In het hart van Portland, Oregon, staat de Steel Bridge als een bewijs van de rijke geschiedenis en innovatieve geest van de stad. Deze bijzondere brug, met zijn unieke dubbeldeksontwerp en verticale hefmechanisme, maakt sinds 1912 deel uit van het stadsbeeld van Portland. Dankzij de mogelijkheid om verschillende vervoerswijzen te faciliteren, is de Steel Bridge niet zomaar een brug, maar een essentiële verbinding tussen de levendige wijken Rose Quarter en Lloyd District in het oosten en het historische Old Town Chinatown in het westen.
De huidige Steel Bridge verving een eerdere versie uit 1888, die de eerste spoorbrug over de Willamette River in Portland was. De naam Steel Bridge komt voort uit het gebruik van staal bij de bouw, een destijds baanbrekende materiaalkeuze. Ontworpen door het ingenieursbureau Waddell & Harrington, werd de huidige brug gebouwd door Union Pacific Railroad en de Oregon-Washington Railroad and Navigation Company voor een bedrag van $1,7 miljoen, wat tegenwoordig ongeveer $54 miljoen zou zijn.
Het dubbeldeksontwerp van de brug was revolutionair. Het onderste dek was bedoeld voor spoorverkeer en werd later aangepast voor fiets- en voetgangerspaden, terwijl het bovenste dek gereserveerd was voor wegverkeer en uiteindelijk ook voor lightrail. Dit ontwerp heeft de Steel Bridge tot een van de meest multimodale bruggen ter wereld gemaakt, geschikt voor auto's, bussen, goederentreinen, Amtrak, MAX lightrail, voetgangers en fietsen.
Een van de meest fascinerende aspecten van de Steel Bridge is het verticale hefmechanisme, dat rivierverkeer mogelijk maakt. Het hefdeel van de brug is 64 meter lang en biedt, wanneer volledig opgeheven, een verticale doorvaarthoogte van 50 meter. Wat deze brug bijzonder maakt, is het onafhankelijke hefsysteem, waarmee het onderste dek kan worden opgetild zonder het bovenste dek te verstoren. Dit ingenieuze ontwerp omvat afzonderlijke contragewichten voor elk dek, met een totaal gewicht van maar liefst 4 miljoen kilo.
Het machinehuis, bovenop de bovenste dekhefinrichting, en de bedieningsruimte, onderaan, bieden een indrukwekkend uitzicht op zowel het rivier- als het wegverkeer. Deze opstelling zorgt voor een soepele werking en veiligheid, zelfs na de toevoeging van een voetgangerspad op het onderste dek in 2001, als onderdeel van de bouw van de Eastbank Esplanade.
De Steel Bridge is meer dan een oversteekpunt; het is een levendig knooppunt van activiteiten. Op een gemiddelde dag passeren er 23.100 voertuigen, 200 MAX-treinen, 40 goederentreinen en Amtrak-treinen, en 500 fietsen over de brug. De bouw van het voetgangerspad op het onderste dek heeft het fietsverkeer aanzienlijk verhoogd, met in 2005 meer dan 2.100 dagelijkse overtochten. De toevoeging van drie extra MAX-lijnen sinds 2000 heeft het aantal dagelijkse lightrailovertochten verdrievoudigd, waardoor de Steel Bridge een cruciaal onderdeel is geworden van het openbaar vervoersysteem van Portland.
In 2008 werd het bovenste dek drie weken gesloten om de aanleg van een aansluiting tussen de bestaande MAX-sporen en een nieuwe lijn op de Portland Transit Mall mogelijk te maken. Dit project omvatte een wijziging waarbij de twee binnenste rijstroken exclusief voor MAX-treinen werden gereserveerd, terwijl auto's, bussen en ander gemotoriseerd verkeer beperkt werden tot de twee buitenste rijstroken. Dergelijke aanpassingen benadrukken het vermogen van de brug om mee te groeien met de toenemende vervoersbehoeften van de stad.
In 2012 vierde de Steel Bridge zijn 100e verjaardag, een mijlpaal die het blijvende belang voor Portland onderstreepte. Door The Oregonian bestempeld als de hardst werkende brug over de Willamette River, heeft de Steel Bridge inderdaad een divers scala aan verkeer gedragen gedurende zijn eeuw van dienst. Van de vroege dagen met door paarden getrokken trams en de eerste elektrische tramlijn van de stad tot zijn huidige rol in het ondersteunen van modern openbaar vervoer en voetgangerspaden, de brug is een constante factor geweest in een steeds veranderend stedelijk landschap.
Gedurende zijn geschiedenis heeft de Steel Bridge vele uitdagingen doorstaan, waaronder grote overstromingen in 1948, 1964 en 1996. Zijn veerkracht en aanpassingsvermogen zijn een bewijs van het vooruitziende blik van zijn ontwerpers en de toewijding van degenen die hem door de jaren heen hebben onderhouden.
De Steel Bridge is niet alleen een technisch wonder; het is een symbool van Portland's toewijding aan innovatie en connectiviteit. Zijn unieke ontwerp, historische betekenis en rol in het ondersteunen van een breed scala aan vervoerswijzen maken het een must-see voor bezoekers en een onmisbare aanwinst voor bewoners. Terwijl je over zijn paden wandelt of met de MAX lightrail meerijdt, neem dan een moment om de opmerkelijke geschiedenis en blijvende erfenis van dit iconische herkenningspunt van Portland te waarderen.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.
Koop cadeaubonnen