In het hart van Écija, een schilderachtig stadje in de provincie Sevilla, Andalusië, bevindt zich een juweel van barokke architectuur: de Iglesia de la Limpia Concepción de Nuestra Señora en het portaal van het voormalige klooster van de Ongeschoeide Karmelieten. Deze prachtige kerk, met haar rijke geschiedenis en verbluffende kunst, is een bewijs van de grootsheid van de Andalusische barok en een must-see voor iedereen die de regio verkent.
Het verhaal van de Iglesia de la Limpia Concepción de Nuestra Señora begint aan het eind van de 16e eeuw. Het oorspronkelijke klooster werd in 1591 gesticht dankzij de inspanningen van Don Sancho de Rueda en zijn vrouw, Doña María de Cárdenas. De bouw van de kerk begon kort daarna en werd in 1614 voltooid. Gedurende de 17e eeuw onderging de kerk verschillende uitbreidingen en renovaties, waarbij diverse huizen werden geïntegreerd en het interieur werd versierd met gedetailleerd stucwerk en muurschilderingen.
In de 18e eeuw kreeg de kerk verdere decoratieve verbeteringen, met de toevoeging van laat-barokke elementen, waaronder ingewikkeld stucwerk en een groot deel van het meubilair. De eenheid van deze decoratieve inspanningen onderscheidt deze kerk, waardoor een samenhangende esthetiek ontstaat die architectuur, beeldhouwkunst en decoratieve kunst naadloos combineert. Deze harmonieuze integratie van elementen toont het beste van de Andalusische barokkunst, waardoor het interieur van de kerk een uniek en onschatbaar meesterwerk is.
De kerk heeft een enkele beuk bedekt met een tongewelf, met zijkapellen en een koepelvormige kruising die leidt naar de hoofdkapel. De voorgevel, ooit volledig gepolychromeerd, behoudt nog steeds sporen van de oorspronkelijke sgraffito-decoratie. Het portaal, gemaakt van baksteen, toont een klassiek ontwerp met een hoofdlichaam en een geprofileerde opening geflankeerd door gepaarde kolommen die een entablement met een gebroken fronton ondersteunen. Boven dit alles prijkt een terracotta beeld van de Onbevlekte Ontvangenis in een nis, omlijst door een vergelijkbare opstelling van gepaarde kolommen en bekroond met een gebogen fronton.
Rechts van de voorgevel rijst een klokkentoren boven de muur van de epistelzijde van de kerk. Deze klokkentoren heeft twee niveaus, het eerste met twee openingen en decoratief metselwerk dat pilasters vormt tussen de openingen, rechte frontons en piramidevormige pinakels. Het tweede niveau is versierd met bolvormige pinakels, wat bijdraagt aan de visuele aantrekkingskracht van de structuur.
Het interieur van de kerk is een visueel feest, versierd met een overvloed aan stucwerk en muurschilderingen. Het koortribune valt vooral op door zijn afbeelding van een engelenkoor, met een buitengewone compositie en uitvoering. Het thematische middelpunt van de muurschilderingen draait om Karmelietenheiligen en de anagrammen van de orde, geplaatst binnen een repertoire van gemengde vormen die uitgesneden platen, plantaardige elementen, rocaille en antropomorfe figuren combineren. De pendentieven van de centrale koepel bevatten prominente reliëfs van de evangelisten, opmerkelijk vanwege hun volumetrische en dynamische weergave.
De kerk herbergt een verscheidenheid aan werken gemaakt van verschillende materialen en op verschillende momenten geïntegreerd. Beginnend vanaf de ingang van de kerk en bewegend naar het priesterkoor langs de muur en kapellen aan de evangeliezijde, kunnen bezoekers talloze artistieke schatten bewonderen. De eerste kapel herbergt het Retablo del Crucificado de la Misericordia, een 18e-eeuws gepolychromeerd houten beeld van Christus, versierd met zilveren attributen uit dezelfde periode.
De volgende kapel heeft een retablo in Rococostijl gewijd aan Sint Teresa van Jezus, met een beeld van de heilige verlicht door kaarsen in de centrale nis. Naast deze kapel bevindt zich een retablo met een enkele nis, momenteel leeg, omdat het beeld in 2015 is verplaatst naar het retablo van de Niño Jesús de Praga. De kapel herbergt nu Nuestra Señora del Carmen, het titulaire beeld van de Hermandad de la Mortaja.
