De Stadtpfarrkirche Steyr, gewijd aan Sint Egidius en Sint Koloman, is een prachtig voorbeeld van gotische architectuur en religieus erfgoed in het pittoreske stadje Steyr, Oostenrijk. Deze rooms-katholieke parochiekerk, met haar hoge torenspits en gedetailleerde ontwerpen, is niet alleen het belangrijkste heilige gebouw in Steyr, maar ook een symbool van de rijke geschiedenis en culturele evolutie van de stad.
De oorsprong van de Stadtpfarrkirche Steyr gaat terug tot rond 1100, met de eerste gedocumenteerde vermelding in 1275 tijdens een eigendomsgeschil. De kerk leed aanzienlijke schade tijdens een stadsbrand in 1303, maar werd rond dezelfde tijd tot parochiekerk verheven, wat wijst op haar groeiende belang binnen de gemeenschap.
In de 15e eeuw beleefde Steyr een economische bloei, wat leidde tot een snel groeiende bevolking en de behoefte aan een grotere kerk. De beroemde Weense meesterbouwer Hans Puchsbaum werd in 1443 aangesteld om de bouw van een nieuwe, grotere kerk in laatgotische stijl te leiden. Onder zijn leiding werd de ruwe constructie van het koor voltooid, en na zijn dood nam Laurenz Spenning het over in 1456, waarbij hij de gewelven en de aanvankelijk niet geplande toren toevoegde.
De bouw kende vele uitdagingen, waaronder beschuldigingen van verduistering tegen Mert Kranschach in 1482, waarna Wolfgang Tenk van de Admont-bouwloge het overnam. De kerk werd pas in 1522 voltooid, 79 jaar na de start van de bouw van het koor. Helaas brak datzelfde jaar opnieuw een verwoestende brand uit, die veel van de onafgewerkte kerk verwoestte.
In de tweede helft van de 16e eeuw kende de kerk een korte periode van protestantse invloed, met evangelische predikers op de kansel. Tegen het einde van de 17e eeuw begonnen benedictijner monniken van de abdij van Garsten met het barokiseren van de kerk, waarbij elementen zoals een gestuct westelijk gedeelte in 1630 en nieuwe kerkbanken in 1655 werden toegevoegd. Het hoogaltaar schilderij door Carl Ritter von Reslfeld werd in 1688 toegevoegd. De 19e eeuw zag een terugkeer naar gotische invloeden onder leiding van Adalbert Stifter, die toezicht hield op de verwijdering van barokke elementen om het oorspronkelijke gotische karakter van de kerk te herstellen.
Bij binnenkomst in de Stadtpfarrkirche Steyr word je begroet door de donkere vestibule, die zich opent naar het grote, uitgestrekte gotische interieur. De architectonische en artistieke rijkdom van de kerk wordt onmiddellijk duidelijk, met het ontwerp van het altaargebied door Hans Puchsbaum dat bijzonder indrukwekkend is.
De kerk is een driebeukige hallenkerk met bijna even brede zijbeuken en geen transept. Het vier traveeën lange schip, met een westelijke galerijtravee in het middenschip, is voorzien van een spits tongewelf, terwijl de zijbeuken kruisgewelven hebben. Het schip gaat naadloos over in het driebeukige, drie traveeën lange koor, versierd met een rijk netgewelf. De koorafsluitingen zijn uitgevoerd met een 5/8 afsluiting in het middenschip en een 3/8 afsluiting in de zijbeuken. Doorlopende bundelpijlers met beeldconsole ondersteunen de gewelven van het gebouw.
De 80 meter hoge zeshoekige noordtoren, die het schip en het koor verbindt, heeft een neogotische spits en rijst op uit een stergewelfd torenhal. De rijke getrapte steunberen van het koor vormen een statisch kader. De dwarse westelijke structuur herbergt de brede doorgangshal, gebouwd in 1522, van waaruit twee ingangsdeuren leiden naar de kerkruimte met de orgelgalerij op de bovenverdieping. De ingangsdeuren worden omlijst door gordelbogen ingeschreven in ronde bogen. In de twee westelijke traveeën van de noordelijke zijbeuk ondersteunen consoles een galerij.
