebouw omvatte. Dit plan werd echter uiteindelijk verlaten. Een ander voorstel, genaamd 3do, verscheen in het begin van de jaren 2000 en beloofde een grootschalige herontwikkeling met winkel- en entertainmentruimtes. Ondanks aanvankelijke enthousiasme mislukte ook dit project, waardoor het station behoefte had aan aanzienlijke investeringen.
Erkennend dat modernisering nodig was, werd in 2009 een uitgebreid renovatieplan gestart. De eerste fase richtte zich op het stationsgebouw en de operationele gebieden, die werden gestript en gerenoveerd. De bouwwerkzaamheden, voltooid in 2011, kostten in totaal 23 miljoen euro, met bijdragen van de federale overheid, de deelstaat Noordrijn-Westfalen en Deutsche Bahn.
In 2014 begonnen de inspanningen om het ondergrondse Stadtbahn-station, dat vier van Dortmund's acht lightrail-lijnen bedient, te upgraden. Dit project had tot doel de esthetische aantrekkingskracht van het station te verbeteren met metalen, artistiek ontworpen glazen oppervlakken en lichtgekleurde natuurstenen vloeren. De perrongebieden werden verbreed en extra paden naar de perrons werden gecreëerd, waardoor de doorstroming van passagiers en de toegankelijkheid werden verbeterd.
De meest significante fase van de transformatie van Dortmund Centraal Station begon in 2017. Dit meerjarige project richt zich op functionele verbeteringen, waaronder de installatie van liften en de uitbreiding van de passagetunnel van 9,5 meter naar 13,2 meter. De perrons en overkappingen worden opnieuw gebouwd en er worden nieuwe roltrappen en liften geïnstalleerd om barrièrevrije toegang te garanderen. Tactiele geleidesystemen en passagiersinformatieschermen worden ook toegevoegd.
Als onderdeel van de modernisering zal het station nieuwe verbindingsstructuren zien, waaronder een noordelijke passage met winkelruimtes en een nieuwe toegang tot de Stadtbahn. Het project omvat ook plannen voor een nieuw centraal busstation en een langeafstandsbusterminal, waardoor een uitgebreid vervoersknooppunt ontstaat. Deze upgrades zullen naar verwachting in 2024 voltooid zijn, met een totale investering van 107 miljoen euro van federale, deelstaat- en Deutsche Bahn-fondsen.
Dortmund Centraal Station is niet alleen een plek om een trein te nemen; het is een symbool van de veerkracht en vooruitstrevende geest van de stad. Van zijn bescheiden begin in de 19e eeuw tot zijn ambitieuze moderniseringsplannen, weerspiegelt het station de evolutie van Dortmund en zijn toewijding aan het bieden van een eersteklas reiservaring. Terwijl het station blijft transformeren, belooft het een vitaal onderdeel van het stedelijke landschap van Dortmund te blijven, reizigers van dichtbij en veraf met open armen te verwelkomen.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.
Koop cadeaubonnen