Verderop staat een retablo uit het midden van de 18e eeuw gewijd aan Sint Jozef, met een volledig gepolychromeerd houten beeld van de heilige in de hoofdnis. Adellijke wapenschilden gerelateerd aan de families Rojas en Guzmán sieren de zijkanten van deze kapel. In de kruising trekt een Chinees-stijl verguld houten preekstoel, versierd met rocaille en medaillons met afbeeldingen van heiligen, de aandacht. In de buurt tonen twee vergulde houten urnen met glazen deksels bustes van de Ecce Homo en de Dolorosa, gemaakt van gepolychromeerd gebakken klei.
De hoofdkapel wordt afgebakend door een smeedijzeren hek, met een bijpassende metalen lessenaar aan de evangeliezijde. De pijlers van de triomfboog zijn versierd met smeedijzeren lampenhouders. Een houten deur met cassettepanelen en een galerij van gesneden en beschilderd hout erboven sieren deze kapel. De centrale nis van de hoofdretablo herbergt het beeld van de Maagd van Carmen, een werk uit 1738 uit Cádiz, versierd met een zilveren kroon door Manuel González de Rojas (1880) en een 18e-eeuwse kroon voor het Kind Jezus.
Naast de centrale nis staan beelden van Sint Telesphorus en Sint Peter Thomas, met kleinere beelden van Sint Jozef en Sint Maria Magdalena de Pazzi in de linker inter-nis. De centrale opstelling, geflankeerd door stipes, omvat het tabernakel, de manifestor en de kamer waarin de Maagd van Carmen wordt gehuisvest. De rechter inter-nis bevat beelden van Sint Dionysius en Sint Cyrillus van Alexandrië, terwijl de rechterzijde beelden herbergt van Sint Angelo en een andere Karmelietenheilige. De zoldering toont beelden van de profeten Elia en Elisa en de Onbevlekte Ontvangenis (dezelfde als de Maagd van Carmen).
Achter de hoofdkapel is de rechthoekige sacristie bedekt met een tongewelf met lunetten. Deze ruimte is versierd met zes muurschilderingen van engelen en Karmelietenscènes, afgewisseld met twee tondo's omlijst door stucwerk. De sacristie heeft ook verschillende opmerkelijke deuren, waaronder een gebeeldhouwde houten kastdeur met twee vleugels, een grote deur met twee vleugels en een kleine deur met één vleugel, allemaal uit de 18e eeuw.
Het rechter zijaltaar weerspiegelt het altaar gewijd aan Sint Johannes van het Kruis aan de overkant. Het herbergde ooit het beeld van de Niño Jesús de Praga tot 2015, toen het werd vervangen door het beeld van Sint Teresa van Jezus, en de Niño Jesús werd verplaatst naar de altaartafel van deze kapel. Een houten deur met cassettepanelen en een grote tribune met een bolvormig profiel en houten traliewerk zijn ook opmerkelijke kenmerken aan deze zijde.
Tot slot is de Iglesia de la Limpia Concepción de Nuestra Señora en het portaal van het voormalige klooster van de Ongeschoeide Karmelieten in Écija meer dan slechts een historisch monument; het is een levendig weefsel van kunst, geschiedenis en spiritualiteit. De muren van de kerk resoneren met eeuwen van toewijding en artistieke excellentie, waardoor het een essentiële stop is voor iedereen die zich wil onderdompelen in het rijke culturele erfgoed van Andalusië.
Koop nu tickets voor de speurtocht!
Met myCityHunt ontdek je duizenden steden over de hele wereld tijdens spannende speurtochten, schattenjachten en escape games!
myCityHunt vouchers zijn het perfecte cadeau voor veel gelegenheden! Verras jouw vrienden en familie met dit buitengewone evenementgeschenk. myCityHunt vouchers zijn vanaf de aankoopdatum 2 jaar geldig en kunnen binnen deze periode worden gebruikt voor een vrij te kiezen stad en tour uit het myCityHunt portfolio.
Koop cadeaubonnen