Gelegen in het pittoreske stadje Bitonto in Italië, is het Museo archeologico della Fondazione De Palo-Ungaro, ook wel lokaal bekend als het Museo archeologico di Bitonto, een schatkamer van oude geschiedenis en cultuur. Dit boeiende museum werd in 2000 opgericht dankzij de inspanningen van Teresa De Palo-Ungaro, die een ruimte voor ogen had waar het rijke archeologische erfgoed van Bitonto bewaard en tentoongesteld kon worden.
Het Museo archeologico della Fondazione De Palo-Ungaro ontstond uit een passie voor geschiedenis en de wens om de oude beschaving van de Peucetiërs met de wereld te delen. Teresa De Palo-Ungaro richtte in de jaren '90 het museum op om een speciale plek te bieden voor de artefacten die in de omgeving van Bitonto werden opgegraven. Het museum toont voornamelijk vondsten uit de Peucetische en Romeinse periodes, en biedt een unieke kijk op het leven en de gebruiken van deze oude volkeren.
De indeling van het museum is zorgvuldig georganiseerd in drie hoofdruimtes, elk met een eigen reis door de tijd. De tentoonstellingen richten zich vooral op de begrafenispraktijken en grafgiften van de Peucetische beschaving, daterend van de 6e tot de 3e eeuw v.Chr. De Peucetiërs, net als de oude Grieken, geloofden in een hiernamaals en hun begrafenisgebruiken omvatten het plaatsen van verschillende voorwerpen bij de overledene om hen te vergezellen op hun reis naar het hiernamaals.
Speurtochten in Bitonto
Ontdek Bitonto met de digitale speurtocht van myCityHunt! Los puzzels op, beheers teamtaken en verken Bitonto op een spannende en interactieve manier!
In de eerste kamer komen bezoekers enkele van de oudste artefacten in de collectie van het museum tegen, daterend uit de eerste helft van de 6e eeuw v.Chr. Hoogtepunten zijn onder andere een Korinthische helm, een speerpunt en een geometrisch versierde cantaroïde vaas. De kamer bevat ook het graf van huishoudelijke vazen uit de 5e eeuw v.Chr., met een verscheidenheid aan zwartgeglazuurd aardewerk, een kolomkrater versierd met banden, fibulae en nog een speerpunt.
Een van de meest intrigerende tentoonstellingen in deze kamer is het graf van de schildpad, daterend uit de 3e eeuw v.Chr. Deze begrafenis omvat een bijna monochrome verzameling, met onder andere een rhyton in de vorm van een schildpadkop, een krater met maskerdecoraties, een kylix, een skyphos en andere huishoudelijke vazen. De minder versierde aard van deze artefacten wordt toegeschreven aan de economische achteruitgang van Taranto, een belangrijk centrum voor Apulisch aardewerk in die tijd. De positie van de overledene evolueerde ook, met het bovenlichaam liggend en alleen de benen gebogen.
De eerste kamer herbergt ook een rijke verzameling artefacten uit de 4e eeuw v.Chr., waaronder een vrouwelijke begrafenis met zwartgeglazuurd en roodfigurig aardewerk, Gnathia-stijl vazen en verschillende drinkvaten. Een andere opmerkelijke begrafenis uit de tweede helft van de 4e eeuw v.Chr. bevat een driepoot, een ijzeren mes, een bundel loden spiesen, een bronzen riem en een rasp. De keramische vondsten omvatten twee pelikes, een geschilderd door de Montpellier-schilder, een kolomkrater en andere drinkvaten.
De tweede kamer herbergt de opmerkelijke vondsten uit het enige half-kamergraf dat in de omgeving van Bitonto is ontdekt, daterend uit de 4e eeuw v.Chr. Dit graf bevat een verfijnd symposiumset met verschillende vaten zoals oinochoai, rhyta, skyphoi en kantharoi, evenals een patera, een verfijnd visbord toegeschreven aan de Karlsruhe-schilder en andere vormen. Metalen voorwerpen omvatten een driepoot, spiesen, een grote vork, raspfragmenten, tangen en een pook. Een van de hoogtepunten is een krater met maskerdecoraties door de Patera-schilder, die de overledene in een naiskos (een klein tempelachtig bouwwerk) afbeeldt.
