St. Johannis, plaatselijk bekend als de St.-Johannis-Kirche, is een prachtige parel in het betoverende stadje Wernigerode, Sachsen-Anhalt, Duitsland. Deze sfeervolle kerk, met zijn rijke geschiedenis en architectonische pracht, is een getuigenis van het levendige verleden van de stad. Of je nu een geschiedenisliefhebber, een architectuurliefhebber of gewoon een nieuwsgierige reiziger bent, St. Johannis biedt een boeiende reis door de tijd.
St. Johannis is de oudste bewaard gebleven kerk in Wernigerode, met zijn romaanse wortels die teruggaan tot de voltooiing in 1279. De eerste bouwfase omvatte de Westtoren en het zuidelijke transept, die opmerkelijk goed de tand des tijds hebben doorstaan. De kerk werd ingewijd door bisschop Volrad van Halberstadt, wat zijn betekenis in het kerkelijke landschap van die tijd markeert.
In de 15e eeuw werd het romaanse schip omgevormd tot een driebeukige hallenkerk, een project dat in 1497 werd voltooid. Deze transformatie bracht een nieuwe dimensie aan het architectonische karakter van de kerk, waarbij de oorspronkelijke romaanse elementen werden vermengd met de grandeur van gotisch ontwerp. De 19e eeuw zag uitgebreide restauraties, waaronder de vernieuwing van het zuidportaal in 1864/65 en de verwijdering van galerijen en zitplaatsen uit de baroktijd. De ramen werden vergroot en extra dakkapellen werden toegevoegd, wat de verlichting en esthetische aantrekkingskracht van de kerk verbeterde.
Als je St. Johannis binnenstapt, word je begroet door een schat aan artistieke en architectonische wonderen. Het interieur van de kerk werd eind 19e eeuw opnieuw vormgegeven door de lokale houtsnijder Gustav Kuntzsch. Kuntzsch's vakmanschap is te zien in het ingewikkelde plafond, de zijbeukpanelen, de zitplaatsen en de westelijke galerij, die de nieuwe orgel herbergt. Deze neogotische restauratie werd in 1885 voltooid en voegde een vleugje elegantie en eerbied toe aan de heilige ruimte.
Een van de meest opvallende kenmerken van de kerk is het rijkelijk versierde vijfdelige altaarstuk, gemaakt in 1415. Het altaarstuk, een meesterwerk van middeleeuwse kunst, schittert met gouden tinten en ingewikkelde gravures. Het centrale paneel van de feestzijde (tweede transformatie, volledig geopend) toont Maria als de Koningin van de Hemel, die het Christuskind vasthoudt, omringd door vier muzikale engelen en extra engelen met palmtakken. Naast Maria staan beeldjes van Catharina en Barbara (boven) en Petrus en Johannes de Doper (onder). De zijvleugels tonen scènes uit het leven van Jezus, waaronder de Annunciatie, de Geboorte, de Aanbidding door de Wijzen, de Kindertijd, de Doop, de Intocht in Jeruzalem, de Passie en het Laatste Avondmaal.
De zondagse zijde van het altaarstuk (eerste transformatie, half geopend) bevat vier paneelschilderingen die scènes uit het leven van Maria illustreren: de geboorte van Jezus, zijn presentatie in de tempel, de aanbidding door de Wijzen en de dood van Maria in aanwezigheid van de apostelen, gevolgd door haar tenhemelopneming. De gesloten vleugels aan de weekzijde tonen de Annunciatie en de Aanbidding door de Wijzen. Het retabel wordt bekroond door gevelvormige opzetstukken, versierd met reliëfs van vrouwelijke heiligen afgebeeld als halffiguren met hun attributen: Barbara met de toren, Maria Magdalena met de zalfpot, een koninklijke kerkpatrones, Catharina met het zwaard en het wiel, Maria met het Christuskind, Apollonia met een tang en een tand, Dorothea met de mand, Ursula met de pijl en een onbekende heilige met een mogelijke maan- of zongezicht. Deze heiligen worden omlijst door twee ridders met schilden, wat een ridderlijk tintje aan het heilige ensemble toevoegt.
De preekstoel, daterend uit circa 1600/15, staat als een getuigenis van de blijvende erfenis van de kerk. Een beeld van Johannes de Doper met een kruis en een boek, daterend uit circa 1500, siert de zuidmuur van het koor. Het achthoekige doopvont bij de ingang van het koor, versierd met portretten van Martin Luther en Georg Aemilius, de superintendent van het graafschap Wernigerode, dateert uit 1569 en voegt een persoonlijk tintje toe aan het historische verhaal van de kerk.
In 2016 kreeg het koorgebied tien nieuw ontworpen ramen op basis van ontwerpen van Günter Grohs, uitgevoerd door de glaswerkplaatsen F. Schneemelcher in Quedlinburg. Deze moderne toevoegingen passen naadloos in het historische weefsel van de kerk, waardoor een harmonieuze dialoog tussen verleden en heden ontstaat.
St. Johannis herbergt ook een opmerkelijk orgel, voor het eerst genoemd in 1568. Het huidige instrument, vervaardigd door Friedrich Ladegast, werd tijdens de neogotische renovatie in de late 19e eeuw geïnstalleerd. De orgelkast, ontworpen door Carl Frühling en gemaakt door Gustav Kuntzsch, vult de architectonische stijl van de kerk aan. Dit orgel is het enige overgebleven voorbeeld van de drie Ladegast-orgels die ooit in Wernigerode stonden, waardoor het een gekoesterd deel van het muzikale erfgoed van de kerk is.
Samenvattend is St. Johannis niet zomaar een kerk; het is een levend museum van kunst, geschiedenis en spiritualiteit. De muren fluisteren verhalen van eeuwen geleden en nodigen bezoekers uit om te verkennen en te reflecteren. Of je nu wordt aangetrokken door de architectonische schoonheid, de historische betekenis of de serene sfeer, St. Johannis in Wernigerode belooft een onvergetelijke ervaring. Dus neem even de tijd om binnen te stappen, adem de geschiedenis in en laat je inspireren door de geest van deze oude kerk.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.
Koop cadeaubonnen