In het hart van Benevento, Italië, staat een indrukwekkend voorbeeld van Lombardische architectuur en middeleeuwse geschiedenis: het monumentale complex van Santa Sofía, lokaal bekend als Complesso monumentale di Santa Sofia. Dit adembenemende complex, dat uitkijkt op het serene Piazza Santa Sofia, is een fascinerende mix van oude kunst en historische betekenis. Het bestaat uit de kerk, een prominente klokkentoren, het voormalige klooster met zijn betoverende kloostergang en een centrale fontein die een vleugje rust aan het geheel toevoegt.
Het monumentale complex van Santa Sofía werd opgebouwd rond de kerk, die werd gesticht door Lombardische hertog Arechi II rond 760 na Christus. Na de nederlaag van Desiderius door Karel de Grote in 774, werd de kerk het nationale heiligdom van de Lombarden, die hun toevlucht hadden gezocht in het Hertogdom Benevento. In deze periode werd de kerk gewijd aan de Heilige Sophia, met een bijbehorende schenking van Arechi, die ook een Benedictijns nonnenklooster stichtte dat tegen de 12e eeuw uitgroeide tot een van de belangrijkste kloosters van Zuid-Italië.
Onder leiding van Abt Johannes IV de Grammatica onderging het klooster zijn eerste belangrijke wijzigingen. Een Romaanse klokkentoren werd toegevoegd aan de linkerkant van de gevel, en een portiek, ondersteund door vier zuilen, werd voor de ingang gebouwd, versierd met een bas-reliëf dat nu in het timpaan boven de deur te vinden is.
De Benedictijnen verlieten het klooster in 1595, en de kerk leed ernstige schade tijdens de aardbevingen van 5 juni 1688 en 14 maart 1702. Deze natuurrampen leidden tot de instorting van de middeleeuwse toevoegingen en de oorspronkelijke koepel. Kardinaal Orsini, de toekomstige paus Benedictus XIII, gaf opdracht tot de reconstructie van de kerk in barokstijl, waarbij het stervormige plan werd omgevormd tot een cirkelvormig plan, twee zijaltaren werden toegevoegd en het uiterlijk van het koor, de gevel en de pilaren werd veranderd. Helaas leidde deze renovatie ook tot de bijna totale vernietiging van de oorspronkelijke fresco's van de kerk, waarbij slechts enkele fragmenten overbleven die scènes uit het leven van Christus en de Maagd Maria uitbeelden.
De kerk van Santa Sofía heeft een uniek centraal plan: zes zuilen die zijn gerangschikt op de hoeken van een zeshoek, verbonden door bogen die de koepel ondersteunen. Deze binnenste zeshoek wordt omringd door een tienhoekige ring met acht pilaren en twee zuilen die de ingang flankeren. De muren zelf zijn een wonder, met het gebied rond de drie apsissen dat een cirkelvorm vormt, terwijl de centrale en voorste delen van de muren een deel van een ster vormen, onderbroken door de ingang, met vier nissen die in de hoeken zijn uitgehouwen. De gevel, opnieuw ontworpen tijdens de 18e-eeuwse restauratie, heeft gebogen frontons.
Ondanks het verlies van vele oorspronkelijke fresco's, kunnen bezoekers nog steeds de overgebleven levendige fragmenten bewonderen in de twee zijapsissen, waaronder scènes zoals de Aankondiging aan Zacharias, Zacharias met stomheid geslagen, de Aankondiging en het Bezoek aan de Maagd.
Het aangrenzende klooster, gebouwd tussen 1141 en 1177 door Abt Johannes IV, bevat elementen van de oorspronkelijke 8e-eeuwse structuur die werd vernietigd bij de aardbeving van 986. De kloostergang, met zijn Romaans-Campanische structuur verrijkt door Arabische invloeden, is het meest opvallende kenmerk. Deze vierkante kloostergang bestaat uit vijftien quadrifores en een trifora, wat een opvallend visueel effect creëert op de zuidelijke hoek waar het een uitstekende hoek vormt om de kerk te huisvesten. In het midden van de tuin dient een uitgeholde kapiteel als een put.
De openingen van de kloostergang zijn versierd met 47 zuilen van graniet, kalksteen en albast, elk met zijn unieke kenmerken. Deze zuilen, rustend op 50 cm hoge bases, tonen de creatieve en originele geest van de periode, met rijkelijk gesneden kapitelen en pulvinis met ingewikkelde ontwerpen zoals loofwerk, allegorieën en profielen van menselijke en dierlijke figuren vastgelegd in momenten van vitaliteit en kracht. De bogen van de openingen, met hun verlaagde Moorse stijlcurves, ondersteunen het bovenste terras, dat een schilderachtige wandelroute biedt met uitzicht op de kamers van het klooster, die door de eeuwen heen verschillende restauraties en moderniseringen hebben ondergaan.
Onder de bescherming van Arechi II en zijn vrouw Adelperga, die de studies van Paulus Diaconus ondersteunden, bloeide het klooster als een centrum van doctrinaire debatten en humanistisch onderzoek. Tegen de 11e eeuw was het een centrum van wetenschappelijke activiteit geworden, met 32 doctoren in de vrije kunsten. Het Scriptorium van Santa Sofía ontwikkelde ook het beroemde Beneventaanse schrift, afgeleid van Lombardische karakters en gebruikt in manuscripten en documenten in Zuid-Italië, Dalmatië en de Tremitische Eilanden tot de 13e eeuw.
De oorspronkelijke klokkentoren, gebouwd door Abt Gregorius II tussen 1038 en 1056 tijdens het prinsdom van Pandulf III van Benevento, beschermde het graf van Arechi II. Een oude inscriptie in Lombardische karakters op een plaquette ingebed in de westelijke muur van de huidige klokkentoren herdenkt de bouw ervan. Deze eerste klokkentoren stortte in bij de aardbeving van 1688, en een nieuwe werd in 1703 binnen de muren van het klooster gebouwd. Binnenin de klokkentoren bevindt zich een plaquette uit 1703, voorheen weergegeven op de zuidelijke buitenmuur, met een inscriptie die de wederopbouw onder kardinaal Orsini markeert.
In 1915 ontsnapte de klokkentoren ternauwernood aan sloop door het gemeentebestuur, dat het als een onnodige belemmering beschouwde in plaats van een waardevol kunstwerk. Het werd gered dankzij de inspanningen van Corrado Ricci, die een beroep deed op het relevante ministerie om de vernietiging ervan te voorkomen. In 1936 werden twee kaarten, gemaakt door beeldhouwer Michelangelo Parlato, op de muren van de klokkentoren geplaatst, wat de historische betekenis ervan verder bevestigde.
Vandaag de dag staat het monumentale complex van Santa Sofía als een getuigenis van de veerkracht en het culturele erfgoed van Benevento. De architectonische pracht en historische diepgang maken het tot een essentiële bestemming voor iedereen die de rijke geschiedenis van Italië wil verkennen. Of je nu een liefhebber bent van architectuur, een geschiedenisfanaat of gewoon een nieuwsgierige reiziger, het monumentale complex van Santa Sofía belooft een reis door de tijd die je in verwondering zal achterlaten over zijn blijvende schoonheid en betekenis.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.
Koop cadeaubonnen