Santa Maria dell'Alto, lokaal bekend als Chiesa di Santa Maria dell'Alto, staat trots in het pittoreske stadje Paternò, Italië. Deze indrukwekkende kerk, gelegen op een heuvel, is niet alleen een plaats van aanbidding, maar ook een getuigenis van de rijke geschiedenis en architectonische evolutie van de regio. Met een geschiedenis van bijna duizend jaar is het een onmisbare bestemming voor zowel geschiedenisliefhebbers als toeristen.
De oorsprong van Santa Maria dell'Alto gaat terug tot 1072, tijdens de Normandische periode, toen het werd gebouwd op de resten van een Byzantijnse kerk. Historische bronnen suggereren dat er zelfs vóór de Byzantijnse tijd een heidense tempel gewijd aan de godin Ibla op deze plek stond. De kerk werd gesticht door Graaf Roger I van Sicilië en heette aanvankelijk Santa Maria del Signore. Het werd al snel de patroonheilige van Paternò en werd vrijgesteld van de jurisdictie van de kerk van Catania door een diploma verleend door Angerio da Sant'Eufemia, de bisschop van Catania, op 30 september 1114.
Onder het bewind van Koning Roger II van Sicilië, de zoon van de Graaf, werd de kerk verheven tot de status van basiliek en Koninklijke Kerk door een diploma gedateerd 15 januari 1130. Na de dood van Graaf Roger in 1101, werd de kerk, samen met andere eigendommen, geschonken aan de Orde van Santa Maria di Valle Josaphat. Deze daad werd bekrachtigd door een pauselijke bul uitgegeven door Paus Innocentius II op 18 mei 1140, waarmee het prioraat aan de kerk van Valle di Josaphat werd bevestigd.
In de Aragonese periode verleende Koningin Eleonora van Anjou de kerk extraterritorialiteit, wat asielrechten bood aan degenen die het zochten. In 1342, onder de zorg van Aartspriester Michele Caropepe, onderging de kerk verschillende interventies, zoals blijkt uit een inscriptie boven de ingang van de oude pastorie. De 15e eeuw zag verdere renovaties en decoraties van het interieur van de kerk.
Tegen de 18e eeuw werd de oriëntatie van de kerk veranderd om naar de stad te kijken, wat de verschuiving van de bevolking naar de oostelijke vlakte weerspiegelde. Oorspronkelijk keken de apsissen naar de stad en de hoofdfaçade naar de Simeto-vallei. Deze heroriëntatie, waarschijnlijk voltooid in 1690, markeerde een belangrijke transformatie, vooral na de aardbeving van 1693, die een volledige reconstructie in barokstijl noodzakelijk maakte.
Santa Maria dell'Alto heeft een basiliekindeling met drie beuken, gescheiden door twee lange rijen robuuste pilaren van blootgelegde lavasteen. Deze pilaren ondersteunen ronde bogen, ook gemaakt van lavasteen, bekroond door een Toscaanse kroonlijst. Het oorspronkelijke houten dak werd in de 18e eeuw vervangen door een lange gemetselde gewelf. Sommige van de oorspronkelijke spanten zijn nog steeds te zien in de gang naast de sacristie.
Het interieur van de kerk is een mengeling van verschillende architectonische stijlen, van de ruige lavasteen van de zuilenrij tot barokke en neoklassieke elementen. De zijbeuken herbergen talrijke altaren versierd met grote doeken, waarvan er enkele in de loop der jaren zijn gestolen. Opmerkelijke kunstwerken zijn onder andere De Madonna met de Zielen in het Vagevuur, Sint Barbara met de Heiligen Lucia en Agata, Het Martelaarschap van Sint Vincent en Sint Laurentius. De rechterbeuk eindigt met de Kapel van het Kruis, met een 17e-eeuws houten beeldhouwwerk omgeven door een groot barok reliekschrijn. Een oude barokke preekstoel, ingewikkeld gesneden en beschilderd in wit en goud, siert ook deze beuk.
De linkerbeuk bevat schilderijen van de Madonna del Riparo, Sint Petrus op de Stoel en De Beschermengel. De kapel aan het einde van deze beuk is gewijd aan het Sacrament en is verrijkt met een ingelegd marmeren altaar bekroond met een ingelegd tabernakel. Een standbeeld van Sint Vincent de Martelaar, daterend uit de jaren 1500, is ook te zien in de kerk. De kleurrijke keramische tegelvloeren van de zijbeuken dragen bij aan de esthetische aantrekkingskracht van de kerk.
De grote en imposante façade van Santa Maria dell'Alto, voltooid aan het eind van de 18e eeuw in neoklassieke stijl, heeft een centrale ingang geflankeerd door twee vierkante ramen en een rechthoekig raam erboven. Dit raam wordt verder geflankeerd door twee klokkentorens aan elke kant. De achterkant van het gebouw, met uitzicht op de begraafplaats, draagt nog steeds sporen van de oorspronkelijke middeleeuwse façade.
Het hoofdaltaar, verhoogd boven een lavasteen trap, herbergt een Byzantijns paneel van de Zwarte Madonna met het Kind, ingesloten in een ingewikkeld gesneden en vergulde houten lijst. Het barokke houten koor, daterend uit circa 1650, voltooit het meubilair van het priesterkoor.
Een zijdeur leidt naar de sacristie, die ooit diende als de kapittelzaal. Deze kamer is omgeven door 18e-eeuws houten meubilair, waar de talrijke kanunniken van de Matrice, of de priesters die deel uitmaakten van het Collegiale Kapittel, ooit bijeenkwamen.
Santa Maria dell'Alto is niet zomaar een kerk; het is een levend verslag van de geschiedenis van Paternò, die de evolutie van de stad door de eeuwen heen weerspiegelt. De muren weerklinken met verhalen uit vervlogen tijden, waardoor het een onmisbare bestemming is voor iedereen die dit schilderachtige Siciliaanse stadje bezoekt.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.
Koop cadeaubonnen