Bovendien bevat deze kamer delen van de grafgiften uit twee andere graven, een uit de 5e en de andere uit de 4e eeuw v.Chr. De vroegere begrafenis omvat een miniatuurkrater, een beker met twee handvatten versierd met banden, drie ijzeren fibulae, een roodgeglazuurde kruik en een ketting met bolvormige zilveren kralen. Het latere graf bevat een ijzeren fibula en een terracotta beeldje van een zittende vrouw met een patera in haar linkerhand, waarschijnlijk de overledene voorstellend als offerdrager.
De derde kamer toont verschillende grafassemblages, waarvan er twee afkomstig zijn uit het nabijgelegen Ruvo di Puglia. Een graf uit de 5e eeuw v.Chr. bevat een kolomkrater met banddecoratie, twee bekers, een cantaroïde vaas, een kylix en een zwartgeglazuurde oinochoe. Het meest opmerkelijke kenmerk is de aanwezigheid van negen zilveren fibulae en een gelijk aantal bronzen, samen met barnstenen hangers en glazen kralen.
Drie graven in deze kamer werden hergebruikt, een veelvoorkomende praktijk onder de Peucetiërs. De eerdere grafgiften en skeletresten werden vaak verwijderd om plaats te maken voor een nieuwe begrafenis, waarbij de resterende voorwerpen en botten onderin het graf werden geplaatst. Het graf van de sieraden bevat voorwerpen uit twee begrafenissen. De eerdere begrafenis omvat metalen voorwerpen zoals strigils, een grote vork, spiesen en een mes. De latere begrafenis uit de 4e eeuw v.Chr. bevat een rijke keramische assemblage, waaronder een kolomkrater, twee Panathenaïsche amforen, een lekane, een skyphos, een phiale, een Gnathia-stijl oinochoe, bekers, borden, een guttus, een lamp en een met banden versierde beker. De assemblage bevat ook een bronzen ring en een glazen kraal met witte en blauwe decoraties van Fenicische makelij, het enige oosterse object dat in Bitonto is gevonden.
De graven uit Ruvo di Puglia behoren tot twee krijgers. Graf A, daterend uit het einde van de 5e tot het begin van de 4e eeuw v.Chr., bevat een rijk symposiumset en voorwerpen die verband houden met voedselbereiding en -consumptie. De keramische vondsten omvatten een lekythos, een roodfigurige klokkrater, zwartgeglazuurde vazen, een guttus en een lamp. Veel vazen hebben plantaardige decoratie, zoals een beker met twee handvatten, een stamnos en een kothon. Metalen voorwerpen omvatten een bronzen strigil, twee speerpunten, twee ijzeren messen, een spies en een rasp. Van bijzonder belang is een krater geschilderd door de Amykos-schilder, die een jachtscène afbeeldt.
Graf B is een hergebruikt graf, en de latere begrafenis, uit het einde van de 4e eeuw v.Chr., bevat een bronzen riem en een zilveren munt geslagen in Heraclea, gevonden nabij de onderkaak. Deze munt had waarschijnlijk een apotropaïsche functie, om te voorkomen dat de ziel van de overledene terugkeerde onder de levenden. Volgens andere overtuigingen werd de munt gebruikt om Charon, de veerman van de onderwereld, te betalen. Een ander hoogtepunt is een krater met maskerdecoraties door de Baltimore-schilder, die de geïdealiseerde overledene afbeeldt in een grafscène: een naiskos, waaronder een ruiter de teugels van een paard vasthoudt, en twee mannelijke en twee vrouwelijke figuren die geschenken aanbieden (druiventrossen, paterae en kronen). Talrijke drinkvaten (kantharoi, skyphoi, rhyta), zwartgeglazuurde containers (bekers, skyphoi, een oinochoe, een guttus) en tempera-versierde vazen (Panathenaïsche amforen, een loutrophoros) zijn ook te zien. Metalen voorwerpen omvatten een bronzen riem, drie dolkbladen, een deel van een strigil, twee driepoten, een in fragmenten, en een bundel spiesen.
Het Museo archeologico della Fondazione De Palo-Ungaro is een boeiende bestemming
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.