De Stadtbahn Dortmund, lokaal bekend als Stadtbahn Dortmund, is een fascinerend en efficiënt stedelijk transportsysteem dat de bruisende stad Dortmund in Noordrijn-Westfalen, Duitsland, bedient. Dit uitgebreide netwerk, dat deel uitmaakt van het grotere Stadtbahn Rhein-Ruhr-systeem, wordt beheerd door de Dortmunder Stadtwerke (DSW21) en biedt een naadloze mix van moderniteit en historische charme, waardoor het een essentieel onderdeel is van het openbaar vervoerslandschap van de stad.
De oorsprong van de Stadtbahn Dortmund gaat terug tot het midden van de 20e eeuw. Het systeem begon officieel met de exploitatie op 15 mei 1976, met een 4,1 kilometer lange sneltramsectie tussen Kirchderne en Grevel, aanvankelijk bediend door tramlijn 2, die later evolueerde tot de U42-lijn. De basis voor dit moderne transportsysteem werd echter veel eerder gelegd. Al op 30 april 1959 werd een sectie van Markgrafenstraße naar Hacheney ingehuldigd als een ongelijkvloerse sneltram, waarmee de basis werd gelegd voor de toekomstige Stadtbahn.
In 1967 opende Dortmund zijn eerste ondergrondse station, Westfalenhalle, dat destijds een bescheiden tramhalte was. Deze ontwikkeling maakte deel uit van een breder plan om het tramnetwerk uit te breiden, met de focus op de belangrijkste wegassen die waren ontstaan in de naoorlogse periode. Het eerste grote tunnelsegment, gelegen in het district Hörde, begon met de exploitatie op 27 mei 1983 en werd aanvankelijk gebruikt door tramlijnen 401 en 406 tot de officiële lancering van de Stadtbahn op 2 juni 1984, met de U41-lijn.
Het Stadtbahn-netwerk van Dortmund beslaat 75 kilometer, waarvan 20,5 kilometer door tunnels loopt. Het systeem bestaat uit acht lijnen met in totaal 125 stations, waarvan er 98 bovengronds en 27 ondergronds zijn. Het netwerk is georganiseerd in drie hoofdassen die elkaar in het stadscentrum kruisen en een driehoekig patroon vormen. De belangrijkste knooppunten zijn Kampstraße, Reinoldikirche en Stadtgarten, waarvan de laatste ook het bedieningscentrum huisvest.
De meest recente toevoeging aan het netwerk is de Oost-West-lijn, ook bekend als Hoofdas III, die officieel in gebruik werd genomen op 27 april 2008, ter vervanging van de voormalige tramlijnen 403 en 404. Deze route wordt bediend door de moderne NGT8 Stadtbahn-voertuigen, die een soepele en comfortabele rit voor de passagiers bieden.
De Stadtbahn Dortmund exploiteert acht hoofdlijnen die dagelijks rijden, waardoor een uitgebreide dekking van de stad en haar voorsteden wordt gegarandeerd. Deze lijnen zijn:
Bovendien zijn er twee aanvullende lijnen, U45 en U46, die tijdens evenementen in het Westfalenstadion of de Westfalenhallen extra capaciteit bieden om de toestroom van passagiers op te vangen.
De treinen rijden over het algemeen om de 10 minuten, met een 20-minuteninterval voor de Brambauer-route. 's Avonds en op zondagen wordt de frequentie teruggebracht tot 15 minuten, met de Brambauer-route die elke 30 minuten rijdt. Bij speciale gelegenheden, zoals voetbalwedstrijden van Borussia Dortmund, wordt de frequentie verhoogd tot elke 5 minuten, zodat fans gemakkelijk van en naar het stadion kunnen reizen.
Een van de unieke aspecten van de Stadtbahn Dortmund is de niet-passagiersroute die de stations Hafen en Insterburger Straße op de U47-lijn verbindt met het DSW-depot in Dorstfeld. Deze route, die sinds 1993 in gebruik is, was aanvankelijk bedoeld om aan te sluiten op de S-Bahn-lijn S2 van de Deutsche Bahn voor de levering van spoorvoertuigen en bouwmaterialen.
Een ander interessant kenmerk is de historische exploitatie van vintage trams, die tot 26 april 2008 op het tram- en Stadtbahn-netwerk van de stad plaatsvond. Deze nostalgische ritten, georganiseerd door de Historische Vereniging van de Dortmunder Stadtwerke AG, boden een charmante blik op het verleden, waarbij de laatste van deze voertuigen nu zijn ondergebracht in het Dortmund Transport Museum.
De Stadtbahn Dortmund is voortdurend in ontwikkeling om aan de behoeften van haar passagiers te voldoen. In december 2013 kondigde DSW21 een uitgebreid moderniseringsplan aan voor alle hoogvloer-voertuigen, waarbij het renovatieproces in 2021 zou beginnen. Bovendien werden 20 tot 26 nieuwe hoogvloer-voertuigen besteld, waarvan de eerste van deze nieuwe B80D-voertuigen eind 2022 arriveerden. Deze nieuwe treinen zijn uitgerust met een knielmechanisme dat de vloer met drie centimeter verlaagt, waardoor een barrièrevrije toegang voor alle passagiers wordt gegarandeerd.
De modernisering van de bestaande vloot zal naar verwachting in 2031 zijn voltooid, zodat de Stadtbahn Dortmund nog jaren een state-of-the-art transportsysteem blijft.
De Stadtbahn Dortmund is meer dan alleen een vervoermiddel; het is een essentieel onderdeel van het stadsweefsel, dat mensen en plaatsen efficiënt en stijlvol met elkaar verbindt. Of je nu een dagelijkse pendelaar bent of een nieuwsgierige toerist, de Stadtbahn biedt een handige en plezierige manier om Dortmund te verkennen. Met zijn rijke geschiedenis, uitgebreide netwerk en voortdurende moderniseringsinspanningen, is de Stadtbahn Dortmund klaar om de stad met onderscheiding te blijven bedienen, waardoor het een onmisbare ervaring is voor iedereen die deze levendige Duitse metropool bezoekt.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.
Koop cadeaubonnen