In het hart van Kortrijk, België, bevindt zich een verborgen parel van middeleeuwse architectuur en historische betekenis: de Gravenkapel. Gelegen aan het uiteinde van de Onze-Lieve-Vrouwekerk, is deze prachtige kapel een toonbeeld van de pracht en vroomheid van de Middeleeuwen, en nodigt bezoekers uit om terug in de tijd te stappen en de rijke erfenis te verkennen.
De Gravenkapel werd in de 14e eeuw in opdracht van Lodewijk II van Vlaanderen, ook bekend als Lodewijk van Male, gebouwd. Rond 1374 voltooid, werd de kapel gewijd aan Sint-Catharina, wat de toewijding van de graaf aan deze heilige weerspiegelde, wiens feestdag samenviel met zijn verjaardag op 25 november. De kapel was bedoeld als persoonlijk mausoleum van Lodewijk, een plek van eeuwige rust en aanbidding.
In een charter van 30 mei 1374 maakte Lodewijk voorzieningen voor het onderhoud van de kapel, waardoor deze goed ondersteund zou worden door kapelaans en voorzien van de nodige religieuze artefacten. De totale kosten van deze schenking bedroegen 410 Parijse ponden, samen met 2,5 mud rogge om in brood om te zetten. Ondanks zijn bedoelingen werd Lodewijk van Male uiteindelijk in 1384 begraven in Rijsel, naast zijn vrouw Margaretha van Brabant.
De Gravenkapel is een schitterend voorbeeld van flamboyante gotische architectuur, gekenmerkt door majestueuze lijnen en ingewikkelde details. Het ontwerp van de kapel volgt een parallellogramvorm, meet 23 meter bij 10 meter, en eindigt in een oostelijke apsis versierd met drie grote ramen, elk verdeeld in drie lichten. De zuidelijke gevel heeft vier ramen, waarbij het voorlaatste aanzienlijk groter is. Men denkt dat het graf van Lodewijk II voor dit raam in het midden van de kapel zou worden opgericht.
Aan de noordzijde vormt een reeks halve ramen een delicate afscheiding boven de traveeën die de kapel scheiden van de omgang van het koor. Nissen langs de muren dienden oorspronkelijk als zitplaatsen voor het hof van de graaf tijdens grote ceremonies, versierd met wandtapijten en kussens. De tribune van de graaf en gravin, boven de sacristie aan de westelijke gevel, bood een privé-uitzicht via twee deuropeningen naar de kapel. Een traliewerkvenster op dezelfde hoogte, bekend als de jubé, stelde de zangers van de kapel in staat om ongezien te observeren.
De buitenkant van de kapel is gebouwd van Doornikse steen, met ingewikkelde maaswerk, pinakels, waterspuwers en galerijen gemaakt van Baeleghem steen. Het metselwerk bestaat voornamelijk uit lokale bakstenen, wat de vaardigheid van de beste metselaars en kunstenaars van die tijd toont.
Hoewel Lodewijk van Male van plan was begraven te worden in de Gravenkapel, vond zijn laatste rustplaats plaats in de Sint-Pieterskerk in Rijsel. Zijn graf, samen met die van zijn vrouw en dochter, Margaretha III van Vlaanderen, was een prachtig bouwwerk dat de Franse Revolutie overleefde en later werd verplaatst naar het Museum voor Schone Kunsten in Dijon. Het graf verdween rond 1830, maar de nalatenschap leeft voort door gedetailleerde beschrijvingen in historische teksten.
De nissen van de Gravenkapel waren ooit versierd met portretten van de graven van Vlaanderen, waardoor een visuele geschiedenisles binnen de muren ontstond. De eerste serie, geschilderd door Jan van Hasselt, toonde de afstamming van Liederic de Buc tot Lodewijk van Male. Latere portretten, waaronder die van Melchior Broederlam in 1407, zetten de traditie voort tot aan Karel V. Deze collectie effigieën biedt een boeiende blik op het adellijke erfgoed van de regio.
Een van de meest opmerkelijke kenmerken van de kapel is het standbeeld van Sint-Catharina, gemaakt door André Beauneveu uit wit marmer. Met een hoogte van 1,6 meter straalt het beeld een geïdealiseerde elegantie uit, met Sint-Catharina die een zwaard in haar rechterhand houdt en een wiel in haar linkerhand, wat haar martelaarschap symboliseert. Het figuur van keizer Maximin, dat sophisterij, corruptie en vervolging belichaamt, ligt verslagen aan haar voeten.
De eenenvijftig nissen van de kapel zijn versierd met ingewikkeld gesculpteerde spandrillen, in totaal 102 stukken van voortreffelijk vakmanschap. Deze sculpturen tonen een verscheidenheid aan scènes, van religieuze figuren zoals God de Vader en de Maagd Maria tot mythische wezens zoals de eenhoorn en de leeuw. Andere gravures illustreren scènes van toernooien, legendes van heiligen en zelfs grillige grotesken, allemaal toegeschreven aan de beroemde beeldhouwer André Beauneveu.
De drie apsisramen van de Gravenkapel zijn versierd met levendig glas-in-lood, met afbeeldingen van Christus, de Maagd Maria en heiligen die belangrijk zijn voor de geschiedenis van Vlaanderen. De overige ramen tonen ingewikkelde bladontwerpen en de wapenschilden van de graven en hun gebieden. Het oculus boven de Laatste Oordeel-scène draagt het embleem van de Heilige Drie-eenheid en de woorden van de Apostolische Geloofsbelijdenis, wat bijdraagt aan de artistieke en spirituele sfeer van de kapel.
Samenvattend is de Gravenkapel in Kortrijk niet zomaar een kapel; het is een schatkamer van geschiedenis, kunst en devotie. De muren fluisteren verhalen van middeleeuws Vlaanderen, en nodigen bezoekers uit om zich onder te dompelen in de erfenis van de graven en de blijvende schoonheid van gotische architectuur. Een bezoek aan dit prinselijke gebouw is een reis door de tijd, die een diepe verbinding met het verleden biedt en een groter waardering voor de kunst en vroomheid van een lang vervlogen tijdperk.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.
Koop cadeaubonnen