In het hart van Stade, Niedersachsen, Duitsland, staat een prachtig meesterwerk van barokke orgelbouw: het Schnitger-orgel in de St. Cosmae. Plaatselijk bekend als het Orgel van St. Cosmae et Damiani, is dit instrument niet alleen een muzikaal apparaat maar ook een historisch artefact, een bewijs van eeuwen vakmanschap, kunst en toewijding. Gebouwd tussen 1669 en 1673 door Berendt Hus en zijn neef en leerling Arp Schnitger, is dit orgel een van de belangrijkste barokke orgels in Noord-Duitsland.
De geschiedenis van de orgelbouw in St. Cosmae et Damiani gaat terug tot minstens 1493, met documentatie die wijst op de aanwezigheid van een orgel in de kerk. Door de eeuwen heen hebben verschillende orgelbouwers, waaronder Hans Scherer de Oudere en zijn leerling Antonius Wilde, bijgedragen aan de evolutie van het instrument. Echter, het orgel en de kerk werden verwoest tijdens de grote stadsbrand van 1659.
Na de brand kregen Berendt Hus en Arp Schnitger de opdracht om een nieuw orgel te bouwen als onderdeel van de wederopbouw van de kerk. Het project werd in fasen voltooid: de hoofdbehuizing en blaasbalgen werden in 1669 gebouwd, de klaviermechaniek en pijpen, inclusief de ingewikkelde veerkisten in het bovenwerk, werden in 1670 geïnstalleerd, en het Rückpositiv (achterpositief) en pedaal volgden in 1671. Het Brustwerk (borstwerk) werd voltooid in 1672-1673. De voltooiing van het orgel was een gezamenlijke inspanning, met Schnitgers vakmanschap zichtbaar in vele details, zoals de dubbele veerkisten in het bovenwerk, waarschijnlijk zijn meesterwerk.
Het Schnitger-orgel in St. Cosmae is een visueel en auditief genot. De façade van het orgel, ontworpen in de Hamburgse stijl, heeft een vijfdelig Rückpositiv dat het bovenwerk in kleinere vorm weerspiegelt. De hoofdbehuizing is versierd met drie vrouwelijke beelden die de goddelijke deugden Geloof (met een kruis), Hoop (met een anker) en Liefde (met een kind) vertegenwoordigen. De centrale toren van het Rückpositiv wordt bekroond door koning David die harp speelt, geflankeerd door twee engelen. Dit ontwerp was geïnspireerd door het orgel in de stadskerk van Glückstadt, gebouwd door Hus tussen 1661 en 1665.
Het geluid van het orgel is net zo indrukwekkend als het uiterlijk. Het heeft 42 registers, waarvan de meeste origineel zijn, verdeeld over drie manualen en een pedaal. De houten fluiten in het Brustwerk en de negen originele tongwerken zijn bijzonder opmerkelijk vanwege hun rijke en unieke klankkwaliteit. De 16-voets basis van het orgel geeft het een majestueuze zwaarte, die prachtig contrasteert met de briljante mixturen in het plenum.
Door de eeuwen heen heeft het Schnitger-orgel verschillende aanpassingen en restauraties ondergaan. In 1727-1728 voerde Otto Diedrich Richborn reparaties uit zonder de dispositie van het orgel te veranderen. De belangrijkste wijzigingen vonden plaats in 1781-1782, toen Georg Wilhelm Wilhelmy de galerij uitbreidde om kerkconcerten mogelijk te maken, de dispositie veranderde door twee registers te vervangen en de pedaltorens aanpaste.
In de late 18e eeuw werd een beiaard met 45 klokken toegevoegd, bespeelbaar vanaf het hoofdklavier met een hamersysteem. Verdere wijzigingen werden in de 19e eeuw aangebracht door Johann Georg Wilhelm Wilhelmy, die het pedaalklavier verlaagde, de manualen vernieuwde en een koppeling toevoegde tussen het hoofdorgel en het Rückpositiv. Een grote revisie in 1870 door Johann Hinrich Röver veranderde de dispositie en toonhoogte, en het Rückpositiv werd zonder kast achter het hoofdorgel geplaatst.
De 20e eeuw bracht verdere veranderingen, waaronder de verwijdering van tinnen frontpijpen voor oorlogsdoeleinden in 1917, vervangen door zinken pijpen in 1919. Paul Ott herstelde de Schnitger-dispositie in 1948, waarbij het Rückpositiv weer voor het hoofdorgel werd geplaatst in een nieuwe kast. Echter, zijn verlaging van de winddruk beïnvloedde het geluid en de intonatie van het orgel.
Van 1972 tot 1975 voerde Jürgen Ahrend een uitgebreide restauratie uit, waarbij het orgel nauwgezet werd teruggebracht naar de staat van 1788, inclusief de oorspronkelijke galerijconfiguratie. Ahrend herstelde de oude klaviaturen met een korte octaaf en de Rückpositiv-kast. Na een kerkrenovatie keerde Ahrend in 1993-1994 terug naar het orgel om verdere verbeteringen aan te brengen, waaronder het herstellen van de achterkast. In 2007 herstelde D. Wellmer het oorspronkelijke kleurenschema van 1727.
Een kenmerkend aspect van het Schnitger-orgel in St. Cosmae is de aangepaste of uitgebreide middentoonstemming, ontwikkeld door Harald Vogel voor de restauratie van 1975. Deze stemming bereikt een zuivere orgelklank in toonsoorten met weinig toevallige voortekens, terwijl het meer tonale flexibiliteit biedt dan strikte middentoonstemming. Deze stemming is vergelijkbaar met de Norder-stemming die werd gebruikt in het Schnitger-orgel van de Ludgerikirche in Norden, die populair werd na de restauratie in 1985.
Het Schnitger-orgel in St. Cosmae is meer dan alleen een instrument; het is een levend stuk geschiedenis. Het ingewikkelde ontwerp, de rijke klank en de bewogen geschiedenis maken het een must-see voor iedereen die Stade bezoekt. Of je nu een orgelliefhebber bent, een geschiedenisliefhebber of gewoon een liefhebber van mooie muziek en architectuur, het Schnitger-orgel in St. Cosmae biedt een onvergetelijke ervaring. Dit opmerkelijke orgel staat als een bewijs van de blijvende erfenis van barok vakmanschap en de tijdloze schoonheid van muziek.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.
Koop cadeaubonnen