Aan de noordzijde van de kerk, aan de Pfarrgasse, ligt een vijfzijdige vestibule met een dubbel portaal met een netgewelfd baldakijnportiek. De rijk geprofileerde spitsboogportalen worden omlijst door gordelboog deurkozijnen. Boven het linkerportaal bevindt zich een timpaanreliëf uit circa 1526, dat de dood en kroning van Maria uitbeeldt. De ruimte boven het rechterportaal is leeg. In de met baldakijnen bekroonde nissen staan zandstenen figuren van Sint Agnes, Sint Jacobus en Sint Dorothea, toegeschreven aan de Meester van Großlobming rond 1410. De figuur van Sint Jan is een neogotisch werk van Franz Erler uit 1900. Extra ingangen worden gevormd door twee gotische zuidelijke deuren, waarvan er één zich bevindt in een netgewelfd vestibule en de andere leidt naar het koor met zijn eigen vestibule.
De Stadtpfarrkirche Steyr is een schatkamer van artistieke rijkdommen, van de opmerkelijke glas-in-loodramen en het rijkelijk versierde sacramentshuis tot de waardevolle smeedijzeren werken en het doopvont. Het altaar, de preekstoel, de zijaltaren en de pijlerbeelden dateren uit de periode van regotisering tussen 1854 en 1857, ontworpen en uitgevoerd door kunstenaars zoals Engelbert Westreicher.
Het neogotische hoogaltaar door Fidelis Schönlaub uit München werd ingewijd in 1856. Het nieuwe altaarontwerp incorporeerde het gotische sacramentshuis aan de linkerkant van de centrale apsis, opvallend door de deur versierd met zes verschillende opengewerkte wervelpatronen. Aan de overkant staat de priesterbank met een gotisch baldakijn. De westelijke galerij herbergde een orgel gebouwd door Franz Xaver Krismann, waarop Anton Bruckner ook speelde. In de linker zijbeuk siert een schilderij van Sint Sebastiaan door Carl Ritter von Reslfeld de achterwand. Boven de doopkapel hangt een altaarstuk van dezelfde kunstenaar, dat de Aanbidding der Wijzen uitbeeldt. Het middelpunt van de doopkapel in de torenhal is het doopvont, gemaakt van tinnen platen over een houten kern met reliëf en rijke ornamentatie. De sacristiedeur, daterend uit 1470, is een werk uit Neurenberg met het stadswapen met de keizerlijke adelaar en gekroonde leeuw.
Een uniek kenmerk is het laatbarokke ijzeren zonnebloemepitaaf, dat oorspronkelijk in de westelijke crypte stond en de slachtoffers van de pokkenepidemie van 1703 herdenkt.
Het eerste grote orgel van de kerk, gebouwd door Hans Lauss in 1478, bleef tot de brand van 1522. Zijn opvolger, gemaakt door de keizerlijke orgelbouwer Jacob in 1544, onderging verschillende wijzigingen voordat het werd vervangen door het orgel van Franz Xaver Krismann in 1774-1778. Het huidige orgel, vervaardigd door J. Pircher uit Steinach/Brenner in 1962, bevat de pijpen en de neogotische kast van zijn voorganger, die een reconstructie was door Mauracher in 1893 van het barokke Krismann-orgel.
Samenvattend is de Stadtpfarrkirche Steyr niet alleen een plaats van aanbidding; het is een levend museum van gotische architectuur en religieuze kunst, dat de historische en culturele reis van de stad weerspiegelt. Haar torenhoge spits en ingewikkelde ontwerpen blijven ontzag en eerbied inspireren, waardoor het een onmisbare bestemming is voor bezoekers van Steyr.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.
Koop cadeaubonnen